Votum en doop

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Als je wordt gedoopt begint God in je leven. Hij gaat werken. Maar niet iedereen die gedoopt is gaat naar de hemel! Toch zegt de dominee elke kerkdienst “Die niet laat varen, wat Zijn hand begon.” Hoe zit dit?

Antwoord

De Heere is al eerder begonnen: als je geboren wordt. Nog eerder: we belijden dat we in zonden ontvangen en geboren worden. God staat aan het begin van ons leven. Geboren op het erf van het verbond wil de Heere dat we ook het teken en zegel van dat verbond dragen. Om daardoor een pleitgrond te hebben dat de Heere beloften gegeven heeft. Hij wil die in de weg van bekering en geloof ook vervullen. Daarom pleiten we op Zijn beloften. Ook de beloften dat Hij niet laat varen het werk wat Zijn hand begon. Daarom zingen we biddend door: “O Levensbron, wil bijstand zenden.”

Lees het Doopformulier nog eens aandachtig door. Er zijn twee delen (partijen). God vraagt ook van ons wat. Niet om te verdienen, maar om te gehoorzamen, om te geloven. Denk niet dat de Heere iets aan ons verplicht is. Maar Hij wil wel dat we, aangezien we een eeuwig verbond der genade met God hebben, we aan Zijn genade niet twijfelen. Roep Hem aan en Hij zal je horen. Beloofd is beloofd!

Ds. W. C. Meeuse

Lees meer artikelen over:

belofte(n)doopvotum-groet