God terug krijgen

Ds. J. Westerink / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan een dominee van de Christelijk Gereformeerde Kerk. Ik ben de laatste tijd voor mijn gevoel God kwijt geraakt. Ik weet niet meer waar ik heen moet. De Bijbel snap ik niet meer, wat altijd wel anders was. Bidden is ook steeds moeilijker voor mij geworden. Het komt niet verder dan het dak, voor mijn gevoel. Nu is mijn vraag: hoe kan ik God terug krijgen? Hoe kan ik Hem weer vinden? Waar moet ik heen? Een jongere.

Antwoord

Beste jongere,

Je vraag roept bij mij een aantal andere vragen op, waarop jouw mailtje geen antwoord geeft. Vandaar dat ik begin met wat vragen om dan daarna toch wel een antwoord te geven. Misschien zit ik er dan helemaal naast. Dat mag je best aan mij laten weten, zoals ik op mijn vragen aan jou graag een antwoord zou willen ontvangen. Voel je niet verplicht om die antwoorden te geven, maar het zou mij kunnen helpen om jou te helpen.

Om te beginnen, je schrijft over iets van de laatste tijd. Blijkbaar weet je wanneer de moeite waarover je schrijft begonnen is. Is daar een oorzaak voor: slordigheid in de omgang met de Heere in Bijbellezen en gebed? Speelt een bepaalde zonde een rol? Heeft invloed van een ander er mee te maken? Iemand heeft problemen in het gebedsleven eens getypeerd met het beeld van beslagen vensters. Herken je dat?

Verder valt het me op dat je een paar keer over je gevoel spreekt. Was je gevoel de grond voor je geloof? Dat zou niet goed zijn. Geloof brengt wel gevoel mee, maar rust er niet op. Geloof rust op de beloften van God in Christus. Kortom, wat mis jij nu eigenlijk: het ware geloof of vaste vertrouwen dat de Heilige Geest in je hart werkt, of het gevoel, dat wel aangenaam kan zijn, maar geen grond is? Dat laatste ontneemt de Heere ons soms om ons te doen rusten op Zijn beloften alleen.

Vervolgens ben ik wel erg blij met jouw vragen aan het eind. Ik begrijp daaruit dat jij niet meer zonder God kunt. Kijk, dat leert de Heere ons. Vraag je eens af waarom je de Heere nodig hebt gekregen en Wie Hij voor jou is? Als jij vraagt, waar je heen moet met de leegte die er in jouw leven is gekomen, geeft de Bijbel slechts één antwoord, dat heel vaak herhaald wordt: "Heere waar dan heen? Tot U alleen. Gij zult ons niet verstoten." Van de vele teksten die daarvan spreken, wijs ik je er op één: Jesaja 50:9b.

Ik wens je van harte Gods zegen,
Ds. J. Westerink

Lees meer artikelen over:

geloofstwijfel