In het gemis gezet worden

M.M. van Winkelen / 67 reacties

Vraag

Bij ons in de kerk (Ger. Gem.) wordt vaak gezegd dat je maar veel moet bidden om in het gemis gezet te worden. Of om een stervend leven te krijgen. Om ontblotende en armmakende genade te ontvangen. Ook op huisbezoek wordt sterk aangedrongen op maar in het gemis terecht te komen. Nu heb ik gevraagd of we niet beter kunnen bidden of we de Heere in ons hart mogen leren kennen. Dat was ook wel goed om daar om te bidden, werd gezegd. Nu is mijn vraag of het bijbels is om zo sterk aan te dringen op het gemis. (Al begrijp ik dat we moeten leren dat we God missen, want rijke mensen missen God niet).

Antwoord

Beste vragensteller,

Je vraag gaat over de verhouding van verschillende zaken die horen bij het geestelijke leven, namelijk enerzijds een levend gemis en anderzijds het kennen van Christus. Je vraagt je af of in jouw kerk er niet te veel wordt aangedrongen op het eerste, mogelijk ten koste van het gebed om het tweede.

De vraag heeft te maken met het juiste evenwicht tussen deze zaken. Nu is de vraag naar het juiste evenwicht altijd een betrekkelijk lastige vraag. Persoonlijk vind ik het al het opmerken waard dat, zowel jij als de ambtsdragers in je kerkelijke gemeente, klaarblijkelijk van oordeel zijn dat je om beide zaken mag bidden. Beiden zijn ze onmisbaar en om beide zaken mogen we verlegen zijn, beiden moeten we ze ook van de Heere ontvangen (anders bid je er immers niet om). Deze overeenkomst is iets goeds en daarin staan jullie al behoorlijk dicht bij elkaar. Desniettegenstaande is je vraag naar het juiste bijbelse evenwicht een goede en belangrijke vraag en wil ik graag hierin met je meedenken om dit af te tasten.

Als eerste wil ik stellen dat het een belangrijke bijbelse lijn is dat deze twee zaken wezenlijk met elkaar verbonden zijn en als verschillende strengen van een touw met elkaar verweven behoren te worden. Het is iets groots als God ons arm-makende genade geeft, omdat dit ons klein maakt; omdat het een behoefte en verlangen naar God in ons hart legt en ons tegelijk bepaalt bij de afstand die er (door onze schuld) tussen ons en Hem is. Om dit werk van God mogen we verlegen zijn en daar moeten we zeker ook om bidden. Maar dit gemis van God en dit “stervende leven” moet ons uiteindelijk uitdrijven naar Christus. Het moet ons verlegen maken om de kennis van Hem Die door God gegeven is “opdat Hij ons tot God zou brengen” (1 Petr. 3:18). Als “een missend leven” verwordt tot iets dat geheel op zichzelf staat en klaarblijkelijk zelfs Christus en Zijn gerechtigheid kan missen; dan is dat een gevaarlijke eenzijdigheid die afwijkt van Schrift en belijdenis. Het staan naar een missend leven mag dus geen doel op zichzelf worden. Wie echt beseft dat buiten Jezus geen leven is, zal zoiets nooit kunnen volhouden, maar ernstig verlegen zijn om Hem te mogen kennen.

