De mens Gods volmaakt

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

In Timotheus staat dat de mens Gods volmaakt zij. Hoe moeten we dit zien als de mens een tweemens is? Ik heb werkelijk nog nooit over deze kant van de mens horen preken in de kerk, alleen eigenlijk maar de ene kant: ik ellendig mens. Ik vraag me af wat een goede intergratie, evenwicht is en een zuiver bijbelse leer hierin? Want die ene kant staat er dus ook duidelijk, dat de mens Gods volmaakt zij.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hier is een misverstand aan de orde. De vraag is namelijk wat met het woord “volmaakt” bedoeld wordt in het bijbelse spraakgebruik?

Ik citeer uit mijn boekje “Kennis in viervoud” dat binnenkort verschijnt: “Opdat de mens die God toebehoort, volmaakt zou zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust (2 Tim. 3,17). Het woord ‘volmaakt’ (zowel in SV als HSV) is vatbaar voor een misverstand, namelijk dat in de heiliging de perfectie nagestreefd en behaald kan worden – perfectie opgevat als zondeloosheid. Dat is onmogelijk en is hier ook niet bedoeld. De bedoeling is eenvoudig dat de christen geheel en al toegerust wordt voor zijn dienst aan God. Het gaat erom dat de christen iemand is uit één stuk. Niet langer hinken op twee gedachten, maar vervuld van één bezieling, met één doel voor ogen. Op dezelfde wijze spreekt de Heere Jezus hierover in Matth. 5,48: ‘Weest u dan volmaakt, zoals uw Vader Die in de hemelen is, volmaakt is.’ Volmaakt heeft hier dezelfde betekenis als wat we lezen van Job: oprecht en vroom en wijkende van het kwaad. De christen is in zichzelf een ellendig mens. Maar door genade gezaligd en door de Geest vervuld is hij een kind van God, die de Heere aanhangt met heel zijn hart, met oprechte trouw en toewijding.”

Zo bezien is deze volmaaktheid niet in tegenspraak met de tweestrijd die een kind van God in zijn hart gevoelt, de tweestrijd tussen vlees en Geest. Het is allebei tegelijk waar: zondaar in zichzelf èn gerechtvaardigd uit vrije genade. God is het zo waard om gediend te worden. Daartoe moeten we volmaakt toegerust worden. Zo krijgt God alleen de eer.

Ik hoop je vraag zo enigszins beantwoord te hebben.

Met vriendelijke groet,

Ds. H. Korving

Lees meer artikelen over:

heiligingvolmaaktzondeloos