Gelukkig in kerkverbanden

Ds. J.D. Heikamp / 16 reacties

Vraag

Sinds twee jaar ga ik naar de kerk, daarvoor altijd in de wereld geleefd. De afgelopen twee jaar waren intensief. Ik heb in het begin zowat alle kerkverbanden afgelopen, maar heb mijn plaats nu gevonden in de Gereformeerde Gemeente in Nederland. Ik ben erg gelukkig daar, doordeweeks kerk ik ook bij de Oud Gereformeerde Gemeente, ook daar kan ik goed luisteren. Nu lees ik op internet allerlei verhalen over deze twee kerkverbanden, dat ze heel zwaar zijn en dat mensen daar vrijwel niet bekeerd worden. Ik merk juist heel iets anders. Ik spreek graag met kinderen van God en die zijn er daar wel degelijk. Ze spreken over de wonderen die God in hun leven heeft gedaan. Ik begrijp dan ook niet waarom er vaak zo negatief over wordt geschreven of gedacht, met name ook over hun donkere kleding. Waarom is dat? Ik hoop dat u mij een helder antwoord kunt geven.

Antwoord

Uw ervaring is ook de mijne. Geestelijk en principieel begeef ik mij graag onder deze christenen. De Heere bekeert Zijn volk in allerlei kerkverbanden, vooral onder hen die leven naar Schrift en belijdenis in de door u genoemde kerkverbanden.

Vanuit allerlei andere kerken horen we uw genoemde bezwaren en waarom eigenlijk? Dat zal wel te maken hebben met het feit dat zij de nadruk leggen om de waarheid bevindelijk te moeten leren kennen om te mogen behoren tot Gods volk. De schriftuurlijk-bevindelijke prediking werkt separerend en wijst niet alleen de weg, maar verklaart tevens de weg hoe God een mens bekeert. Het is niet waar wat vaak gezegd wordt dat in zulke prediking de mens centraal komt te staan. In de prediking staat het Drieënig Godswerk centraal. Hoe de Koning zijn onderdanen zalig maakt in de weg van wedergeboorte, geloof en bekering.

Karikaturen worden gemaakt, zoals u verwoordt, wat in wezen nergens op slaat. Ik voel me heerlijk thuis in mijn zwarte pakken. De versleten zwarte pakken draag ik af in de tuin. Zwart op zwart is een modieus verschijnsel. Met karikaturen moet je soms wat humoristisch mee omgaan.

Moge de Heere Zijn Woord zegenen onder het woord wat u mag beluisteren en overal waar naar leer en leven wordt gehandeld en bewandeld. De Heere vergadert Zijn Kerk uit de volkeren der aarde. De Filistijn, de Tyriër, de Moren, zijn binnen u, o Godsstad, voortgebracht.

Hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

16 reacties
ariehamelink
K ben met de heer Heijkamp eens dat het zeker heel fijn is deelgenoten van dat zelfde Heil te ontmoeten en of ze ni driedelig zwart aan hebben of niet want inderdaad niet iedere kerkganger uit die verbanden loopt in het zwart .
Maar er zal respect moeten zijn juist en daar geef ik de vragensteller gelijk in .
Weet u elke kerk ligt toch buiten het paradijs en zelf herken ik die zoektocht ook wel naar een kerk waar je je thuis voelt en al begrijp ik het antwoord van de heer heikamp.dat hij zich graag onder het volk van GOD begeeft en een vriend en metgezel wil zijn van die allen die HEM vrezen .Maar er is ook een andere kant aan dit verhaal .Dat is dat er in de prediking een bepaalde bekerings--- weg die men zelf heeft bevindelijk leren kennen .En begrijp me goed een bekering gaat nooit buiten bevindelijk kennis om maar de weg wat de heer heikamp dus zegt .Waardoor een mens word getrokken uit de duisternis tot GODS wonderbaar licht is altijd door de GEEST die overtuigd van zonde gerechtigheid en oordeel toch ? Die GEEST mag dus niet aan een bepaalde bekerinsweg toe geschreven worden Nu word genoemd in dit antwoord eerst de wedergeboorte dan pas geloof en dan bekering nu hier heb je al een volgorde is dat bijbels ja maar is dat beslissend weet u het WOORD alleen is het zaad der wedergeboorte door dat WOORD ga ik ontdekken die groote schat die erin ligt nml CHRISTUS alleen als dat WOORD door ZIJN GEEST gaat werken dan is dat plaatjes in die of die kerk niet belangrijk meer daarom ga ik niet twisten wat eerst is de wedergeboorte of het geloof en vergeet dus niet dat ook in deze kwestie verschilend word gepreekt in de veschillende refo kerken .K vind dus zelf dat waar geloof i s is wedergeboorte en waar wedergeboorte is is geloof ze stellden die vraag ook eens aan jhon neweton wat is er nu eerst dit of dat hij zei wat is dit dit is hetzelfde als u aan eeen dokter vraagt wat was eerst mn hart of mn longen .de vraag die wij mogen stellen woont CHRISTUS in mijn hart ben ik zelf door een waar geloof CHRISTUS ingeplant in die ware wijnstok draag ik de vruchten van de GEEST niet heb ik een zwart of een donker of grijs pak aan allemaal eigenlijk bijzaken geen hoofd zaken dus oud gerf of weet ik wat daar waar CHRIST word verhoogd en de zondaar vernederd gelijk de slang in de woestijn bent u dodelijk gebeten ?dan zijn er geen voorwaarde om naar de dokter te gaan dan ga je al is het met de dood in je voeten je moet dat anti gif hebben Dat zien op die verhoogde MIDDELAAR buiten HEM is geen leven beste vragen steller mag ik je een boek aan bevelen want dat plekje in een kerk dat vond die blinde man niet hoor die werd uitgeworpen maar een plekje aan de voeten van de BORG zoals die zondares haar was veel vergeven omdat ze veel lief had gehad nu dat die liefde die kom ik soms heel ergens anders tegen dan ik verwacht had die is over kerkmuren heen en vragensteller die verloren zoon wat had die eigenlijk aan lees maar in je bijbel lompen die naar de varkens stonken zo ging hij tot de VADER en toen was hij van kerkmens een dode wel te vestaan levend gemaakt dat wonder van die vrij genade let daar op en niet wat wel of niet gedragen word zie dan op die verhoogde BORG en kijk hje zalig mn beste vragensteller en laar nu al dat kerkelijke gedoe eens achte je
ariehamelink
Het boek het zien op JEZUS van Ambrosius ga dat nu eens lezen en laat nu al die bijzaken eens liggen want in ander kerken als waar u in zit is ook volk van GOD Maar soms op een andere plaats dan de uwe mischien wel in een heel verkeerde kerk wat dacht je mischien zit er wel volk bij het leger des heils of kan dat niet ? in ieder geval dat geef ik ze na men noemt hen heilssoldaten .
Die benaming bevalt mij wel jou niet dan Weet je in de refo kerekn zitten soms zo weinig heilsoldaten ze kennen geen strijd want zitten altijd en veel in het veilige refo kerkje toch ? dus vragen steller je bent al overal geweest ook daar heb je wel eens een dienst bij hen gevolgd ? of zeg je nou dat is algemen verzoening je hebt gelijk dat is zo maar GOD kan daar ook mensen trekken aan ZIJN voeten wat dacht je Je kunt niet voorzien en inblikke in GODS voorzienig bestel toch ? Laat ik wat vertellen ik heb gebeden GOD mag mn dochter een jongen leer kennen die U vreest en weet je waar ze mee thuis kwam pressies een heilssoldaat ze durfde hem nauwelijks voor te steelen omdat ze comentaar van mij vreesde die kwam dus niet hoezo omdat GOD tot mij zei niet door geweld enzenz maar door mijn GEEST zal het geschieden dit is maar een klein voorbeeld je begrijpt dat ik niet ben weggebleven toe onze dochte reen soort belijdenis daar deed met CHRISTUS kun je overal zijn zonder HEM nergens de hg Arie een zwerver in refo land
3parels
Waarom er kritiek is op deze kerkverbanden? Ten eerste zal ik zeggen dat ik niet wil generaliseren. Ik wil niet al deze kerkverbanden over één kam scheren. Maar de kritiek die op deze kerkverbanden is voornamelijk dat de prediking vooral gericht is op de zondekennis en uitverkiezing. Hierdoor ontstaat een passiviteit. 'God moet mij zoekende maken!' De oproep tot gehoorzaam zijn aan Gods Woord en de zegen die de Heere hieraan wil verbinden, wordt veelal gemist. De beloften van de Heere zijn voor de uitverkoren ipv alle mensen, waardoor je eerst moet weten of je uitverkoren bent voordat je een belofte mag toepassen. Hierdoor blijven veel gelovigen in onzekerheid en komen niet tot de dankbaarheid, ze missen het doel waar God hen voor bedoeld heeft.
Ook preken zij vaak een bepaalde weg, die de Heere zal gaan met Zijn volk en als je dat niet kent, zal het waarschijnlijk niet goed met je zijn. Hierin ligt een oordelend en veroordelend karakter, waardoor het werk van de Heere nogal eens vertrapt wordt.
De dominee zegt dat vooral in deze kerkverbanden de Heere mensen bekeerd. Dat vind ik jammer, alsof God daar meer werkt. En dat wil ik betwijfelen. Dan zou de rest van de kerk wereldwijd zeker minder de werking van de Geest ervaren dan daar, terwijl deze groep kerkverbanden maar een stipje is in de grote kerk wereldwijd.
De geluiden die ik uit deze kerkverbanden hoor zijn vooral van jongeren die hun lol maar in de wereld zoeken, want als God hen uitverkoren heeft komt het allemaal vanzelf goed en als God ze niet heeft uitverkoren, kunnen ze het er beter hier maar van nemen. Ik kan er helaas niets mooiers van maken.

