Doopjurk voor jongetjes

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

De laatste tijd valt het mij op dat jongetjes tijdens de doopdienst geen doopjurk meer aan hebben in de gemeente waar ik lid van ben. Heeft dit ook te maken met het kerkverband (Ger. Gem.)? Ik vraag mij af waar de traditie vandaan komt om jongetjes tijdens de doopdienst een doopjurk aan te doen.

Antwoord

4 reacties
matthew
iets met een vrouwenkleed en een mannenkleed??? ;-)
lies
Ik heb mijn zoontje Thijs ook geen doopjurk aangedaan, hoor! Ik kan me niet voorstellen dat mensen uit principe hun zoontje geen doopjurk aandoen, maar wij vonden het gewoon niet mooi: een jurk bij een jongen.
naam
Of een (doop)jurk nu wel of niet principieel verantwoord is voor een jongetje (ik kan mij nl. wel voorstellen dat mensen hier moeite mee hebben); ik vind het echt geen gezicht een jongetje in zo'n lange witte jurk ;-). Doe hem dan gewoon een wit pakje aan.
Maar misschien is dit toch persoonlijk.
John61
Gaan we weer; is het goed of is het fout? In de islam of het jodendom gaat het alleen maar om goed of fout. Zijn we nou echt zo bang voor onze Liefdevolle Heer, dat we krampachtig ons bij alles afvragen of het goed of fout is? Volgens Paulus gaat het daar niet om, maar om de gesteldheid van ons hart, onze intentie. Dus als we de Heer menen te prijzen door jongens een doppjurk aan te doen tijdens een doopdienst, moeten we dat vooral doen. Als we menen de Heer te prijzen door dat juist niet te doen, moeten we dat niet doen. De grootste uitdaging is dan elkaar niet de maat te nemen; jij doet het goed, jij doet het fout. Daar gaat het niet om. Moeilijk hè?