Niet gedoopt en toch aan Avondmaal

Ds. C.J. Droger / 1 reactie

Vraag

Niet gedoopt en toch aan het heilig avondmaal. Mag dit? Ik heb wel in de gaten dat ik Jezus nodig heb, want ik ben me bewust van mijn zonden. Ben zelf ook psychiatrisch patiënt met de diagnose schizofrenie. Mede hierdoor ben ik mij gaan verdiepen in geloof en toen zag ik ineens al mijn fouten en zonden. Heeft iemand hier een antwoord op?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor je vraag! Niet gedoopt en toch aan het Heilig Avondmaal, mag dat? In mijn kerkverband wordt gezegd: nee, dat kan niet. Het avondmaal kan alleen gevierd worden door de belijdende leden van de gemeente, die niet onder censuur staan. Ik ben het met deze regel eens. We moeten goed oog houden voor de volgorde van de dingen. Gewoonlijk is er in het leven van de gemeenteleden eerst de bediening van de kinderdoop. Op dat moment kan de baby geen antwoord geven op welke vraag ook. Zijn ouders geven antwoord op een aantal vragen. Een eigen antwoord moet uitgesteld worden en daarop wordt dan ook gewacht. Bij het belijdenis doen geeft de intussen volwassen geworden dopeling zijn antwoord op Gods verbond en beloften. Om dat oprecht te kunnen doen, is er een waar geloof nodig. Het gaat altijd om belijdenis van het geloof. Na de geloofsbelijdenis staat het avondmaal open om te vieren. Daar wordt het geloof versterkt en de gelovige geestelijk gevoed. Dat is de lijn die de Schrift ons tekent en die in onze kerken (Chr. Geref. Kerken) en in vele andere wordt gevolgd.

Het is heel mooi dat je schrijft dat je de Heere Jezus nodig hebt. En dat je Hem nodig kreeg, omdat je je bewust werd van je zonden. Dat is een zuivere, bijbelse weg. Zo werkt de Geest het in mensenlevens. Ik denk dat het goed is dat je contact zoekt met een reformatorische dominee in je omgeving en hem vraagt wat er verder moet gebeuren. Hij zal je graag inlichtingen geven over catechese, hoe je volwassen gedoopt wordt en wat daar voor nodig is enz.

Je hebt een ernstige diagnose gekregen. Door deze ziekte zul je een zware levensweg hebben, vermoed ik. Dit is een reden te meer om de HEERE te zoeken. Want ook in omstandigheden als die van jou wil Hij voor je zorgen. En dat heb je hard nodig.

Hartelijke groeten en veel sterkte op je levensweg!

Ds. C. J. Droger

1 reactie
MUS
Avondmaal is voor gelovigen; en gelovigen zijn (meestal) gedoopt.
Handelingen 22:16 En nu, wat vertoeft gij? Sta op, en laat u dopen, en uw zonden afwassen, aanroepende den Naam des Heeren.