Moeite met ontlasting

drs. P. C. Hildering / 2 reacties

Vraag

Sinds een jaar moet ik veel moeite doen om mijn ontlasting er uit te persen. Soms met bloed erbij en ik loop soms uren daarna nog met een pijnlijk gevoel. Aambeien lijken het niet te zijn, tenminste niet dat ik zie. Verder eet ik gezond en gevarieerd, ook vezelrijk. Verder heb ik geen problemen met obstipatie of iets dergelijks. Wat kan ik doen?

Antwoord

De beschrijving van de klacht doet vermoeden dat er sprake is van een fissuur - dat is een scheurtje in het slijmvlies over de kringspier heen. Oorzaak is het persen van harde ontlasting waarbij er overrekken optreedt van het lokale slijmvlies. De oplossing is om er voor te zorgen dat de toiletgang makkelijker wordt. Als de klacht van pijn, bloed en branden desondanks blijft is het raadzaam omm de huisarts te vragen om een zalfje.

De opmerking dat er geen obstipatie is, duid ik als dagelijkse stoelgang of tenminste eenmaal per drie dagen. Is dat zo, dan is er strikt genomen geen obstipatie. Toch is het zaak om de ontlasting soepeler te doen worden. Misschien is meer vocht een optie en anders zou ik aan de macrogolen gaan denken. Dat zijn macromoleculen die niets doen met de vertering of de darmmotiliteit, maar alleen zorgen voor dunnere ontlasting.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

ontlasting
2 reacties
EdW
"Wat kan ik doen?"

Wat dacht u van gewoon eens langs de huisarts? Die is er tenslotte voor.
moedervan2
Magnesiumoxidesulfaat van de apotheek kan goed helpen, let wel: het moet van de apotheek zijn anders heeft u de verkeerde en helpt het niet.