Schone harmonie tussen twee teksten

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Aan ds. J. D. Heikamp. Ik stel deze vraag aan u, omdat ik u ooit hoorde zeggen dat alle hoofdstukken uit de Bijbel even zwaarwegend zijn. Onlangs las ik in 1 Johannes 3:9 de volgende tekst: “Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.” Bij het lezen van deze tekst moest ik denken aan wat er staat in Romeinen 7:14-26 (met name vers: 14). Deze Bijbelgedeelten vind ik zo tegenstrijdig. Ook wederom geboren mensen zondigen toch nog dagelijks?

Antwoord

Ik kan mij jouw gedachten goed voorstellen. Het lijkt met elkaar in strijd. Bij nader inzien blijkt er een schone harmonie te zijn tussen deze twee teksten.

In Romeinen 7 vers 14 lezen we: “Want wij weten dat de wet geestelijk is; maar ik ben vleselijk verkocht onder de zonde.” Hij spreekt in deze hoofdstukken erover hoe hij vroeger heeft geleefd naar de wet van Mozes. Hij meende vast dat dit het geestelijke leven was om voor God te kunnen bestaan. Maar na zijn bekering door God en Hij tot het geloof kwam in Christus als zijn gerechtigheid werd het zo geheel anders in zijn leven. In plaats van streven naar een heilig leven kwam nu de “r” aan de andere kant van de “e” te staan. Ik sterf alle dagen zegt hij, ziende op de woorden van de Heere Jezus: uit u geen vrucht in der eeuwigheid; uw vrucht wordt uit Mij geboren.

Zo schiet er geen bekeerd mens over die in eigen oog heilig is. Nee, maar ik ben vleselijk verkocht onder de zonde. In eigen oog bleef hij een zondaar en getuigt in vers 24: ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?

Jou vraag is: is dit niet in strijd met de tekst uit 1 Johannes 3:9. Johannes schrijft hier over hen die uit God geboren zijn. Die wederom geboren zijn door het Woord en de Geest van God. Je moet vooral de teksten lezen vanaf vers 6. Wat blijkt uit dit tekstverband? Dat zij die uit God zijn geboren en door een waar geloof in Christus aan Hem verbonden zijn, die zondigen niet.

De kanttekening spreekt duidelijke taal: dat is, die begeeft zich niet tot een kwaad en zondig leven, die laat de zonde over zich niet heersen. Want anderszins zo vallen ook de waargelovigen soms wel in de zonden. Door het woord “zondigen” en de “zonde doen”, verstaat Johannes dan hier hetgeen Paulus noemt “wandelen naar het vlees.” Johannes wekt Gods kinderen op om een godzalig en rechtvaardig  leven te leiden en zich in alle goede werken te oefenen. Hij stelt dit dus tegen het zondigen. Want die zijn werk maakt van het zondigen is niet uit God maar uit de duivel. Zie vers 8.

Verder lezen we de door jouw genoemde tekst: want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren. Zijn zaad, dat is Gods zaad, waardoor hij wedergeboren is, namelijk het Woord van God. Petrus zegt dan hierover: Vertrouwende ditzelve, dat Hij Die in u een goed werk begonnen heeft, dat voleindigen zal tot op den dag van Jezus Christus.Gods zaad gezaaid in de akker van het hart zal vruchten voortbrengen tot eer van Zijn Naam. Maar we lezen in de gelijkenis van het goede zaad dat er ook onkruid werd gezaaid in de akkers van het hart. De zonden in gedachten, woorden en werken. Daarom kan hij niet zondigen, want hij is uit God geboren. Door de genade van de wedergeboorte wordt de macht van de zonde in hem weggenomen. Dan is het onmogelijk wedergeboren te zijn en een zondig leven te leiden.

God de Vader ziet Zijn uitverkoren kinderen aan in de gerechtigheid van Christus. De geloofsvrucht daarvan is een nauw leven aan de Troon der genade. Genade geeft geen ruimte om te zondigen. Daarom zondigen Gods kinderen niet goedkoop. Echter in Christus geborgen op goede gronden ziet de Heere hen aan in gunst van boven en mogen zij getuigen met Johannes: hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren. Dat is de troost geweest voor Paulus en Johannes en alle waargelovigen tot op deze dag toe. Uit genade zijt gij zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave.

Heel veel wijsheid toegewenst in het verdere onderzoek en vergeet a.u.b. de kanttekeningen van de SV niet erbij te lezen. Zij zijn van onschatbare waarde.

Hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

tegenstrijdig