Foto's van doop

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Afgelopen zondag werd er bij ons in de kerk (CGK) een kind gedoopt. Tijdens de doop werden er vanaf de galerij foto's gemaakt om zo het dopen vast te leggen. Ik kreeg hier een naar en onbestemd gevoel van, temeer omdat dit de eerste keer was dat dit bij ons in de gemeente gebeurde. Is het niet erg ongepast en oneerbiedig om tijdens de doop foto's te maken? Of zou dit moeten kunnen zolang het maar onopvallend gedaan wordt?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedankt voor je vraag. Ik begrijp je gevoel. En ik deel dat gevoel ook met je. Ik ben zelf voor zoveel mogelijk eerbied in een kerkdienst. Daar wil de HEERE namelijk Zijn volk ontmoeten en zijn de engelen in grote getale aanwezig om erop toe te zien of alles volgens Gods wil verloopt. Daar past de hoogste eerbied bij. Vervolgens kan het maken van foto’s tijdens de dienst de mensen ook afleiden, zeker als er geflitst wordt. Ik ben er dus niet voor dat er tijdens kerkdiensten foto’s worden gemaakt. In mijn gemeente is het zo, dat voor en na een kerkdienst er foto’s mogen worden gemaakt. Maar zodra de dienst begonnen is, mag dat niet meer. Ik vind dit een duidelijke en goede regel.

Mocht jij Gods nabijheid wel eens ervaren in een kerkdienst? En wat brengen de engelen van jouw aanwezigheid daar over aan God?

Hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger

Lees meer artikelen over:

eerbiedfoto