Hoewel er meerdere Bijbelplaatsen zijn waar je het hierboven genoemde verband tussen een geestelijk gemis en het staan naar de kennis van Christus terugziet, zou ik je willen wijzen op de brief aan de gemeente van Laodicéa (Openb. 3:14-22). Christus schrijft hier ernstige woorden aan een gemeente die met zichzelf was ingenomen en geheel niet inzag hoe verdrietig en gevaarlijk het met haar was gesteld. Eén van de zaken die Christus de Laodicenzen aanraadt is ogenzalf (“en zalf uw ogen met ogenzalf opdat gij zien moogt”, vs. 18). Zij hadden deze ‘ogenzalf’ nodig, omdat zij hun gevaarlijke en verdrietige positie niet inzagen (“u weet niet dat u bent ellendig en jammerlijk en blind en naakt”, vs. 17). Maar evengoed hadden zij deze ogenzalf nodig, opdat ze Christus Zelf zouden zien, zouden opmerken dat Hij aan de deur van hun hart stond te kloppen en dus gemeenschap met hen zocht (vs. 20). Zij hadden die ogenzalf ook nodig om de goederen (goud en witte klederen, vs. 18) die Hij hen zo dringend aanbood op waarde te leren schatten en begeren. Die ogenzalf zou de lauwe en zelfingenomen houding van deze mensen beslist veranderen. Lees nog maar eens na wat de kanttekeningen bij dit vers opmerken: “Opdat wij (door deze ogenzalf, MW) zouden worden gebracht tot kennis van onszelf, en van Gods genade jegens ons.” Naar beide zaken mogen we dus verlegen zijn. Bidt dus zeker ook om de kennis van Christus. Bidt om die ogenzalf die Christus hier ons aanbiedt, zodat je door dit medicijn jezelf leert kennen en door deze zalf tegelijk ook geopende ogen mag krijgen om Zijn heerlijkheid te mogen zien.

Ik wil je nog iets meegeven. De reden dat er door ambtsdragers wordt aangedrongen om te bidden of je “in het gemis mag worden gezet”, kan er ook mee te maken hebben dat zij in de gemeente juist weerstand proeven tegen dit deel van de oprechte bekering tot God. De Bijbel waarschuwt ons dat we Gods genade kunnen tegenstaan en dat doen we als we menen dat we er ongelukkiger van worden. In ons hart kan er weerstand leven om voor God te worden gemaakt wat we werkelijk zijn: arme zondaren die bij Hem niets te vertellen hebben. Daarom kan het nuttig en nodig zijn als door ambtsdragers wordt aangedrongen op het gebed om deze dingen, omdat het soms erop lijkt dat mensen dit genadewerk van God eerder als een straf dan als een zegen ervaren. Wat is het dan goed om het Godsgemis wat David in psalm 42 omschrijft biddend te overdenken. David kende de Heere als Zijn God. Toch miste hij zijn God en in zijn hart leefde een brandend verlangen naar de Heere en Zijn gemeenschap. “Zoals een hert verlangt naar water, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God” (Ps. 42:1). Zou dat geen verlangen en geestelijk uitzien zijn waar je alleen maar jaloers op kunt zijn? Zo’n gemis is werkelijk genade.

Martijn van Winkelen

Lees meer artikelen over:

tale Kanaäns
67 reacties
Positivo
@Ds Martijn van Winkelen: ik daag u uit om ons als zoekende reageerders hoe u vanuit uw ervaring aan -bij wijze van spreken- aan uw ongelovige buurman uitlegt hoe hij tot bekering kan komen? Want hoe kan het zijn dat Jezus zelf zo uitnodigend is en m.n. ger-gemmers het zo ingewikkeld maken? Ik heb in de bijbel nog nooit iets gelezen over 'in het gemis gezet worden, arm makende genade, etc.'!
Positivo
Sorry... vergat stukje in de zin: '.... ons als zoekende reageerders uit te leggen hoe u vanuit ...'
AHHK76
Beste Hermon, ik word blij en verdrietig van jouw vraag.
Blij omdat je God wilt zoeken. Verdrietig omdat je niet weet hoe het moet.
Dat er geen verontschuldigingen zijn, schreef ik omdat sommigen zeggen: God moet het doen! Daar kunnen ze zich achter verschuilen, want dan hoeven ze zelf niets te doen. Maar als je God zoekt, dan is deze opmerking echt niet voor jou bedoeld!
In de Bijbel is er ook het spanningsveld, dat wij 100% verantwoordelijkheid hebben voor onze daden en dat het gelijk ook 100% genade is, als wij God vinden! Dat kun je al zien in deze tekst: Werk uws zelfs zaligheid, met vreze en beven, want het is God die het in u werkt, beide het willen en het werken.
Maar goed om nu op jouw vraag in te gaan... Hoe kun je bij Christus komen? Er staat veel over in de Bijbel. Mona heeft gelijk, op je knieën in het gebed!
Lees Jesaja 55: 1-7 eens, laat het open liggen en bid dan of God jou wil helpen om te doen wat daar staat. Komen, kopen, afkeren van de zonde, terugkeren tot God.
Of bid met de tollenaar uit de gelijkenis: O God wees mij de zondaar genadig!
Of toen de mensen op de Pinksterdag vroegen: Wat moeten wij doen, mannenbroeders, om zalig te worden.
Het antwoord was: Geloof..!.. nou dan zeg je maar gewoon tegen de Heere, geef mij dat geloof.
Of: Ik geloof Heere, kom mijn ongeloof te hulp.
Houd aan, iedere dag... Zoals Jakob die tot de Man zei: Ik laat U niet gaan, tenzij U mij zegent.
Als je zo volhoudt, dan verhoort God ook jou! Want wie bidt, die ontvangt en wie zoekt, die vindt.
Doe/Heb je dingen die niet goed zijn volgens het Woord van God? Doe het weg, stop ermee en belijdt het.
Lees 1 Joh. 1: 9 God beloofd dat Hij vergeeft, wanneer wij onze zonden belijden.
Voel je het niet gelijk? Laat dat je niet weerhouden!
Geloven is: worden als een kind. Als een kind liefdevolle ouders heeft, papa/mama hoort zeggen, spring maar van de trap af, dan vang ik je op. Dan doet dat kind dat, het vertrouwt zijn ouders. Zo mag je ook als een kind je hele hebben en houden aan God toevertrouwen. Hij kan en wil beter voor ons zorgen, dan een aardse ouders het ooit zal kunnen.
Dan zijn alle beloftes in de Bijbel voor jou! God laat geen bidder staan. Hij verhoort. Achteraf kun je dan zeggen, dat God jou zocht, dat Hij jou heeft uitverkoren. Dat jij Hem liefhebt, omdat Hij jou eerst heeft liefgehad. Maar zo begint het meestal niet. Meestal begint het met dat jij God gaat zoeken, dat je met je hart, gaat bidden. Dat je weet dat je zonder God niet kunt leven en sterven. O ik hoop van harte, dat je dit gaat doen en meemaken.
Gods zegen toegewenst.

I heard the voice of Jesus say
"Come unto me and rest;
lay down, thou weary one, lay down
thy head upon my breast."
I came to Jesus as I was,
so weary, worn, and sad;
I found in him a resting place,
and he has made me glad.

I heard the voice of Jesus say,
"Behold, I freely give
the living water; thirsty one,
stoop down and drink, and live."
I came to Jesus, and I drank
of that life-giving stream;
my thirst was quenched, my soul revived,
and now I live in him.

I heard the voice of Jesus say,
"I am this dark world's light;
look unto me, thy morn shall rise,
and all thy day be bright."
I looked to Jesus, and I found
in him my Star, my Sun;
and in that light of life I'll walk
till traveling days are done.
hjt
Beste Juni

waar blijft je antwoord?

Luister dit maar eens
http://www.youtube.com/watch?v=Z0dvZrHcu5c
Hermon
Heel duidelijk imvi, inderdaad de moeite waard!

Bedankt Mona, dat boek heb ik inderdaad recent gelezen, maar er nog eens bij gepakt. Echt de moeite waard om te lezen en te herlezen!!

Wat me echter opvalt is dat Bunyan helemaal niet zegt dat het 'niet ingewikkeld en niet moeilijk, maar eenvoudig en simpel' is om tot Christus te komen. Zulke termen ben ik echter in dit boek niet tegen gekomen. Evenmin kom ik deze termen in de Bijbel tegen....

Als ik ze over het hoofd gezien heb, hoor ik graag waar het dan staat. Want van een simpele weg kan ik niet spreken. Ik versta het boek van Bunyan echter wel, de vele struikelblokken die er op de weg naar Christus kunnen zijn... Zo'n boek, AHHK76, mag me dan wel eens moed geven!
juni
het antw. van van Winkelen is zo duidelijk,daar voeg ik niks meer aan toe.

