Wijn vervangen voor druivensap

Ds. J.J. van Holten / 10 reacties

Vraag

Mag men bij het Heilig Avondmaal de wijn vervangen voor druivensap?

Antwoord

In sommige gemeenten wordt inderdaad wijn vervangen door druivensap. Op zichzelf genomen is dat geen probleem. Wijn is ook druivensap, alleen dan met een bepaald percentage aan alcohol.  De alcohol maakt het verschil niet.

Ik kan mij voorstellen dat er bepaalde mensen zijn die om medische redenen geen alcohol kunnen of mogen nuttigen. Hoewel het natuurlijk een te verwaarlozen hoeveelheid alcohol is die je met één slokje wijn binnenkrijgt.

Wel wordt het bedenkelijk, en ik denk dat dat het meeste voorkomt, dat wijn wordt vervangen door druivensap omdat men ook kinderen aan het Avondmaal toelaat. Tegen dat laatste kan gegrond bezwaar worden ingebracht, omdat het Avondmaal is ingesteld voor de bewust gelovigen die door middel van zelfbeproeving zich hebben voorbereid op de ontmoeting met Christus aan zijn tafel als een bevestiging van hun geloofsbelijdenis.

Kortom. Op zich geen enkel bezwaar. Het gaat niet om het teken op zichzelf maar om de betekenende zaak, dat is waar het heen wijst, namelijk het bloed van Christus. We moeten niet vergeten dat wijn in het oude oosten, in de Bijbelse tijd, de gewone dagelijks drank was. Brood en wijn was dagelijks voedsel. Dat krijgt in het Avondmaal een geestelijke betekenis.

Vriendelijke groet,
Ds. J. J. van Holten, IJsselstein

Lees meer artikelen over:

Heilig Avondmaal
10 reacties
Annemieke1
Eigenlijk geeft de Bijbel zelf het antwoord: de vrucht van de wijnstok.

Dus; druivensap al dan niet met alcohol ;-)
dalethvav
Misschien n.a.v. deze vraag wel iets anders om over na te denken:
Bij de instelling van het avondmaal werden matzes gebruikt, ongezuurd brood als teken/symbool van het lichaam van Christus, een lichaam zonder zonde. Zuurdeeg is het symbool voor de zonde.
Het gewone brood dat bij het avondmaal gebruikt wordt is gezuurd brood, en symboliseert daarmee veel meer een lichaam mét zonde.
Daarbij komt ook nog eens dat de gaatjes en groeven in de matzes de gaten en groeven in Christus lichaam als gevolg van het geselen symboliseren.
Zou het daarom niet veel beter zijn matzes te gebruiken vanwege de diepere symboliek ervan?
hans0166
zomaar even ter aanvulling ... gezuurd of ongezuurd ....

Avondmaalsbrood komt meestal gewoon uit de winkel en is gistbrood, komt geen zuurdesem aan te pas. Matzes, ouwel of brood doet dus in wezen niet ter zake.
Omega
Om de gortdroge matzes weg te kunnen spoelen heb je meer wijn nodig ;-)
Nomad
En niet te vergeten: Voor alcoholisten die in herstel leven (dus afgekickt zijn) blijft één druppel te veel (en duizend glazen te weinig). Ik weet dat daarom ook wel eens gekozen wordt voor alcoholvrije wijn
Unionist
In onze gemeente wordt bij het HA zowel wijn als druivenspa geschonken. Er is een apart bankje waar de alcoholvrije beker wordt doorgegeven. Inderdaad i.v.m. voormalige alcoholisten, maar ook zwangere vrouwen en medicijngebruikers. Sommige 'gewone' mensen gaan er expres bij zitten, omdat anders de alcoholvrije Avondmaalgangers zo'n apart groepje zijn. Is ook wel mooi.
Laatst was ik in een dienst waar men ook glutenvrij brood had. Dat was bij een lopende viering. Bij een dominee die het brood persoonlijk uitreikt, lijkt me dat wat lastig.
rotsvast
Als de Heere had gewild dat wij druivensap zouden drinken te Zijner nagedachtenis dan had Hij dat heus wel aangegeven. Het lijkt mij zeer onbijbels om iets anders dan wijn te drinken bij het HA, Hij en zijn discipelen dronken wijn. Hij veranderde het water op de bruiloft ook niet in druivensap maar in echte wijn!
En we mogen er toch van uitgaan dat Hij Zijn kinderen die omwille van een verslaving of medicijngebruik normaliter geen alcohol mogen nuttigen wel zal beschermen als ze tijdens het HA op Zijn voorschrift wijn drinken?
sijmen
@rotsvast
Ik vraag me af of de wijn van nu wel hetzelfde is als de wijn van toen. Toen dronk men wijn zoals wij water drinken. Het alcoholpercentage is nu hoger. In veel landen zijn christenen principieel tegen het drinken van alcohol. Ook vanwege de vele waarschuwingen in Gods Woord. Dus strict genomen zou je wijn van nu moeten mengen met druivensap.
rotsvast
Hoe kan een christen nu principieel tegen alcohol zijn?? Op bijbelse gronden is dat onmogelijk! Of ze in bijbelse tijden wijn dronken zoals wij nu water waag ik te betwijfelen. Ook met de minder hoge alcoholpercentages dan nu zou dat zeker zeer ongezond zijn geweest en zouden de meeste mensen uit de bijbel een Korsakov hebben ontwikkeld, wat volgens mij toch echt niet het geval is.
Nee, de bijbel heeft niks tegen het drinken van wijn, integendeel!
Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat de bijbel overmatig gebruik van wijn aanmoedigt.
sijmen
Misschien is er wel iemand die dat weet of precies kan uitzoeken.

Stel nu dat wijn in de tijd van de bijbel 1% alcohol bevatte. Dan is er zeker een reden om je nu van wijn te onthouden. Bijvoorbeeld Russische christenen doen dat ook omdat er daar veel alcoholmisbruik is. Als je in de Bijbel onderzoekt hoe ernstig er tegen drankmisbruik gewaarschuwd wordt, is dat begrijpelijk.