Hypochondrie

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Ik ben een moeder van 37 jaar en ben nu dertien dagen overtijd, maar niet zwanger. Ben altijd heel regelmatig. Heb last van hypochondrie. Dus ik vind dit vreselijk. Wat is er aan de hand?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Heb je de zwangerschapstest direct gedaan toen de menstruatie uitbleef of heb je een weekje gewacht? Bij een zwangerschap kan, als er snel getest wordt, soms de test nog negatief zijn. Dan kun je de test uiteraard nog een keer herhalen.

Als je niet zwanger bent dan adviseer ik rustig even af te wachten. De hormonale balans kan soms wat verstoord zijn. Dit kan komen door stress, intensief sporten, sterk afvallen of het gebruik van medicatie. Er zijn ook nog andere, wat zeldzamere, oorzaken maar vaak kom je er niet achter wat precies de oorzaak is. Dat is niet erg, de menstruatie komt vaak vanzelf weer terug.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

hypochondriezwanger