Maar goed... ik ben maar 1 mens met mijn eigen ervaringen en referentiekader...

Gods zegen!

Fijn dat u goede gesprekken kunt voeren met Gods kinderen in deze kerkverbanden, gelukkig werkt God overal. Als het goed is, zal een kind van God nooit een ander zijn ziel oordelen en zullen ze juist bij hun broeders en zusters in de Heere heel veel herkennen.
ariehamelink
Drie parels dat is nu zo jammer dat men zegt dat men daar de weg verklaart hoe GOD een mens bekeerd in mn eerdere reactie hierboven gaf ik dat al aan en dus ik begrijp jou reactie ook helemaal .GOD is nml geheel vrij hoe HIJ zondaren roept y uit de duisternis van hun bestaan de bijbel staat daar vol van .oa zacheus de verloren zoon de moorman enz enz dus schriftuurlijk bevindelijk kan ook breed zijn volgens de gelijkenissen oa Let op de kloof die er is na dit leven tussen de rijke en de arme lazerus Wat word tot die rijke gezegd als hij zn broers enz wil waarschuwen dan zegt de schrift ze hebben mozes en de profeten en nu hebben we nog veel meer we hebben ook het nt
Dus daarin staat nog rijker de CHRISTUS der schriften waardoor HIJ zich wil openbaren als de weg de waarheid !!!! en het leven meer hoeft niet meer kan niet de schriften zijn genoegzaam tot zaligheid daarin word CHRISTUS verklaart in ZIJN werk PROFEET PRIESTER EN KONING En toen iji en ik gedoopt werden heeft HIJ ZIJN beloften inderdaad aan ons voorhoofd gedrukt en nu wil HIJ ons deelachtig maken wat we in die doop al ontvangen hebben dat teken en zegel en tussen die deelachtigmaking door de GEEST des geloof zit of staat geen twistende gelovige maar dat geschonken geloof uit genade word en is een knielbank [uitspraak wijlen prof vd schuit ] dus het is geen strijdbank wat in de verschillende kerken door de leerstellingen enz maar steeds weer heeft geleid tot scheuring op scheuring En ook in de meest afgesceiden gem worden kerken gesloten doordat er geen oa jonge mensen meer komen laatst hier nog in mijn woonplaats een gerf gem in ned
werd gesloten en het gebouw word verkocht dus ze volgen de protetenstante kerekn wat later maar ook daar gaat de afval door en nu trekt men op en vind men onderdak bij de ander kant de richting ds de groot en nu kan het op eens wel dit is ook allemaal veel mensen werk helaas en wat ook nog zo is men kan nu wel elkaar opzoeken maar niet samen in een dezelfde kerk zitten dus laten we aub nuchter blijven en terug gaan naar de bron de reformatie en de 3 sola s alleen het WOORD alleen genade alleen door het geloof
Trust
Mooi, dat je een kerkverband gevonden hebt waar je je thuis voelt

Pas wel op dat het niet bij 'goed kunnen luisteren' blijft. Luisteren is passief. Maar wat doe je met de preek? Als de oproep tot geloof en bekering klinkt (die gepredikt moet worden!), laat je die langs je heen gaan? Toets de preek aan de Bijbel. Toets de preek aan hoe Jezus is: uitnodigend, met innerlijke ontferming bewogen over hen die nog geen Herder hebben.

Ik heb het grootste deel van mijn leven in deze kerkverbanden doorgebracht (nu niet meer). Enigszins ervaring heb ik wel met de inhoud van de preken... Ik wil dit aan je meegeven: Laat je niet tegenhouden om tot Jezus te gaan door allerlei voorwaarden die in deze kerkverbanden vaak gesteld worden: diep doorleefde zondekennis, wachten tot God je roept, etc. Je zult nooit beseffen hoe slecht je bent. Blijf daarom niet wachten, Hij roept je iedere dag.
stijnenp
Het is maar wat je onder 'ware bekering' verstaat. Zonder een waardeoordeel uit te spreken kun je rustig stellen dat hoe zuiverder (rechtser) of rechtzinniger de leer is, des te minder bekeerlingen. Nergens wordt meer droefheid uitgesproken over het spaarzamelijke werk van de Heilige Geest dan in de rechterflank van de gereformeerde gezindte. Dat er dus in genoemde kerkverband 'vooral(!) onder hen die leven naar Schrift en belijdenis' bekeringen worden gevonden is een kwestie van definitie. De stelling kan waar of niet waar zijn. Helaas zou ik zeggen. Jammer overigens dat het antwoord niet ingaat op het waarom van donkere kleding.
Omega
@Stijnenp Er staan al diverse vragen en antwoorden online op Refoweb over donkere kleding. Als God de kleuren heeft geschapen, zou Hij dan van Zijn kinderen eisen dat ze in het zwart gaan? ;-)

Het is overigens altijd goed om (positief) kritisch te luisteren naar welke preek dan ook. Klinkt er dezelfde nodiging zoals Christus dat in Zijn Woord ook doet? Wordt Christus aangeboden met dezelfde vrijmoedigheid zoals Hij Zich Zelf aanbiedt in Zijn Woord? Dat zijn twee belangrijke (naast andere) criteria die de Bijbel hanteert.

@ariehamelink Deze dominee (http://kerkdienstgemist.nl/assets/1224740-Opname#.Vi53xX6rRaQ) heeft gisteravond gebeden voor de zwervers in Refoland. Dat moet wel voor jou geweest zijn Arie.
ariehamelink
omega ik weet het heb de dienst geluistert was een een koud glas water voor je ziel ook de ochtend dienst was troostrijk van evneens een broeder in de strijdende kerk hier op aarde hg en GODS zegen
Bruja
Keurig antwoord van de dominee. Ik ben blij dat de vragensteller het kan vinden waar hij is terechtgekomen. Het is in geen 1 kerkverband volmaakt. Maar heb respect voor de ds. Die in dit verband voorgaan. Ik geloof dat het o.a. Daar goed is
Jaleco
Eén van degenen die negatief denkt over deze kerkverbanden, ben ik. En ook heel vaak moet ik m'n tong afbijten.
Hoe dat komt? Ik denk dat het vaak gebeurt door mensen die vroeger zelf uit die kringen kwamen.
Ja, de HEERE sprak ook tot mij toen ik in die kringen verkeerde. Maar achteraf zie ik dat ik (en anderen met mij) daar werd vastgehouden in een angst boodschap (waar ik nog dagelijks last van heb en God eindeloos tekort mee doe).
Een voorbeeld. Toen ik jong was, mocht ik op zondag geen wandeling maken. Vol verveling zaten wij de dag uit. Vorige week las ik Mattheüs 12:1:
1 In dien tijd ging Jezus, op een sabbatdag, door het gezaaide, en Zijn discipelen hadden honger, en begonnen aren te plukken, en te eten.
Ik dacht: wat lees ik nu? Er staat niet.. toen Jezus op weg was naar de synagoge liep Hij langs het gezaaide... Maar: op de sabbatdag liep Hij door het gezaaide. Dus.... wij werden thuis "vast" gehouden terwijl er geen gegronde reden voor was... sterker nog: dat inging tegen Gods Woord (gezien Jezus' uitspraak in Mattheüs 12: 7,8) met misbruik van de Bijbel!
Dat maakt bij mij ergernis los tegen deze godsdienst.
Ik weet dat het niet goed is. Met Paulus (Romeinen 10: 1-9) bid ik voor een overvloedige uitstorting van Gods Geest. En verheug ik me soms over stukken van ds. Roos en van student van der Tang in het RD. En ik wacht (vérwacht) vol ongeduld tot Hij Zich openbaart. En ondertussen vecht ik met mijn ergernis (en anderen met mij). Maar omdat ik zondig ben, kan ik die zonde er niet volledig onder krijgen. Want als ik het goede wil doen, ligt het kwade mij bij (Romeinen 7).
Ik hoop dat je je niet alleen fijn voelt in deze kerkverbanden, maar dat je Christus ook door het geloof mag omhelzen. Want alleen dán is er redding.
hkievit
Dag beste "Gelukkig in kerkverbanden"

