Prediking schiet soms echt tekort

J.W.N. van Dooijeweert / 65 reacties

Vraag

Woensdag een mooie avond bijgewoond met evangelist Van Dooijeweert. Ik bezocht deze avond omdat ik ook veel vragen heb over onze kerk. Ik zit in de Gereformeerde Gemeente. Een kerk waar ik ben opgegroeid. Het mooie van de avond met evangelist Van Dooijeweert vond ik dat hij benadrukte dat het niet uitmaakt aan welk kerkverband je verbonden bent, maar of je de Heere Jezus kent.

Maar toch... ik vind de prediking bij ons soms echt tekort schieten aan wat de Heere Jezus voor ons heeft willen doen aan het kruis. Als het blijft hangen in hoeveel ellendekennis we moeten hebben, hoe diep het moet gaan, wat je allemaal moet kennen om tot Hem te gaan... Zo weinig hoop is er te horen dat het voor de grootste van de zondaren nog kan! Nu voel ik ook de verantwoordelijkheid voor mijn twee kinderen (2 en 4 jaar oud). Zij moeten ook horen dat we achter de Heere Jezus aan mogen gaan, al brengen we daar zelf weinig van terecht; Hij wil ons leiden! Ik ga de laatste tijd regelmatig naar een PKN-gemeente en daar wordt de nadruk echt anders gelegd, veel meer op Hem. Ik zeg niet dat er onwaarheden gepredikt worden in onze Ger. Gem,, maar ik word er verdrietig van als er tekort wordt gedaan aan Zijn werk en het zo blijft hangen in hoe wij zijn.

Ik vind het heel lastig om de keus te maken voor een ander kerkverband, want dat doe ik liever niet. Maar moet je dan altijd blijven zitten onder een prediking die tekort schiet en soms eenzijdig en voorwaardelijk is? Dat is eigenlijk mijn vraag, wanneer mag je over naar een ander kerkverband? Ik heb al eens met de dominee gemaild. Ik kreeg een hele lieve mail terug, maar op de preekstoel lijkt de dominee toch anders te preken dan dat je gewoon in de omgang met hem praat of mailt. Wat Van Dooijeweert op het einde zei vond ik erg mooi. Al heb je 10.0000 vragen, leg ze maar voor aan Hem! Dat we niet blijven hangen in al deze zaken maar eindigen in Hem.

Antwoord

Beste vraagsteller,

We zijn blij om te horen dat u van de avond in Ede een positief gevoel heeft overgehouden. We hopen DV in november een  vervolg aan deze avond te geven. Daarbij moet je wel bedenken dat we geen pretenties hebben om “Jij daar!” of  “Heart Cry” te gaan nadoen. Dat zijn grootheden op zich. De bedoeling van Refoweb is alleen: hulp bieden aan de vraagstellers.

We willen op deze avonden natuurlijk uitdrukkelijk wijzen op het belang en de waarde van het volgen van de Heere Jezus. Maar ook willen we aandacht schenken aan de technische kant van de kerk. Aandacht voor de waarom-vragen. Die zijn vaak heel moeilijk. Wij weten ook hoe schraal de evangelieprediking vaak kan zijn, zowel ter linker- als ter rechterzijde van de kerk. Ook weten we hoe mensen jaren lang tobben met de vraag: “Mag ik naar een andere kerk gaan? Kan dat wel, wil de Heere dat wel?”

Met name in de rechterflank van de reformatorische zuil wordt er veel over en met deze vraag geworsteld. Vaak zonder tot een oplossing te komen en men blijft hangen waar men is. Dan hoor je allerlei oplossingen verkondigen: “Ik ga maar veel shoppen...” Of een ander: “Ik wil in deze kerk mijn leven niet slijten... Als ik thuiskom lees ik nog een preek van een oudvader, dan hoor ik tenminste het Evangelie.”

