Jezelf bevredigen

Redactie Refoweb / 31 reacties

Vraag

Mag je jezelf bevredigen volgens de Bijbel? Ik doe het regelmatig. Alleen als ik klaar ben heb ik er na altijd een moment van afkeer. Weet iemand hoe dat kan?

Antwoord

Zie de tag 'zelfbevrediging' voor diverse relevante antwoorden.

31 reacties
andrew
Graag eens antwoord op de vraag, dat als je ongewild geen partner hebt, wat dan?

Veel reactiegevers zeggen ja, hoort alleen in huwelijk thuis. Leuk voor jullie maar als je ongewild geen partner hebt, wat dan?
mluther
@andrew Een vraag die ik ook al opgeworpen heb en ook geen antwoord op heb gehad. Of misschien min of meer wel. Jezelf bevredigen mag volgens een aanzienlijk deel niet. Wat me daarbij opvalt dat het nogal eens de gehuwden zijn die tot zulke conclusies komen. Dat lijkt me m.i. te gemakkelijk en verkeerd.

Ik heb het idee dat we soms een paradijs op aarde proberen te creëren. Als dat zo zou zijn, zouden we denk ik allemaal een partner hebben. We leven echter in een gebroken wereld. Een wereld waar een hoop dingen anders gaan, dan zoals ze in het Paradijs waren. Ik denk dat ook zelfbevrediging daar onder valt. Ja, in een volmaakte wereld zou zelfbevrediging denk ik niet nodig zijn, maar we leven in een wereld die kapot is.

Tot slot, kan ik Bijbels gezien geen sterke argumenten vinden om het bevredigen van jezelf volledig af te wijzen. Die heb ik de voorgaande reacties trouwens ook niet gehoord. Er lijkt meer een gevoel van afkeuring te spelen, dan wat anders. Tegelijk denk ik dat wanneer mensen er dan zoveel moeite mee hebben, zou er binnen de kerkelijke gemeenten wel wat meer aandacht mogen zijn voor de alleengaanden en alleenstaanden. Juist daarin voel ik mij soms behoorlijk in de steek gelaten (en daar ben ik denk ik niet de enige in). Veel activiteiten draaien enkel om het gezin. (Wat het voor mij nog extra lastig maakt is het feit dat het leggen van contacten voor mij niet zo gemakkelijk is.)
andrew
t.a.v. mluther "(Wat het voor mij nog extra lastig maakt is het feit dat het leggen van contacten voor mij niet zo gemakkelijk is.)"

Weet niet of je ook uit regio Barneveld komt en welke leeftijd, want zoek zelf ook mensen om dingen mee te ondernenem. Dus wie weet via de redactie emailadressen uitwisselen?
Johnvb
Op de vraag hoe dan als je (ongewild) geen partner hebt hier een antwoord van een single.

God heeft mij in deze enorme worsteling het volgende geleerd.

Het lichaam van een man is zo gemaakt dat het elke dag zaad produceert.
In een huwelijk kan dit zaad in de geslachtsgemeenschap "geloosd" worden.
Maar als je geen huwelijk hebt is dat een probleem. En toch..
God heeft het mannenlichaam ook zo geschapen dat het zaad er ook uit kan zonder dat je het zelf opwekt. Dit dus middels de nachtelijke zaadlozingen in de slaap.

Eerst was dit bij mij met erotische getinte dromen. Maar ook dat wil God veranderen. En nu gebeurt het dat ik wakker wordt en merkt: he, het is vannacht gekomen, maar ik heb het niet gemerkt.

Juist in mijn worsteling om rein voor God te leven, na mijn bekering, en als vrijgezel, liet God mij ook zien dat zelfbevrediging niet goed is. Gericht op het eigen ik. En dus niet op God. Het woord zegt het al: zelf....
Ook liet God mij zien dat er eigenlijk altijd verkeerde gedachten bij kwamen. Of met sexuele fantasieën of gericht op mijn genot, mijn bevrediging, mijn reguleren van spanningen.
(Je fantaseert niet over een bloemetjesgordijn....)
Maar ik ging er niet mee naar Christus en was dus ook niet op Hem gericht.

