Vrucht op de prediking

Ds. A. Goedvree / 4 reacties

Vraag

Kunnen predikanten merken als iemand wordt bearbeid door God? Dat er vrucht is op de prediking? Onze dominee zei eens dat hij dat merkte in de bediening van boven. Wat bedoelt hij daarmee? En vooral: hoe gaat dat dan? Een mens ziet toch alleen aan wat voor ogen is?

Antwoord

Beste vragensteller,

Jouw vraag is best moeilijk te beantwoorden. Er zitten namelijk verschillende kanten aan. Graag leg ik die nader uit.

1. Ten eerste, als je als predikant de kansel opklimt is er het besef dat je van jezelf niet in staat bent om zegen te bewerken. Je bent geroepen om het Woord te bestuderen en de preek goed voor te bereiden, maar wat betreft de uitwerking van het Woord ben je geheel afhankelijk van de Heere. Tegelijk mag je de kansel beklimmen, gedragen door de belofte dat Gods Woord nooit leeg tot Hem zal terugkeren. Het zal doen wat Hem behaagt. Jesaja 55 vers 11.

2. Er zijn momenten dat je als predikant diep mag ervaren dat de Heere bijzondere zegen wil geven. Je ervaart kracht bij het uitspreken, je ervaart dat er afname is – het is stil, er wordt geluisterd, de zaken staan onder hoogspanning. Dat is bijzonder, dat is genade, dat is tegelijk ook ongrijpbaar. Het is iets van het verborgen, vrije werk van Gods Geest, waar de Heere blijkbaar toch aan predikant en gemeente een indruk van wil geven.

3. Toch wil dat ook niet alles zeggen, dat ‘gevoel’ wat wij bij de prediking hebben. Er zijn momenten dat een dominee denkt: ‘het was geweldig’, maar daar nooit een reactie verder op krijgt. Of de predikant denkt: ‘nou, dat was dus niets’, en dat er onverwacht prachtige reacties komen. Het blijft een verborgenheid, de Heere gaat daarin Zijn vrije weg.

4. Belangrijkste is niet het ‘gevoel’ wat wij mensen erbij hebben. De Heere werkt door Zijn Woord – altijd! Wat en hoe blijft meestal verborgen voor ons. Bij tijden mag er een bijzondere glimp van kracht en werking mag zijn. Daarom: verwacht meer van de belofte dat God genadig altijd werkt, dan van de bijzondere ervaringen die wij bij tijden hebben – op of onder de kansel.

Ds. A. Goedvree

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hellouw
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

predikantpreekvrucht van de Geest
4 reacties
juni
vragensteller,als uw ds. zoiets zegt,vraag je toch .hoe dat gaat aan hem?

uw ds. heeft het over bediening van Boven. Nou, dat is dan toch BOVEN.

dan begrijp ik niet,een mens ziet aan wat voor ogen is,zoals u zegt.

het gaat toch om Zijn Geest,die dingen bekend maakt?

khoop dat uw ds. zoiets veel krijgt,als hij gevangenissen bezoekt,waar voor de buitenwereld boefjes zitten,dan komt het Genadewerk extra te zien en te horen !
voor mensen die zien wat voor ogen is.
lin1991
@ juni ga er maar vanuit dat de dominee dat tijdens het preken zei. Dan kun je niet opstaan van je zitplaats en vragen wat hij bedoeld. De vraagsteller bedoeld hoe de Heere getuigenis geeft aan Zijn werk, als dat is in de bediening van boven. Inderdaad het is de Geest die het bekend maakt. Maar hoe gaat dat? Dat vraagt ze. Begrijp je.
juni
lini1991
dat begrijp ik wel.
vragensteller krijgt nu antw. van ds. goedvree.

maar k zou ook in de plaats van vragensteller,even met eigen predikant praten.
zou toch fijn zijn,als hij dat uitlegt?

geeft toch een band met eigen ds?

voor zoiets kan je ook ds. even opwachten,na de dienst

zal de ds. alleen maar blij mee zijn!
lin1991
Niet iedereen durft dat.......