Kerkelijke weg vinden

Ds. G. Kater / 30 reacties

Vraag

Wij kerken bij de Hersteld Hervormde Kerk. Zo nu en dan ook elders, eveneens een Hersteld Hervormde gemeente. Volgens mijn schoonfamilie zijn wij zwalkers en weten we niet wat we nou eigenlijk willen horen (terecht hoor). Veel houtsnijdende argumenten zijn aangedragen, in de strekking: hoe zou een kerk moeten groeien als de gemeente ontrouw is? Bovendien hebben wij geen betere prediking verdiend; het is ook zo. Maar de kern van de zaak is hier toch wel de prediking in z'n algemeenheid. De leegte van de prediking brengt ons vaak zo in twijfel. En het soms missen van kernzaken (het bloed van Christus) laat mij persoonlijk, en vanaf afgelopen zondag ook mijn vriendin, geen andere keuze. Zonder aankondiging hebben wij dus (voor het eerst samen) zondag de eerder genoemde gemeente bezocht. Een overtreding van het vijfde gebod, zo wordt ons verweten. Maar ook een overtreding jegens de Hemelse Vader? Hij die eist dat we te luisteren hebben naar wat de Geest tot de gemeente te zeggen heeft? Enfin, deze stap wordt nu door de gehele familie van mijn vriendin gezien als een ernstige vorm van verraad en bedrog aan de ouders. Er werd bovendien door een van de familieleden aangegeven dat dit het begin van onze kerkelijke ondergang zal betekenen. Maar is er niet Eén die oordeelt? Volgens mij riekt dit alles naar kerkisme, maar dit wordt ontkend. Ik hoop op een liefdevolle oplossing, maar dit lijkt door alle rancune die zo gekweekt wordt niet eenvoudig. De meest eenvoudige oplossing zou zijn de belofte doen zondags altijd naar de eigen gemeente te gaan. Hoewel dit uiteindelijk mijn verlangen is, kan ik deze toezegging (die m.i. zo ook afgedwongen wordt) niet doen. Immers hoe weten we hoe deze gemeente er over tien jaar voorstaat? De voorbeelden van verschuivingen zijn er te over. En moeten we ook niet over deze eigen kerkmuren heen kunnen kijken? Ik wil niet een breuk veroorzaken/verergeren in mijn schoonfamilie, maar wel willen wij gezamenlijk onze kerkelijke weg vinden, niet met de intentie om de kerk waar wij lid zijn te verlaten. Uiteraard mogen wij het ouderlijk gezag niet ondermijnen, maar maakt het willen zoeken naar de zuivere prediking deze belangen niet ondergeschikt? Heel graag horen wij raad voor een iedere betrokkene in deze kwestie, zodat we dit met ons allen kunnen overdenken.

Antwoord

Beste vriend,

Uit de vraag die je stelt probeer ik eerst wat algemene gegevens af te leiden om jullie situatie wat helderder voor ogen te krijgen. Ik begrijp dat je verkering hebt, je spreekt immers over je vriendin. Verder is mij ook duidelijk dat je moeite hebt met de prediking die je hoort in de gemeente waar jij, je vriendin en haar ouders toe behoren. Vanwege je inhoudelijke bezwaren tegen de inhoud van de prediking bezoek jij regelmatig een andere gemeente, en sinds kort doe je dat soms samen met je vriendin. Maar je a.s. schoonouders en verdere familie hebben hier grote moeite mee, omdat ze vinden dat je hoort te kerken in de gemeente waar jullie toe behoren. In je vraag proef ik een worsteling; enerzijds het verlangen naar een voluit bijbelse prediking, anderzijds de intentie een goede verhouding te hebben/houden met je a.s. schoonfamilie. Het doet me goed die persoonlijke worsteling in je vraag te proeven, omdat het verlangen naar beide zaken immers voluit naar het Woord van God is. Graag wil ik je in deze moeilijke situatie wat handreikingen geven, denkend vanuit datzelfde Woord.

1. Het is Gods voorzienigheid in ons leven waardoor wij in een bepaalde kerkelijke gemeente geboren worden, opgroeien, en daar deel van mogen uitmaken. De kerk waartoe wij behoren is dus niet allereerst onze eigen keus, maar we zijn hier door Gods leiding in geplaatst. Het bijbels uitgangspunt is dus dat we trouw behoren te zijn binnen- en aan de gemeente waar God ons in Zijn voorzienigheid gesteld heeft. In een normale situatie behoren we daar de diensten van het Woord bij te wonen, elke keer wanneer we daartoe in de gelegenheid zijn.

