(...) Bijvoorbeeld door steeds de groeten doen aan mij via hen en vragen naar mi...

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

Vraag

Ik heb afgelopen jaar examen gedaan. Op mijn vorige school was er een leraar die mij altijd zo vriendelijk gedag zegde dat ik er een onbehaaglijk gevoel van kreeg. En ik reageerde dan vaak gewoon niet, maar hij bleef het doen. Hij is vrij jong en nog vrijgezel. Nu probeert hij nog contact met mij te houden, via broertjes en zusjes. Bijvoorbeeld door steeds de groeten doen aan mij via hen en vragen naar mijn opleiding en of ik het leuk vind. Dit is niet echt een lekker gevoel. Ik was zo blij dat ik hem niet meer zou zien. En dan krijg je dit. Wat kan ik hier aan doen? Hoe kan ik hem duidelijk maken dat ik dit niet meer wil?
ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Je beschrijft een situatie waarvan ik begrijp dat je jezelf er onprettig bij kunt voelen. Overigens wil ik er gelijk een gezichtspunt van de andere kant aan toevoegen. Ik ben ook docent en ik ben er in het verleden ook tegenaan gelopen dat sommige leerlingen zich onprettig verrast voelden, wanneer ik hen gedag zei op de gang. Van mijn kant stak er niets achter dan alleen gewoon het willen laten zien dat ik alle leerlingen zie staan. Daarom probeer ik ook de namen van alle leerlingen zo snel mogelijk te leren, ook wanneer ik ze niet heb. Dat kan ook, want ik werk op een vrij kleine locatie. Ook dat ervoeren sommige leerlingen als bedreigend. Van mijn kant was dat opnieuw alleen maar bedoeld als interesse, zonder dat er ooit iets achterstak. Doordat ik erachter kwam dat sommige leerlingen dat niet als prettig ervaren, ben ik het minder gaan doen. Jouw vraag doet me (opnieuw) op mijn eigen handelen en optreden reflecteren.

Maar terug naar jouw vraag, ik wilde de persoonlijke kant er maar aan toevoegen om te zeggen dat het vanuit de genoemde leraar ook interesse kan zijn om te vragen naar hoe het met je gaat. Ik vraag broertjes en zusjes ook wel eens hoe het met leerlingen gaat, die van school af zijn. Maar nadrukkelijk stel ik als antwoord op je vraag dat het natuurlijk niet zo moet blijven dat je jezelf onprettig voelt. Er zijn verschillende manieren om dit te doorbreken en ik geef ze ook in een volgorde.

Ten eerste, je kunt hem rechtstreeks laten weten dat je jezelf onprettig voelt bij het feit dat hij je steeds de groeten laat doen en naar je informeert. Wanneer je zijn e-mailadres van school weet, kun je hem rechtstreeks een e-mailtje sturen, waarin je jouw gevoel verwoordt en zegt dat hij er een einde aan moet maken. Wanneer je zijn e-mailadres niet weet, kun je ook je broers en/of zussen een briefje laten meenemen, waarin je jouw gevoel verwoordt en zegt dat hij er een einde aan moet maken. Het lijkt me niet handig om deze boodschap via de mond van broers of zussen door te geven. Wanneer ik op één van die twee manieren zo’n boodschap zou krijgen, zou ik dat accepteren en mijn excuses aanbieden.

Ten tweede, wanneer de eerste boodschap niet duidelijk is: laat dan je ouders contact opnemen met de schoolleiding en via hen duidelijk maken dat dit moet stoppen. Dit is een heftig middel, maar wanneer hij in een rechtstreekse confrontatie via mail of brief niet luistert, is dit wel een goede weg.

Persoonlijk denk ik dat de eerste weg al genoeg moet zijn en dat dan de onprettige situatie wordt beëindigd. Het is in veel situaties de beste oplossing om rechtstreeks en eerlijk te verwoorden wat je gevoelens ergens bij zijn. Dat kan erg confronterend zijn, maar is wel zonder omhaal van woorden duidelijk.

Ik hoop dat één van deze tips helpt en dat het tot een oplossing komt.

M. W. Muilwijk
Ds. M.W. Muilwijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Aalst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden: