Naar jongerenavonden gaan

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

Waarom is het volgens sommige kerken verkeerd om naar jongerenavonden te gaan? Ik vind deze avonden juist heel fijn en leerzaam!

Antwoord

Het is wat moeilijk om de vraag te beantwoorden, omdat ik niet weet welke jongerenavonden je bedoelt. Er zijn jongerenavonden, die meer hangavonden zijn. Avonden die aan het eind nog al eens kunnen ontaarden, zachtjes gezegd, in liederlijkheid. Er zijn ook jongerenavonden, waar onderwerpen behandeld worden, waar nogal een eenzijdig accent op komt te liggen en de Bijbel niet voluit laat spreken. Er zijn zeker positieve avonden, zoals de SRB-avonden, die zeer leerzaam zijn en waar nadrukkelijk gewaakt wordt dat de Bijbel voluit aan het Woord is. Ik kan niet indenken dat men tegen deze avonden bezwaar zal hebben.

Terzijde van deze vraag vind ik dat ook deze avonden hun nut kunnen hebben, dat jongens en meisjes elkaar daar mogen gaan kennen vanuit eenzelfde grondslag. In Genesis voor de zondvloed staat, toen de zonen Gods (jongens van de kerk) de dochteren der mensen (meisjes van de wereld) aanzagen en die huwden, dat de boosheden zich vermenigvuldigden. En dan weet ik wel, dat jongens en meisjes van de kerk ook in zonden ontvangen en geboren zijn. Maar het Woord mag in het midden gevonden worden, waardoor de HEERE toch werkt? Wat is het rijk als ook door zo'n avond een Godvrezende jongen een Godvrezend meisje mag leren kennen. En tenslotte blijft de vraag staan: is er ook gebed voordat je deze avonden bezoekt?

Ds. N. P. J. Kleiberg

Lees meer artikelen over:

jongerenavond