2. Maar op die plaats ervaar je in jouw situatie persoonlijk grote zorgen met betrekking tot de inhoud van de prediking. Je spreekt over de leegte van de prediking waarbij soms kernzaken (zoals het bloed van Christus) gemist worden. Het is voor mij moeilijk om vast te stellen wat je hiermee precies bedoelt, en uiteraard kan, mag en wil ik daar verder geen uitspraak over doen. Maar laat helder zijn: als er werkelijk bijbelse kernzaken in de prediking in het geding zijn, is dat inderdaad reden tot grote zorg, en zeker geen bijzaak. Door de prediking heen bouwt en bewaart de HEERE immers Zijn Kerk, daarom is de bediening van Zijn Woord het hart van de eredienst.

Wat dan te doen in jouw situatie? In de eerste plaats is het jouw roeping om dan in gesprek te gaan (en zo nodig te blijven) met de kerkenraad van de gemeente, c.q. de predikant van de gemeente. Je mag in alle openheid je zorgen aan de orde stellen, door die zorgen in een persoonlijk gesprek rustig vanuit Gods Woord en de belijdenis te onderbouwen. Als het werkelijk kernzaken zijn die in de prediking in het geding zijn, mag en moet je dat immers wel vanuit het Woord en de belijdenis kunnen onderbouwen. In de hoop en vooral in het (blijvend) gebed dat dit zal leiden tot een terugkeer naar een (voluit) bijbelse prediking, tot heil en welzijn voor de hele gemeente die jou (als het goed is) ook lief is. Daarmee geef je jouw kerkenraad c.q. predikant ook de gelegenheid om in te gaan op jouw bezwaren, en hun/zijn zienswijze neer te leggen vanuit Gods Woord en onze belijdenis. Dat Woord (zoals vervat in onze gereformeerde belijdenis) is immers de enige Bron en norm voor de prediking, waarop een ieder binnen de HHK aanspreekbaar behoort te zijn. In je vraag lees ik verder niet of je al pogingen tot gesprek ondernomen hebt, daarom wil ik je als eerste deze bijbelse weg van het gesprek aanwijzen.

3. Daarbij komt in jouw situatie het gegeven dat je nog niet getrouwd bent, en dat je a.s. schoonfamilie grote moeite heeft met kerkgang in een andere gemeente door jou en je vriendin. Je hoeft je persoonlijke overtuiging m.b.t. de prediking niet te verloochenen, maar tegelijkertijd is het wel bijbelse roeping het gezag van je (schoon)ouders te respecteren. Daarom lijkt het mij niet goed dat jullie, tegen de uitdrukkelijke wil van jullie (schoon)ouders in, elders kerken; en zeker niet door dat zonder aankondiging samen te doen. Het is voorstelbaar dat dit tot onenigheid leidt in deze situatie, ik zou jullie willen adviseren: doe dat niet (meer), maar respecteer en gehoorzaam jullie (schoon)ouders hierin. Jouw schoonouders hebben immers vanuit hun verantwoordelijkheid als ouders wel iets te zeggen over de kerkgang van hun thuis wonende dochter.

4. Wanneer jullie getrouwd zijn en samen zelfstandig een gezin vormen wijzigt deze situatie; dan is jullie kerkgang in de eerste plaats jullie eigen persoonlijke verantwoordelijkheid. Vanaf dat moment zullen jullie (schoon)ouders het moeten accepteren wanneer jullie op dit terrein in bepaalde dingen op grond van het Woord anders denken dan zij. Maar ik hoop van harte dat jullie dan in de gemeente waartoe jullie behoren een voluit bijbelse prediking mogen beluisteren, in een goede verhouding met jullie familiekring. Bovenal hoop ik dat jullie daardoor persoonlijk de genade van de HEERE mogen kennen in Christus Jezus, om zo een levend lid van Zijn gemeente te zijn of worden.

Tot slot; ik hoop ik met deze enkele opmerkingen jou/jullie een bijbelse en begaanbare weg gewezen heb rondom al deze vragen. Mocht het zo zijn dat ik de vraag (of delen daarvan) niet goed begrepen heb, dan hoor ik het graag, zodat ik opnieuw reageren kan.

