Onrust en angst bij het nieuws

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Als ik het nieuws zo een beetje volg, bekruipt mij regelmatig een gevoel van onrust. Daarin zal ik ongetwijfeld niet alleen staan. Wanneer ik dan de bijbel ernaast leg, kan ik het niet goed plaatsen. Is het überhaupt mogelijk dat een bepaalde ideologie de hele wereld overneemt? Wanneer ik zie en hoor wat voor ellende er in sommige landen al is en hoe slecht de besturing daar gaat, dan wordt het toch een complete chaos overal, stel dat het al gaat lukken. Menselijkerwijs toch niet te bevatten waar we dan in terecht zouden komen. Want ik neem aan dat het dagelijkse leven dan helemaal niet meer gaat. Geweld alom, winkels, scholen, ziekenhuizen alleen al kunnen zo toch niet meer bestaan. Ik las laatst het stuk van Johannes op Patmos. Het gezicht van het beest uit de aarde, het beest uit de zee en een leger van tienduizenden en ga maar door. Kan het zijn dat dit de vervulling is?

Ik weet al wat u gaat zeggen. Je toekomst moet vast liggen in God. Alleen dan heb je een toekomst. Dat weet ik. Maar ik heb het nu even over de tijd hier op aarde. Als ik naar mijn kindertjes kijk kan ik best soms bang worden. Wat gaan we nog meemaken, hoe ver zal het gaan? Zal God dit allemaal toelaten? Überhaupt zijn ook in de getroffen landen christenen. Laatst zei onze dominee dat het water wel tot aan je lippen kan komen maar God je niet laat zinken. Dan denk ik; en daar dan? Die mensen zinken wel. Wie zegt dan dat dat voor ons niet kan? Wij zijn toch geen haar beter?

Antwoord

Een soortgelijke vraag en het antwoord daarop kun je hier en hier vinden. Hier nog een.

Bekijk ook de tags onderaan voor gerelateerde artikelen.

Lees meer artikelen over:

angsteindtijd