Ik lees je vraag en ook mooie antwoord van ds H. Allereerst fijn dat jij Gods liefde mag horen en bespreken in de kerk. Dat was niet zo het geval lees ik. Ikzelf ben lid van de GGiN Barneveld en mag daar een liefdevolle Christusprediking van ds Roos horen al jaren. Dat is waar het omdraait. Dat jij authenticiteit vind in de door jou genoemde kerkverbanden is goed. Anderen zullen dat elders ervaren. Momenteel zit ik in Brazilie voor www.netfoundation.nl waar christenen weer op heel andere wijze hun geloof beleven. Echter gelukkig is er één grote gemene deler: als zondaars Jezus' bloed nodig te hebben en in afhankelijkheid Hem te mogen volgen. In Christus verbonden!
ariehamelink
Beste kievit Het is zelfs fijn te vernemen dat zelfs buiten onze kerkelijke grenzen die liefde gevonden word waar u dat terecht opmerkt maar deze ds roos heeft ook een mooi boekje geschreven genaamd tweererlei kinderen des verbonds k wilde dan toch even zeggen dat die titel al veel eerder bestond nml geschreven met de pen van ook een ware GODS Gezant wijlen ds i kievit toen was ds roos nog niet geboren denk ik .Heb altijd moeite met iets wat dezelfe titel heeft maar km moet wel zeggen dat ds roos veel minder radicaal is dan ander voorgangers in het verleden bv Zijn aanbeveling om het boek van ruth bryan te lezen is een goede raad Want daarin staat niet alleen HEM te volgen maar ook Hoe die dierbare BORG en zaligmaker gestalte in haar genade leven had gekregen hoe zij in de weg van lijden tot de heerlijkheid werd gebracht door die vrije gunst u hg een zwerver in refoland
VrouwkeZondernaam
Ik denk dat de GGiN over heel de linie weer meer in evenwicht komt. Er wordt hardop door predikanten gezegd dat men in het verleden teveel richting de verkiezing is gegaan. Zondag hier een Ds. van de Zeeuwse eilanden op de preekstoel gehad. Die man stond echt geen kolder te verkondigen. 't Was goed om daar te zijn.

Enne . . . niet iedereen loopt in het zwart hoor. Ook niet iedere Avondmaalganger. Al zijn er wel mensen die menen dat God dat al zijn kinderen zou leren. Want David ging toch ook in het zwart zegt men dan . . .
karlo
@ariehamelink, echt een prachtige reactie, die met de heilsoldaat.
ariehamelink
Dag Karlo gisteren was ik ergens bij een dienst en na afloop was nog koffie drinken bij een bestuur lid van die diensten daar was bij hem thuis met de voorgangers een samen zijn dwars over kerkmuren heen jo Weet je ik kreeg echt het idee dit zijn nu spelonkie mensen onder elkaar Hoezo die benaming nu in de bijbel staat toen Koning David op de vlucht was voor saul toen verborg hij zich in de spelonk en er staat zo kerk overtreffend jo en iedereen die een schuldeiser had en vervolgd uitgeworpen verstoten dus al dat uitschot Zou zeggen die niet bij een stenen gebouw behoorde die kwam tot hem in die spelonk zo voelde dat jo er zaten er van alllerlei achtergrond maar een ding was in verbondenheid ze hadden allemaal nodig het geloof met elkaar te delen en elkaar tot troost te mogen zijn en bovenal over die rijkdom te praten die er in dat LAM GODS IS en werd uitgeschilderd in de prediking het was een oasse in deze woestijn van refo land
Jaleco
@ Arie

Ja, als David nog leefde, dan had jij er ook bij gezeten ;-).
v/d Groe heeft daar een keer een Avondmaalspreek over gehouden
http://www.hetgekrookteriet.com/Preken_Reveil_Serie/Preek_458.pdf

Mooi verhaal inderdaad van die heilssoldaat! Zo kan de Heere ons wel eens flink op ons nummer zetten.