Vraag de Heere toch om raad,om dit antwoord te kunnen verstaan.HJT@

Gaat u Bunyan toch eens lezen...en herlezen,al biddende

misschien een optie,de oude staten vertaling eens grondig te lezen.....grondig!

geen simpele weg,,niemand die God zoekt,
uitzien op Hem wachten,o u treft er Alles in aan...voor radeloze, ,hoeren en tollenaren,

goddeloze gerechtvaardigd om niet!

voor Zijn verkorene die Hij opzoekt in de tijd......

die Hij brengt tot het Hoogste Goed...

hoon smaad en laster zal hun deel zijn,oei wat staat er veel in de oude Statenvertaling....

vraag toch den Heere ....dat u het antw. van van Winkelen mag verstaan....bevindelijk !
AHHK76
Juni, ik vind het geweldig (jammer) dat je niet kunt aanwijzen waar deze dingen in de Bijbel staan...!
Je hebt gelijk er is geen simpele weg, het is onmogelijk om tot God te komen!
Maar door Jezus Christus is de weg gebaand en daar hoeven wij niets aan toe te voegen. Juist omdat we dat wel graag zouden willen, daarom vinden wij het zo moeilijk... Wat dat betreft lijkt het soms wel dat we Rooms bloed hebben...?!
Weet je waar wij refo's voor op moeten passen? Dat we veel meer geboden maken dan de 10 die er zijn, bijv:
11de gebod: diep gemis voelen
12de gebod: wanhopig worden
13de gebod: refokleding dragen
enz.
Zo lijken wij op de Farizeeërs en zo ben ik zelf ook geweest en heb nog de neiging om zo te denken.
Maar ik ben zo blij dat er bij de gelijkenis van de Farizeeër en de tollenaar staat: Dat de tollenaar gerechtvaardigd naar huis ging! Terwijl hij alleen maar had gebeden: O God wees mij de zondaar genadig!
Hij zei niet: God gooi me maar in de hel, want dat heb ik verdiend. Hij vroeg eenvoudig en hartelijk om genade. Dat doe ik ook iedere dag en ik weet dat God mij (ver)hoort!

Ik citeer zomaar wat verzen uit Psalm 27 uit die mooie oude Statenvertaling, die ik van harte kan beamen:
De HEERE is mijn Licht en mijn Heil, voor wien zou ik vrezen? De HEERE is mijns levenskracht, voor wien zou ik vervaard zijn? Eén ding heb ik van den HEERE begeerd, dat zal ik zoeken: dat ik al de dagen mijns levens mocht wonen in het huis des HEEREN, om de liefelijkheid des HEEREN te aanschouwen, en te onderzoeken in Zijn tempel. Hoor, HEERE! mijn stem, als ik roep; en wees mij genadig, en antwoord mij.
Mijn hart zegt tot U: Gij zegt: Zoekt Mijn aangezicht; ik zoek Uw aangezicht, o HEERE!
Verberg Uw aangezicht niet voor mij, keer Uw knecht niet af in toorn; Gij zijt mijn Hulp geweest, begeef mij niet, en verlaat mij niet, o God mijns heils! Want mijn vader en mijn moeder hebben mij verlaten, maar de HEERE zal mij aannemen. Zo ik niet had geloofd, dat ik het goede des HEEREN zou zien in het land der levenden, ik ware vergaan. Wacht op den HEERE, zijt sterk, en Hij zal uw hart versterken, ja, wacht op den HEERE.

