(...) als wij een kleine week geen gemeenschap hebben (...), doet het nog steeds...

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Ik heb verschillende antwoorden gelezen over het maagdenvlies. Wij zijn nu ruim een half jaar getrouwd. De eerste keer dat wij gemeenschap hadden was best pijnlijk. Ik had verdovende zalf van de huisarts gekregen en dat hielp goed. Nu is het niet meer zo pijnlijk, maar als wij een kleine week geen gemeenschap hebben (wat door allerlei omstandigheden natuurlijk wel eens gebeurt), doet het nog steeds zeer als mijn man bij mij naar binnen gaat. We zijn echt opgewonden genoeg, gebruiken ook wel eens glijmiddel, maar het voelt echt vervelend. Andere standjes hebben we ook al geprobeerd, maar het helpt allemaal niet zo. Als mijn man eenmaal helemaal in mij is, gaat de pijn weg, het is echt alleen met het naar binnen gaan. Is hier iets aan te doen?

Antwoord

Mogelijk gaat het vooral om het onwillekeurig samentrekken van de bekkenbodemspieren. Door de pijnlijke ervaring van de eerste keer kun je, voor je man bij je naar binnengaat je spieren ongemerkt samenspannen. Dat veroorzaakt pijn. Probeer eens of je controle kunt krijgen over je bekkenbodemspieren. Je doet dat door de spieren te spannen alsof je je urine ophoudt. Daarna laat je het los. Probeer eens te voelen of je je spieren nog aanspant of dat je je spieren helemaal kunt ontspannen. Vervolgens kun je dit doen voor je gemeenschap hebt.  Probeer zo goed mogelijk te ontspannen.

Bedenk wel: de verwachting dat gemeenschap pijn zal doen, kan maken dat je meteen je spieren weer aanspant. Zowel de angst voor pijn en het aanspannen  verloopt deels onbewust en reflexmatig. Probeer dus door te oefenen met aanspannen en ontspannen je bewust te worden hiervan. Als je een tijdje geen gemeenschap hebt gehad is de kans op angst voor pijn groter.

Drs. Joke Ronner

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk