Paus als plaatsvervanger van Christus

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik kwam deze vraag tegen. De vragensteller ergert zich aan het feit dat Refoweb de Paus consequent plaatsvervanger van Christus noemen.Vragensteller en beantwoorder stellen beiden dat de Rooms-Katholieke Kerk niet leert dat de paus de plaatsvervanger van Christus is. Volgens mij is het echter niet geheel onjuist als de visie van de Rooms-Katholieke kerk zo wordt weergegeven. De catechismus van de RKK stelt in alinea 882 namelijk het volgende: "De paus van Rome immers heeft, juist krachtens zijn ambt als plaatsvervanger van Christus en herder over de gehele Kerk, de volledige, hoogste en universele macht, die hij altijd vrij kan uitoefenen". Excuses voor het vermelden van de paus als plaatsvervanger lijken me dan ook niet terecht.

Antwoord

Je hebt helemaal gelijk. Met excuses is niks mis als ze terecht zijn. In dit geval was dat inderdaad niet nodig geweest. In de uitleg en toelichting wordt in de RK-catechimus overigens wel steevast over de Paus als “opvolger van Petrus” gesproken. Maar ook daar is genoeg op af te dingen.

Zie ook onderstaande urls:

http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php?mi=600&doc=1&al=882

http://users.skynet.be/fa390968/_pausdom.doc