Menstruatie regelen voor trouwdag

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Als je de pil voor je huwelijk een tijdje gebruikt om je menstruatie te 'regelen' om te voorkomen dat je op je trouwdag ongesteld wordt, komt de normale menstruatie dan vier weken na de laatste stopweek weer op gang? Of kan ik in dit geval dan beter de pil nog blijven gebruiken, ook in de week van ons trouwen en de huwelijksreis en er zodra we thuis zijn weer mee stoppen? Feitelijk gebruik ik dan de eerste drie weken van ons huwelijk dus wel anticonceptie. Dat willen we liever niet, vandaar dat ik dan al liever met de pil gestopt zou zijn. En nog een achterliggende vraag die hierbij ook wel opkomt: in hoeverre mag je ervoor kiezen om je prachtig mooie door God geschapen cyclus door het slikken van hormonen in de war schoppen, omdat jou dit beter uitkomt?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Het vinden van een antwoord op de laatste vraag lijkt mij belangrijk voor je start met de pil. De meningen of en wanneer je anticonceptie mag gebruiken lopen uiteen. Hier is voldoende literatuur over te vinden. Ook op Refoweb is deze vraag wel eens aan de orde geweest.

Als huisarts zal ik me nu verder richten op de beantwoording van de medische vragen. De normale menstruatie komt zeker niet altijd een maand na de stopweek op gang. Soms duurt het even voor de eigen cyclus weer op gang is. Als je de menstruatie wilt uitstellen en je wilt niet lang anticonceptie gebruiken dan kun je Primolut slikken. Met dit middel kun je de menstruatie maximaal twee weken uitstellen.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

menstruatievoorbehoedsmiddel