Allerlei andere dingen worden ten berde gebracht en de kerk verzwakt enorm. Mensen zitten heel braaf in de kerk. Thuis praten ze nergens meer over. Met vrienden hebben ze geen gesprek over de kerk... en zo  gaat de sprankelende kerk van Jezus Christus te onder. Naar een andere kerk gaan lijkt een oplossing, maar in de praktijk loop je een groot risico dat je de weg ingeslagen bent van meerdere keren veranderen. Je vindt namelijk nooit een volmaakte kerk. Vol van gebreken zijn ze allemaal. Maar het is wel een heel verschil of je hoort dat Jezus je nodigt om tot Hem te komen of dat je keer na keer weer hoort hoe diep het moet gaan. Daar kun je niet mee blijven leven. In de reformatorische hoek is duidelijk heel veel verschil. Maar ik denk dat het moeilijk wordt om te zeggen wat de grens van het toelaatbare is.

Waarheid preken... Hoe ver gaat dat? Kun je de waarheid preken als je de naam van Jezus niet noemt? Hij Zelf heeft gezegd: “Ik ben de weg, de waarheid en het leven.” Als de prediking keer na keer en week na week on-bijbels is, dan is het inderdaad heel moeilijk om daar te blijven zitten. Ik denk dat dit ook niet mag. Er wordt wel eens heel gemakkelijk gezegd: je pikt het goede er uit en de rest is voor de verantwoording van de prediker. Maar zo gaat dat niet in het Koninkrijk van Koning Jezus! Een halve waarheid is geen waarheid. Nog een stap verder: een halve waarheid is een leugen. En daar moet je van wegvluchten. Zowel aan de ene kant waar je heel gemakkelijk “broeder” en “zuster” genoemd wordt, als aan de kant waar het nooit kan. Waar je alleen herinnerd word aan je zondigheid. Waar de Naam van Jezus niet genoemd mag worden.

De prediker moet er zich van bewust zijn dat er slechts één Naam is gegeven waardoor wij moeten zalig worden. Er is geen ander ding dat waarde heeft aan Hem gelijk. Geen synodebesluit, geen oudvader, geen moderne opvatting, geen ernst of wat dan ook mag de Naam Jezus verduisteren of overschaduwen. Die Naam moet klinken! Maar wel binnen de kaders van de Bijbel!

Je hebt met de dominee gemaild en het resultaat was een vriendelijke brief, maar geen verdere ontwikkelingen. Een dominee zit vaak tussen twee vuren in.

Beste vraagsteller, het is een moeilijke vraag die je stelt. Ik wil niets liever dan helpen dat mensen blijven waar ze zijn. Ger. Gemmers in de Ger. Gem., HHK’ers in de HHK, Bonders bij de Bond. Maar soms kan het echt niet meer.

We mogen ook onze dominee aanspreken op zijn preek. Hij moet zich bewust zijn dat hij als dienstknecht van de Heere ook werkelijk de Heiland moet voorstellen aan de gemeente. Maar dat aanspreken mag niet anders dan in liefde gebeuren. En dat niet alleen, hij moet Hem aanbieden aan iedereen die in de kerk zit. Doet hij dat niet dan schiet hij te kort. Al preek je nog zo heftig “bekeert u”. Al leg je nog zoveel nadruk op het belang van de wedergeboorte. Als je Jezus niet preekt schiet je te kort. Er zijn in onze kerken ook veel mensen die alleen maar zeurderig willen zijn en in de praktijk van elke dag helemaal niet als christenen leven.

Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb om beter na te kunnen denken. Maak niet te snel de stap naar een ander ‘nest’. Leg ook dit probleem veel aan de Heere voor. Wij hadden vroeger een dominee die zei vaak: “Als u me vol bidt, zal ik u vol preken.” Een liefdesband tussen gemeente en prediker, een gebedsband. En iedereen aandacht schenken aan zijn eigen verantwoording: de luisteraar en de prediker.

Hartelijke groeten en Gods zegen,
Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

Lees meer artikelen over:

kerkkeuze
65 reacties
ariehamelink
Mona en andere vrienden zonoem ik jullie nu maar Ik zal waarschijnlijk zo de HEERE wil en wij leven niet naar de volgende avond gaan van de heer dooyenweert hier in de buurt zijn ook avonden van een refo kontakt vroeger toen ik dus zon 20 jaar jonger was heb ik ze ook veel bezocht opbouwend vaak en fijn met elkaar van verschillende richtingen Maar nu ik veel op i8nternet ben verlang ik eigenlijk veel meer dat we elkaar bv gaan mailen zoals dit nu even zo als nu gaat k stel voor zou dat nu niet mogelijkzijn iets te gaan doen uit de refo richtinhgen voor jong en oud om doormiddel van dit middel met elkaar te communiseren Ik hyeb geen geheimen meer lieve vrienden Want er is een wetenschap de HEERE weet ook alles van mij HIJ doorgrond en weet ons zitten en ons staan dus warom zou ik k zou het fijn vinden verder te gaan oie manier bij deze mn mail adres ijullie nu niet mn mailadres geven .,dat is ariehamelink@zeelandnet.nl k hoop op reacties van jullie met hjg
Jaleco
@ arie
Ik lees ook graag iets van ds. Kievit, maar hierin volg ik hem toch niet.
Het gaat inderdaad niet om 'ik geloof dat Jezus voor mij gestorven is'. Het gaat om het geloof IN de Zoon van God, je met heel je leven overgeven aan Hem. Alles verliezen en in Hem het leven vinden.

Wat betreft Lukas 13:24. Die wordt erg vaak uit z'n verband gebracht, want lees vers 25 er eens bij:
24 Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;
25 Namelijk (!!) nadat de Heer des huizes zal opgestaan zijn, en de deur zal gesloten hebben, en gij zult beginnen buiten te staan, en aan de deur te kloppen, zeggende: Heere, Heere, doe ons open! en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik ken u niet, van waar gij zijt.
26 Alsdan zult gij beginnen te zeggen: Wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken, en Gij hebt in onze straten geleerd.
27 En Hij zal zeggen: Ik zeg u, Ik ken u niet, van waar gij zijt; wijkt van Mij af, alle gij werkers der ongerechtigheid!

Het gaat hierbij dus niet om mensen die nu bij Jezus aankloppen, maar het gaat om mensen die in de genadetijd de weg wel geweten hebben, maar niet bewandeld.

In Johannes 6 bestraft de Heere Jezus eerst de schare dat ze Hem nalopen om het dagelijks brood (vers 26). Nog niet eens om een wondergeloof!
En wat zegt Hij dan?
27 Werkt niet [om] de spijs, die vergaat, maar [om] de spijs, die blijft tot in het eeuwige leven, welke de Zoon des mensen ulieden geven zal (!!); want Dezen (Dezen slaat op de Zoon) heeft God de Vader verzegeld.
28 Zij zeiden dan tot Hem: Wat zullen wij doen, opdat wij de werken Gods mogen werken?
29 Jezus antwoordde en zeide tot hen: Dit is het werk Gods, dat gij gelooft in Hem, Dien Hij gezonden heeft.

Ik sluit me wel aan dat de Heilige Geest dit moet doen. dat Hij ons leert Christus aan te nemen. Maar de Heilige Geest is Eén van de Drie-eenheid. Hij vraagt geen aandacht voor Zichzelf want Hij spreekt wat Hij gehoord heeft. Christus zegt: Hij neem het uit het Mijne en zal het u verkondigen.

Het aanbod van Christus aan de schare die Hem volgt om het dagelijks brood is: Geloof in Mij.
En... Liegt Hij? Of spreekt Hij met een dubbele bodem?

Moeten wij dan Zijn woorden afzwakken en zeggen... Nee, Heere... eerst zonde-kennis! Nee, Heere... eerst moet ik voelen dat....
Doet de schare dat ook niet in Johannes 6?
- We moeten eerst wat doen (vers 28)
- Wij willen eerst een teken zien voor we in U geloven (vers 30)
- Wij hebben liever dagelijks brood (vers 34)
- Wij geloven niet in Hem, Hij is niet de Zoon van God (vers 42)

Lukas 11: 13:

13 Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader den Heiligen Geest geven dengenen (!!!!), die Hem bidden?

Ik weet dat ik niet zonder de Heilige Geest kan. Maar ik weet ook dat de Heere Hem mij wil geven.
Dat ik Hem nodig heb om Christus te omhelzen.
Dat ik Hem nodig heb om me te bewaren voor de verzoekingen.
Om me te bewaren voor de zonde.
Om me wijsheid te geven.
Om mijn ogen te openen als ik de Bijbel lees.
Dat hij uit mijn hart weg lijkt te gaan als ik gezondigd heb.
Maar het is niet zo dat Hij los werkt van de Vader en de Zoon.

Het is soms bemoedigend om zulke stukjes te lezen, ook dat van zonen en bastaarden. Maar pas op... je wordt gerust gesteld. Gelukkig... ik twijfel vaak... dus ben ik een kind van God. Gelukkig... ik geloof dat de Heilige Geest moet werken, dus ben ik een kind van God.
Pas op dat je daar je vertrouwen niet op stelt in plaats van op de verzoening van Christus aan het kruis.

Stuur mijn gemoed, o Schepper trouw,
dat ik niet op het zand en bouw';
geef dat ik, op uw Zoon alleen
gegrond als op een vaste steen,
niet vreze wind of watersnood
en generhande wederstoot.

(Revius)
ariehamelink
Hoi Jaleco dat word ook niet van je gevraagd toch haal de honing er uit en laat de rest maar toch zeg je eigenlijk hetzelfde nml datc de zaligmnaker nodig hyebt dat ontkent kievit toch niet wel mar goed mischie dat jij kievit nog kan verbetren dat mag maar k zou je advisren meer van hem te lezen dit is natuurlijk een gedeelte gecopieerd uit een geheel dus dan is het altijd moeilijk om de zaken in de juiste volgorde te ontdekekn bedankt voor je reactie en het kan dat je hem niet in alles volgt da heb ik oa ook wel met bepaalde uitspraken van bv calvijn en zo kun je natuurlijk ook voorgangers noemen waar je wel eens niet mee eens bent ik heb dat bv veel met op het hof hg arie
ariehamelink
Nog even dit Jaleco ter verduidelijking mischien ? dat stukje is dus ook wel separerend te noemen als je ander boekjes leest van kievit bv het beokje de heer is mijn herder meditaties over psalm 23 dat is vanuit een heel andere contest en dus veel pastoraaler Jaleco .en ik vind echt wat jij schrijft is zeker ook niet te verontachzamen . fijn dat je het even benadrukt zeker .Maar kievit was doodsbang de mens op te bouwen buiten de ware kennis aan de persoon van CHRISTUS en vanzelfs de werking van zijn GEEST je haalt een berg teksten aan maar het genade leven staat nooit los van zelfonderzoek toch ? paulus in 1kor 5 om ook maaar eens een tekst aan te halen en in 1joh waar ook waar en vals geloof word gezegd en JEZUS zelf was ook scheidend onderscheidend Jaleco
Separen is noodzakelijk en zeer belangrijk in de prediking dus niet alleen seperatie he want dat hoor je soms ook wel fout dus .Want het is juist ook heel hard nodig dat er zeker aandacht word besteed aan het komen tot CHRISTUS en de konsekwentie van het niet komen tot HEM dus Jaleco wat een opdracht en verantwoording hebben de predikers Want zeker zij moeten proberen met hulp van hun zender wat het ook betekent als je het evangelie veracht en ZIJN liefde veracht die HIJ heeft tot zondaren en dat onvoorwaardelijk en dat je ZIJN liefde veracht .en je de duivel nog steeds erkent als je meester en dat je vijandig bent tegen die liefde ook soms na ontvangen genade hoor En al sje het gelezen hebt hoe ds moerkeken over seperatie denkt nou sorry hoor daar ga ik niet in mee die maakt zich zorgen daar over dat het te weinig klinkt zal waar zijn maar maak je meer zorgen over gebrek aan evangelie prediking. Als een tweesnijdend scherp zwaard aljeco vergeet dat dus ook niet he. Dus de liefelijke nodiging maar ook de vervloeking en ontdekking {kievit ] voor wie dit evangelie verwerpt wat zei wijlen l vroegindewey wie kan met zon evangelie nog verloren gaan je hg arie
Jaleco
@ arie

Oké, dan zijn we het eens.
Ik heb me inderdaad een dag kwaad gemaakt over dat artikel van ds. Moerkerken.
Dus we zitten p 1 lijn ;-)