Van harte Gods wijsheid en genade toegewenst.

Met hartelijke groet,
Ds. G. Kater

Lees meer artikelen over:

kerkkeuzeschoonfamilie
30 reacties
Gouwenaar
@race406
Je reactie is me uit het hart gegrepen. Natuurlijk gaat het daar anders, maar je uitvergroting van het gemiddelde reformatorische denken is schokkend herkenbaar!

Bevinding is een bijzonder slechte leidraad, en vaak een aanzet tot Farizeeïsme (als je dat zo schrijft).

Dat God mensen in een bepaalde kerk heeft geplaatst zal waar zijn, maar de HHK heeft nog geen mensen die daarin geboren zijn en reeds op huwbare leeftijd zijn...
Mona
@Gouwenaar,
Ik begrijp wel wat @race406 bedoelt. Maar die uitvergroting van 'het gemiddelde reformatorisch denken' hoeft mijns inziens niet op deze manier gebracht te worden. Ik vind het richting spotten gaan. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Trouwens, wat is het 'gemiddeld reformatorisch denken'? Bestaat dat wel, en heb jij het idee dat je dat weet?
In de hemel is iedereen verlost van zijn/haar beperkte denkkaders, grenzen, zonden en hokjesdenken.
Maar alleen door Hem, die Zijn leven gaf om zondaren zalig te maken, van welke denominatie ook.
Het verdrietige is dat we elkaar maar slecht verdragen, ik vind dat ook in mezelf terug. Ik vind dat erg moeilijk.
levensbron
race406, "Als je het zelf ook wel weet dat het er zo niet aan toe gaat," waarom schrijf je dit dan allemaal? Het IS spotten.
Ik snap niet dat dit allemaal goed gekeurd wordt op refoweb.
Er is totaal geen respect voor onze Schepper en Koning der Koningen.
Adelaar
Ondanks dat er in het antwoord van deze DS. een goed bedoelde oplossing voor het probleem naar voren komt ben ik het niet met hem eens. Ik zou je op het hart willen drukken dat voor je tot een trouwdag komt, je samen eenzelfde kerkelijk weg moet gaan. Anders begin je met een splijtzwam. Jullie moeten dus alvorens een eventueel huwelijk op een lijn zitten, en biddend om de sturing van Gods Geest onderzoeken welke dit mag zijn. Ouders zullen dit vanuit liefde moeten begrijpen.

Wees vanaf nu wel eerlijk en helder naar (schoon)ouders, en verzwijg niet waar je kerkt.

Het is uiteraard aan ouders om te bewaren voor verkeerde dingen, alles wat niet kan rijmen met Gods Woord. Wanneer dit door nog thuis wonende mensen (jullie zijn geen kinderen meer) niet wordt nageleeft mag er worden gewezen op het 5e gebod. Echter een kerkgang 'van nota bene hetzelfde kerkverband' verbieden, valt wat mij betreft niet in deze categorie. Er is hier dus sprake van misbruik van dit gebod.
Zoek de Heere terwijl hij te vinden is. Gelukkig zend hij Zijn dienstknechten overal, wat een zegen!
Mocht het zijn tot uitbreiding van (een) levend lidma(a)t(en) van Zijn enige algeme christelijke Kerk..
Gouwenaar
@levensbron
Is de tekst van race406 nu echt zo veel spottender dan de woorden die de schoonouders van de vraagsteller in de mond nemen?
Misbruik van Gods geboden, op Gods rechterstoel gaan zitten...

Of komt de tekst van race406 te dichtbij, en wordt het daardoor als pijnlijk ervaren, juist omdat hij de vinger op de zere plek legt?

@mona
Ik heb geen flauw idee wat het "gemiddeld reformatorisch denken" is. Ik geef dan ook volmondig toe dat ik in mijn vorige post een verkeerde term heb gekozen. Gemiddelde reformatorisch uitingsvorm was wellicht een sterkere term geweest!
Race406
@Gouwenaar: Inderdaad! Als mensen in een kerk zijn geplaatst en die niet mogen verlaten, waarom dan die verdrietige scheuring van 2004? God had ze immers in de NHK geplaatst? En de NHK is nu PKN gaan heten, samen met andere kerken. Hoezo dan ongehoorzaam? Hoezo is dan weggaan begin van de kerkelijke ondergang? Men is er zelf mee gestart.. De pot verwijt de ketel luidt een gezegde...