Hier spreekt zoveel hoop, liefde en genade uit! God is goed en gaarne vergevende. Dat je dit ervaart, dat wens ik een ieder toe die dit leest.
Mona
Ja, AHHK76 , van harte stem ik hiermee in!
Positivo
@AHHK76: helemaal eens met de strekking van je verhaal. Wat me alleen verbaast is dat je zulke archaïsche taal gebruikt. Ik denk altijd: 'hoe leg ik het m'n buurman/-vrouw, collega, ongelovig familielid uit?'. Die praat toch ook niet in Statenbijbel-taal! Gewoon Nederlands dat een ieder begrijpt. Jezus sprak tijdens zijn leven ook gewoon de taal van dat land/dat moment.
Wat blijft de dominee -tussen haakjes- angstaanjagend stil! Graag nog een reactie van uw zijde! Het principe van een online platform à la Refoweb is toch dat je elkaar steunt/antwoordt/aanscherpt!
Hermon
Beste AHHK76, je opmerking richting Juni klinkt nou niet bepaald aardig...

We moeten er inderdaad zelf maar geen geboden bijmaken, maar persoonlijk ervaar ik dat jij er ook niet vies van bent om mensen hier, waaronder mijn persoontje, met allerlei zelfgemaakte regeltjes om de oren te slaan.
Hermon
oftewel...de oren te wassen. Mijn oren tuuuuten in ieder geval en ik ben blij dat het morgen tenminste RUSTdag is. Even een dagje geen Refowebdag met allerlei ingewikkelde discussies. Een goede en gezegende zondag toegewenst allemaal!
AHHK76
JUNI: Als ik jouw beledigd heb, dan mijn excuses, dat was niet de bedoeling. Je moet mijn laatste reactie met een knipoog lezen.
Positvo: Zelf ben ik ook meer van het hedendaags Nederlands en lees vaak ook HSV. Pas aan tafel ging het nog over een schare en toen dacht ik nog zouden ze nu niet aan een schaar denken, ipv aan een groep mensen!?
Juni is weg van de Oude Statenvertaling, dus daarin kom ik hem/haar tegemoet! Verder denk ik dat dhr. van Winkelen geen dominee is, dat staat tenminste nergens op RW.
Hermon ik zal proberen wat minder op RW te zijn en wat meer aan mijn huiswerk. Het is trouwens niet verplicht hoor, dat je hier zoveel bent. Je kunt hier 7 dagen per week terecht, maar je kunt ook altijd hiervan rusten...
hjt
Beste Juni

Bedankt voor je antwoord en inderdaad is het antwoord van van winkelen
duidelijk.
Maar ik hoor altijd dat je eerst zo diep in de put moet komen voor je bekeerd ben.
Maar ik zelf denk vaak dat het met de wedergeboorte begint en dan word je wil vernieuwd en
dan krijg je een Godsgemis omdat je zo dicht bij Heere was in de wedergeboorte en het weer kwijt ben.
Nu ben ik heel erg met de vraag bezig. (ik geloof dat ik tot Christus geleid wordt en dat ik behouden ben want sinds die tijd is de angst voor de hel weg en een uitzien gekomen)
maar iemand vertelde mij dat ook de duivel je de liefde in het hart kan geven.
Vandaar mijn vraag (ik ben zo bang mezelf te bedriegen)

ik hoop dat iemand daar meer vanaf weet
Positivo
@hjt: mooi dat je gezocht hebt & gevonden. Ik weet niet naar welke kerk je gaat, maar weet wel dat er in de orthodoxe reformatorische hoek behoorlijke dwaalleringen als het gaat om bekering. Je kunt er zeker van zijn dat arm makende genade, in het gemis zetten e.d. NIETS met het blijde, vrijmakende evangelie te maken hebben! Daarom vroeg ik al eerder of (ds?) Martijn van Winkelen zou willen reageren. Ik vind zijn antwoord zo vaag en daarmee veel meer vragen oproepend! Behalve ogenschijnlijk voor @juni die dit zware, deprimerende wettische geloof omarmt! Wat is bijvoorbeeld 'bevindelijk leven' waarover wordt gesproken?
juni
hjt@ als u gelooft dat u tot Christus geleid wordt,zou u dan uw Christus niet om raad vragen?

is dat niet het allerbeste onderwijs wat u krijgen kan......

ahhk@ uw antw. neem ik altijd met een korreltje zout hoor.

allemaal een goede zondag .
hjt
Beste Juni

Bedankt voor je antwoord, ook ik weet heel goed dat ik daar moet wezen.
Maar ik mens ben wel eens net als Jakob die ook niet kan wachten op antwoord.

