(On)regelmatige cyclus

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik heb altijd een regelmatige cyclus gehad, maar het afgelopen jaar ben ik steeds een paar dagen eerder dan anders ongesteld. Eerst aan het eind van de maand, de volgende keer op de 25e, daarna de 20e, enzovoort en nu weer aan het einde van de maand. Is dat vreemd of maakt het niet zoveel uit? Waar kan het aan liggen? Een vraag die er een beetje mee te maken heeft: heeft Sint-Janskruid invloed op pijnverlichtende middelen bij menstruatie (bijvoorbeeld Aleve Feminax)?

Antwoord

De menstruatiecyclus is behoudens de eerste en laatste paar jaren bij twee op de drie vrouwen min of meer regelmatig. De cyclusduur varieert per vrouw (tussen de 21 en 35 dagen). Uit uw mail begrijp ik dat u ook een regelmatige cyclus hebt van 25 dagen. Het komt vaker voor dat de cyclus een periode wat korter of langer kan zijn dan voorheen. Dit is geen reden voor ongerustheid.

Er bestaan medicijnen die invloed hebben op de cyclus. Voor zover mij bekend heeft Sint Janskruid geen invloed op de cyclus en is er geen interactie met naproxen (Aleve).

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

menstruatie