@Mona: Ik heb een kindje inderdaad. Toegeven dat je verkeerd zat is goed. Maar op de manier waarop de ouders dat doen wordt het een groot gevaar dat de aanloop naar een trouwerij niet erg leuk wordt door hun extreme standpunten. En hoe gaat dat dan op de trouwdag? Dan is de dienst in een andere HHK. Een HHK die de ouders te lichtzinnig vinden. Gaan ze dan daar met een chagrijnig hoofd zitten mokken? Gaan ze dan op de trouwdag toch nog even heel fijntjes laten merken dat hun eigen dominee het toch wel heel anders (in hun ogen dus veel beter) zou hebben gedaan? Zo help je de trouwdag van je kinderen om zeep!
Ik heb teveel mensen meegemaakt die denken/reageren zoals de ouder die in de vraag beschreven worden. En die mensen konden het inderdaad niet nalaten om op de meest ontactische tijdstippen te laten merken dat ze het niets vonden. En vervolgens het bruidspaar een fijne dag wensten...

@Allen: Hoe dan ook, ik heb wel weer reacties opgeroepen. Er wordt over gesproken met elkaar. Of we het nu eens worden of niet. En (tenminste dat is mijn ervaring wel) al pratend wordt je gedwongen om je standpunten opnieuw te bezien, je wilt ze immers goed onder woorden kunnen brengen? En of je het leuk vindt of niet: Je standpunten worden hierdoor vaak wat her-vormd, of zo je wilt gere-formeerd...... ;-)

Mijn eerste reactie was dezelfde als die van Gouwenaar: Me afvragen of mijn reactie misschien te dichtbij komt en daardoor pijnlijk wordt/dreigt te worden.
Gouwenaar was me echter voor met het plaatsen van de reactie.

Misschien ben ik voor sommigen wat te scherp geweest. Ik wil niet kwetsen maar door juist (soms wellicht wat overdreven) scherp te zijn wil ik mensen wakker schudden/houden. En gezien de op gang gekomen discussie is mijn doel bereikt.. ;-)
Mona
@race406
Ik begrijp dat je overtuigt bent van je eigen gelijk, wat betreft de toon van je gegeven reactie's .
Een scherpe discussie mag, maar laat dat dan gebeuren binnen de grenzen van respect en gezag voor de dingen die Boven zijn.
Je kunt evengoed iets met overtuiging zeggen, juist MET eerbied voor God en hemelse zaken.
En als ik eerlijk ben verwacht ik dat wel van iemand die deelneemt aan refoweb.
Ook op die manier kan je evengoed je mening bijstellen/corrigeren/hervormen/reformeren....
Maargoed, hier laat ik het bij. Wat betreft de vraag heb ik al eerder inhoudelijk gereageerd.
karlo
@gouwenaar, je zegt: is de toon van race406 nu echt zo veel spottender dan van ....etc.
Hoewel ik het woord spotten niet genoemd heb in mijn reactie, vind ik dit een absurde opmerking. Zo gezegd, als mijn spotten niet erger dan dat van die ander...so what??!! Vreemde redenering.
rotterdam
Er zijn in de wereld 2 miljard christenen.
De HHK heeft ruim 50.000 leden.
Dat is dus 0,0025%.
I rest my case.
Gouwenaar
Hallo Karlo,
volledig met je eens dat spotten met God niet kan worden goed gepraat met: Ja, maar hij deed het ook...

Waar ik wel over val is het feit dat er een aantal mensen over de post van race406 vallen, terwijl de ronduit spottende toon van de schoonouders van de vraagsteller niet lijken te worden opgemerkt.

Bovendien spot race406 niet met God, maar met christenen die alles zo goed weten, en daarin zichzelf en dominees/ouderlingen schromelijk overschatten.
Niet geheel onterecht zou ik zo zeggen. Of denk je echt dat er in de hemel volgens onze reformatorische gewoontes wordt geleefd?
Als mensen denken dat God zich wel eventjes aan hun mening/geloof/kerkgenootschap aan zal passen, mag daar dan niet de spot mee gedreven worden?