Niet-volmaakt

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik ben een jongeman van 26 jaar. Ik denk bij iedere niet-volmaakte stap dat een ander mij veroordeelt in mijn doen en laten op m'n werk en in mijn relatie. Ik word dan heel onzeker, zoek uitvluchten met veel excuses etc. Constant denk ik: Men vindt mij niet waardig en dan probeer me nog beter voor te doen, maar dat gevoel gaat niet weg.

Antwoord

Beste jongeman,

Zet je wel eens volmáákte stappen? Dát is knáp! Dat doet niemand je na! Ik denk niet dat een ánder jou veroordeelt, jij veroordeelt jezélf! En waarom? Daar zit ongetwijfeld een heel verhaal achter. Als dit verhaal over faalangst gaat, doe dáár wat aan. Als dit verhaal over sociale angst gaat, zoek dan in die richting... kortom, zoek een therapeut of schrijf nog eens een wat uitgebreider verhaal!

Of lees eens iets over perfectionisme en onzekerheid, over angst en zelfverzekerdheid, over erkenning en waardering. Hèrkenning in deze woorden? Ik ben benieuwd...

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

faalangstonzekerheidperfectionisme
2 reacties
AHHK76
Je krijgt een ONvolmaakte reactie van een ONvolmaakt mens. Maar ik mag weten dat God mij in Christus aanziet en liefheeft, alsof ik volmaakt ben...! Ik begrijp jouw worsteling.
Heel veel mensen worstelen hiermee. De één meer dan de ander... Het is wel goed om er iets aan te doen, zeker als het zo jouw gedachten vervuld... Want waarschijnlijk word je hiervan moe en moedeloos!
Gelukkig zijn er goede boeken over geschreven. Bijvoorbeeld:
Hoe overwin ik mijn negatieve zelfbeeld? - Neil T. Anderson
God liefhebben met heel je verstand - Elizabeth George
Je word hier op aarde niet volmaakt, maar je hebt een Zaligmaker nodig. Als je Hem kent, dan mag je na dit leven volmaakt en volmaakt gelukkig zijn! Hij is geboren ook voor JOU!
lichje
Iedereen is volmaakt God heef ons naar zijn beeld geschapen en als je God om hulp vraagt weet ik zekker dat Hij je eruit wil halen en je in het leven wil helpen met moeilijk heden maar God werkt op Zijn tijd niet op de jouwe