Ik ben blij dat er nog zulke mensen zijn op Refoweb.
mmvanwinkelen
In de reacties op mijn antwoord is bij herhaling de vraag gesteld of ik wil mij wil mengen in de discussie en kan reageren op vragen en stellingen die door deze en genen worden geponeerd. Voor de duidelijkheid meld ik dat ik met belangstelling kennis neem van de reacties, maar dat ik niet van voornemen ben om inhoudelijk te reageren op te uiteenlopende opvattingen en vragen die hierin naar voren komen. Als lid van een vragenpanel (geen predikant overigens) is het mijn rol de anonieme vraag te beantwoorden, niet zozeer om deel te nemen in de discussie die jullie met elkaar voeren. Ik zou het overigens waarderen als deze discussie wordt gevoerd met respect voor de opvattingen van de ander, ook al deel je ze niet.
juni
onbegrijpenlijk voor mij,dat er zo veel soorten ''refo''zijn.

voor mij geen enkele aantrekkingskracht.

k,griezel van de eigen invulwetjes.

in de roomse leer is veel meer saamhorigheid dan de reacties van dit meestal kijk grijp,dreun je naaste,als hij\zij niet in ons paspotje wil landen.
net en vlooienspelletje.
ieder zijn/haar
eigen kleur

zo zie je maar weer,dat je erin groot gebracht moet zijn,anders went het nooit.

wie zou er eigenlijk veilig landen?vraag ik mij af....
Mona
wie zou er eigenlijk veilig landen?vraagt juni zich af....

Is dat nou waar het om gaat? wie land er veilig? Rooms? Refo? Licht? Zwaar?
Ach, laten we liever ons druk maken over ons eigen bestemming.
De eeuwigheid wacht! En het is nog genadetijd!
Zijn we bereid om morgen voor God te verschijnen?
Haast je dan, en laat je met God verzoenen.
mieptruus
sprak men als kind van God in de tijd voordat Johannes Calvijn "op toneel"kwam ook de tale kanaans?
De Roomse leer meer saamhorigheid de reacties hier? Is reacties hier dan een leer?
De "refo's"komen ook uit een splitsing van ........ Ik kom uit de gereformeerd gemeente.
Ik heb gezocht naar een gemeente waar je echt op de "zuivere "leer kan vertrouwen. Ik heb die nog nergens gevonden.

Wat "in het gemis gezet worden" betreft; Is meer van hoe dat bedoelt wordt. Is Gods genade afhankelijk van hoe jij in het gemis bent? Het is zo'n uitdrukking die op een rand balanceert naar de verkeerde kant . Het zijn termen die qua vroomheid godsdienstig klinken.

Voor sommigen die willen evangeliseren: Spreek Nederlands, of is de bijbel uitleg alleen voor gevorderden? Wat moet een vreemde begrijpen van deze taal? Word deze verwezen naar een andere kerk? Zou je dat wel doen? De leer is daar waarschijnlijk niet zuiver..
Regeltjes die opgelegd worden, stramme gezichten. vreugde is zondig, blij zijn in de kerk is voor jubelende kristenen die naar de bloemhoven gejaagd worden.

Duidelijke Nederlandse taal is niet zondig hoor!!!!!
Deze "bevindelijke"taal begrijpen als buitenstaander kan niet.Ooit wel eens over nagedacht?
Hoe moet ik mijn collega's uitleggen die niet geloven dat ze verloren gaan als ze niet in het gemis gezet worden? Ik geef maar een voorbeeld.
Een collega vond het schokkend om te horen dat ze naar de hel gaat als ze niet bekeerd is.

Beste Juni, uw reactie klinken als aangedaan zowel als minachtend naar uw naaste. Tale Kanaans is geen wederomgeboren taal.