Hoed op bij trouwdienst

Redactie Refoweb / 28 reacties

Vraag

Ik heb deze week een trouwerij en een kerkdienst in een gereformeerde kerk. Nu is mijn vraag: is daar het dragen van een hoed/petje dan ook verplicht?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Als het gaat om een Gereformeerde Kerk synodaal (onderdeel van de PKN), zul je vermoedelijk geen hoofddeksel hoeven te dragen. In de meeste Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt zal dat vermoedelijk ook niet verplicht zijn. Gaat het om een (Oud) Gereformeerde Gemeente (in Nederland), dan is het dragen van een hoofddeksel tijdens een trouwdienst over het algemeen gewenst, zo niet verplicht. Wil je zekerheid, dan kun je dit het best vragen aan de ceremoniemeester.

Redactie Vragenrubriek

Lees meer artikelen over:

hoofdbedekkingtrouwdienst
28 reacties
Roozemond
@Waldboy, klopt, het moet geen verplichting zijn, toch ben ik er van harte van overtuigd dat je je voor zo'n dienst uit liefde voor de ander en voor de gemeente aan wilt passen. Wie dien je eigenlijk als je opzettelijk je afkeert daarvan? Welk doel beoog je daarmee?
Samanthi
Toch blijf ik moeite hebben met het steeds maar weer aanpassen.
Misschien ben ik wel heel rebels, maar dat zij zo.
Ik ben aangesproken op een jasje, een kruisje om mijn nek, mijn man om het feit dat hij geen cobert aan had, wat we op dat moment gewoon niet konden betalen.
Nog meer noemen?
Altijd aanpassen om de lieve vrede wil met veelal dingen die niet bijbel te beargumenteren zijn?
Als ik in mijn eigen familie met hoed op een kerkdienst bijwoond ergeren zij zich ook.
Wat moet ik dan doen, met alle winden mee waaien?
De joden een Jood de grieken een griek?
Ik denk niet dat dit zo bedoeld wordt.
Je hoeft ke niet in allerlei bbochten te wringen om het iedereen naar de zin te maken.
De farizeen hadden ook veel wetjes en regeltjes verzonnen, deden de dicipelen om de lieve vrede wil mee?
Roozemond
@samanthi; ik denk dat je mijn reacties verkeerd opvat, maar daar mailen we anders wel even over;-)

Mijn man vind een pak dragen niet fijn, hoeft van mij ook niet, ook een colbertje draagt hij niet, prima! En ja, mensen hebben altijd opmerkingen.... Ik draag zondags bijv met mooi weer geen panty, heb daar namelijk een gruwel aan, velen doen dat wel in de kerk, vaak van huis uit meegekregen, prima, maar ik doe het niet.

ik bedoelde heel in het kort dat wanneer je vriendin bijv trouwt in een gemeente waar ze gewend zijn het hoofd te bedekken, je het als gast ook doet, uit respect voor je vriendin. In die zin vind ik aanpassen niet negatief en beladen.
vlokje
Feit is: gelovigen verwachten (bijna verplichten) respect van buitenstaanders.
Wij als gelovigen zijn niet altijd zo respectvol naar buitenstaanders, met hun 'ongelovige' gewoonten.
De redactie geeft hier het enige echte antwoord, en wij gaan weer kissebissen...

Vraagstelster: Over het algemeen stellen gelovigen het erg op prijs al je je aanpast aan hun gewoonten. Heb je daar geen moeite mee, doe het dan. Wil jij jezelf blijven doe dát dan.
waldboy
Als er op een trouw of rouwkaart gevraagt wordt om zich op een bepaalde manier te willen kleden , doe je dat gewoon. Het is de wens van de peroon of personen . Daar heb ik geen enkel probleem mee. Zelfs ik wil dan een hoed dragen. (Moet wel ff de tijd hebben om bij de Kringloop te kunnen kijken. Een nwe koop ik mij er natuurlijk niet voor).
Als ik uitgenodigd wordt voor een huwelijksinzegening in een kerk wordt ik uitgenodigd door het bruidspaar, niet door de kerk. Dat deze kerk bepaalde gewoontes heeft, vind ik prima, maar ik vind het te ver gaan wanneer men dat ook van buitenstaanders/niet leden verlangt. Om maar even bij die veelbesproken hoed te blijven. Kies men voor een kerk waar dat wordt verlangt, dan is dat een gevolg van de keus. Men weet wat er van je wordt verwacht. Niet leden gaan, in dit geval, voor de huwelijksinzegening, daar kiezen ze voor, niet voor de kerk.
Het is ook geen opzettelijk afkeren. Het is gewoon mezelf willen blijven. Verder heeft het geen enkel doel.
Samanthi
Beste mensen
Natuurlijk snap ik het allemaal wel, maar heb een beetje uit eigen pijn gereageerd.
Heb veel pijn ervaren van zowel links als rechts, binnen familiekring vooral van de linkse kant, echt grove grappen op een bruiloft gemaakt over het feit dat wij een groot gezin hebben bijv. ,binnen mijn kerkelijke gemeente meer van de rechtste kant, maar goed dat is een kleine groep die veel pijn gegeven heeft,
maar dat sluit niet uit dat ik me op een bruiloft of begrafenis gewoon aanpast.
Sorry dat ik wat lomp gereageerd heb.
dkw
Samanthi, dat jij op een kruisje om je nek word aangesproken door een christen klopt natuurlijk voor geen kant, een kruisje is juist een symbool van het bloed van Jezus Christus waar wij door behouden kunnen worden, dat is toch een prachtig symbool.
Evenals dat je man op geen colbert word aangesproken, dat slaat nergens op, in deze tijd en ook binnen de kerken zijn er nog steeds farizeeërs actief die eigen verzonnen regels en wetten denken op te leggen zonder grond op Gods woord.
Echter deze mensen zijn maar tijdelijk, straks mogen we voor God verschijnen en als het goed is Hem eeuwig grootmaken, zonder oordelen van zogenaamde mensen die denken het allemaal zo goed te weten.
Samanthi
@dkw dank je wel