En ook dat veranderde God.
Nu heeft Hij het zo bij mij gewerkt dat, als de lust, de verleiding, de verlangens etc. komen, ik tot Hem vlucht en in Hem mag ik overwinnen.
En dan heeft Hij het mannenlichaam zo mooi gemaakt dat het geproduceerde zaad er vanzelf uit komt in de nacht en dan geeft Hij het zelfs ook dat het zonder zonde is, dus zonder erotische dromen. En dan is ook de spanning in het lichaam weer weg.

In het huwelijk is de sexuele gemeenschap bedoeld om gericht te zijn op de ander. De man is er voor de vrouw, dat zij het goed en fijn heeft, de vrouw is er voor de man.
Juist door jarenlange zelfbevrediging (ik bedoel nu niet de verslaving) ben je gericht op jezelf. Hoe kan je dan in een huwelijk op je vrouw gericht zijn?
Nu al moeten wij ons beheersen. Nu moeten we leren onszelf te verloochenen.

Dan kan het alleen met Christus en door Christus!
En dat is een heerlijk leven, ook al is het alleen zijn een kruis.

Ik wens iedereen dat leven toe. Single of getrouwd, man of vrouw!
AHHK76
Ik bedoel met mild zijn voor anderen, niet dat we verkeerde dingen goed moeten praten. Maar dat ik naarmate ik mezelf beter leer kennen, ik minder gauw oordeel. Dat ik denk dat dit goed is, want Jezus veroordeelde de overspelige vrouw ook niet. Hij liet haar gaan en zei dat ze niet meer moest zondigen... Hij was mild, terwijl Hij zonder zonde was en zelfs voor de zonde ging sterven. Moeten wij als zondaars dan ook niet mild zijn tegenover elkaar?
Meer oor en gebed hebben voor elkaars nood en minder kritiek op elkaars gedrag... Ik sluit mezelf hier bij in!

Johnvb hartelijk dank voor jouw getuigenis!!!!! Heel bijzonder en leerzaam hoe jij het beschrijft. Gods zegen toegewenst!
aaapje
AHHK76
Moeten we het dan goedpraten? nee
Moeten we het dan veroordelen? nee
Moeten we dan doen zoals Jezus? Inderdaad., erop wijzen dat het niet goed is, het IS zonde en inderdaad, zondig niet meer, en ga heen in vrede!
Zónder te veroordelen!!

nog een opmerking, heb er verder geen verstand van maar volgens mij is het "technisch" niet noodzakelijk voor de man om zijn zaad kwijt te raken maar dat is weer een andere discussie.
sijmen
Voor mijn gevoel wordt er in deze discussie soms langs elkaar heen gepraat. Er worden heel waardevolle dingen gezegd. De vraag of iets zonde is of niet moet meer de vraag worden: hoe ga ik ermee om als ik steeds in zonden val? Waar vlucht ik heen met mijn zondaar zijn? Hoe ga ik de strijd aan tegen de zonden? Toegeven aan verlangens die voor het huwelijk bestemd zijn, geeft vaak een diep schuldgevoel, terwijl we net zo goed in woorden struikelen. Vluchten we bij alle zonden die we doen direct en vrijmoedig tot Christus, met een boetvaardig hart?

Het probleem met zelfbevrediging, is dat velen in een ongezond schuldgevoel blijven hangen, vaak samengaande met psychische klachten. We moeten leren om ook in die problematiek VRIJMOEDIG en met een boetvaardig hart tot Christus de toevlucht te nemen. Zo moeten we die strijd voeren. Dat ongezonde schuldgevoel wat velen hebben, moet veranderen in een gezonde schuldbeleving, met alle zonden die we doen in zijn juiste verhouding. Niet dat we gebukt gaan onder een zwaar juk, als het niet lukt om zuiver te leven. Maar altijd weer opstaan, de strijd aangaan en de toevlucht nemen door het geloof tot Christus.
AHHK76
Sijmen dat heb je mooi en duidelijk verwoord.
Dat bevestigt ook wat ik van plan was om bij mijn reactie te schrijven en later helaas weer vergat toen ik aan het typen was...
Als wij ons erg gaan richten op de zonde van zelfbevrediging om die niet te doen, dat kan het juist extra moeilijk maken! Zeg tegen iemand dat hij niet aan de rose olifant mag denken en hij denkt er juist wel aan....
Proberen dichtbij God te leven en zo onze tijd verantwoord in te vullen biedt meer bescherming, dan constant te bedenken dat dit ene niet mag...
rotsvast
@AHHK76
Toch vind ik dat je te makkelijk aan de zonde van de zelfbevrediging voorbijgaat. Eigenlijk zeg je: niet te veel aan denken. Blijf maar dicht bij God. Maar zo eenvoudig ligt dat meestal niet. Zelfbevrediging is juist een zonde die constant in de gaten moet worden gehouden want het is o zo makkelijk om erin terug te vallen. Dicht bij God blijven: jazeker, maar Hem wel steeds vragen om je te behoeden voor dit kwaad. Vergis ik me of zeg je eigenlijk: helemaal niet zo erg, die zelfbevrediging??
En nogmaals: het afwijzen van zelfbevrediging houdt niet in dat iemand veroordeeld wordt, dat is aan God. Maar wij moeten een broeder, of onszelf!, wel blijven wijzen op het niet toelaatbare van dit gedrag. Dat is juist liefdevol!
AHHK76
Beste Rotsvaste broeder of zuster,
Ik zeg niet dat zelfbevrediging niet erg is of geen zonde... Integendeel ik denk dat het echt wel zonde is... Dat heb ik in eerdere reacties volgens mij ook wel benoemd. Maar ik heb van verschillende deskundigen gehoord dat het zo is, dat als men zich gaat richten op 1 ding wat niet mag, dat dit heel erg averechts kan werken. Het is beter te kijken naar wat de reden is, waarom iemand de neiging heeft om teveel te gamen, eten, drinken of zichzelf te bevredigen of porno te kijken of wat voor ongezond gedrag of verslaving er ook maar is.
Meestal zit er iets onder van pijn, verveling, vluchten of zoiets dergelijks. Dan is het belangrijk om ook iets aan die oorzaak te doen en niet alleen te strijden tegen de zonde zelf. Als ik hoofdpijn heb, omdat ik te laat naar bed ga... dan kan ik paracetamol innemen. Maar het is ook erg belangrijk om op tijd naar bed te gaan, om hoofdpijn te voorkomen! Dan probeer je de oorzaak weg te nemen. Zo schijnt het ook te zijn met zelfbevrediging. Bedenk waarom je het doet en waarom je het wilt laten. En ga met beide aan de slag! Dat werkt het beste! Dus ik vind dat mensen wel tegen deze zonde moeten strijden... maar ook verder moeten kijken naar hoe het met hen gaat.
In de Bijbel staat dat als wij eten of drinken of alles wat wij doen tot eer van God moet zijn. Kijk maar eens in 1 Korinthe 10 : 31. Dus als ik eet omdat ik me rot voel of met ondankbaarheid in mijn hart... Dan ben ik niets beter dan degene die zichzelf bevredigt, omdat hij of zij zich eenzaam voelt. Dat was wat ik aan wilde geven. Alles willen doen tot eer van God, hoeveel schieten we dan allemaal tekort? Moeten we dan de zonde tegen het zevende gebod dan wel zoveel in de schijnwerpers zetten alsof dat de ergste zonde is?
Volgens mij is dat niet eerlijk.... Ieder mens heeft zijn eigen zwakke kanten in zijn karakter. Ik wordt niet warm of koud van plaatjes van blote lichamen, maar als ik chocolade zie dan wil ik dat wel erg graag opeten. Ben ik beter of is de ander slechter? Dat denk ik niet.. Alle mensen moeten strijden tegen hun zondige gedachten en woorden en werken.
Daarin ben ik het wel met je eens dat we zondaars lief moeten hebben en niet veroordelen. We mogen wel zondige daden veroordelen, maar geen zondige personen...
rotsvast
Dank je wel AHHK76 voor je antwoord. Ik denk inderdaad dat we dichter bijelkaar komen. Ik denk dat je gezegend bent dat je niet verleid wordt door seksuele afbeeldingen. Zelf ben ik zowel gevoelig voor chocolade als seks, en ik kan je zeggen dat het afzien van chocolade verreweg het makkelijkst is..