Gestorven door en aan de wet

Ds. A. Simons / Geen reacties

Vraag

Aan dominee Simons. Uw lezing over "gestorven door de wet en aan de wet" heb ik gehoord. Ik vond het erg mooi en leerzaam. Dat versterkte het besef van de rechtvaardiging enkel en alleen in en door Christus. Daarna las ik in mijn stille tijd Hebreeën (Offerdienst). Nu heb ik enkele vragen: Waarom kwam de Heere Jezus niet uit de Levitische stam? De Levieten waren immers de priesters. (Hebr. 7) Wat is het precies dat Hij naar de orde van Melchizedek priester was? Kunt u wat informatie over Melchizek geven? Hebr 8:9: God sloot een verbond met Zijn volk. Was dat een eenzijdig verbond in de zin van dat er alleen 'eisen' aan Gods kant lagen? Toen het volk ontrouw was, was het verbond verbroken van het kant van het volk. Hoefde God dan niet meer trouw te blijven aan het volk? Bleef Hij nog wel trouw? Zo te zien in vers 9 niet, want er staat: Ik heb geen acht meer op hen geslagen. Hoeveel verbonden waren er dan? Eerst het werkverbond, daarna het genadeverbond? Wordt in Gen. 3:15 en Gen. 17:7 allebei over het genadeverbond gesproken?. En bij de uittocht van Egypte? Zijn er dan nog meer verbonden (zie Hebr. 8:8,9) Ik weet dat mijn zonden vergeven zijn tot het moment dat ik tot geloof kwam (rechtvaardigmaking). Zijn dan ook alle zonden daarna (dus tussen het moment dat ik tot geloof kwam en nu en alle zonden die ik in de toekomst nog ga doen) al vergeven? Op basis van welke teksten mag ik dat weten? Het ene offer van de Heere Jezus, namelijk Zijn lijden in Zijn leven en Zijn sterven, was voor onze rechtvaardigmaking, of ook voor onze heiligmaking? Of is het Jezus' leven of Jezus' opstandig of hemelvaart dat alles volbracht voor onze heiligmaking? Of hebben wij de heiligmaking te danken aan het feit dat de Heere Jezus heilig leefde op aarde en wij in Hem gerekend mogen worden alsof we heilig leven? Jezus Christus' dood was voor ons eeuwig leven (als we in Hem geloven), Zijn striemen, wonden voor onze genezing, zijn ziekten voor onze gezondheid en welzijn, de toorn van de Vader op Hem en wij de kwijtschelding van straf. Dus Hij nam steeds het zware, negatieve op zich om ons het tegenovergestelde goed te geven. Zo is het toch? Hoe moet ik het zien dat Jezus' sterven ook ons sterven is? Is dat het sterven aan je oude mens? Ik hoorde weleens dat de heilsfeiten van Christus ook door Zijn Kerk worden meegemaakt. Is dat zo? En zit dat dan precies? Het zijn heel wat vragen geworden, ik hoop dat u ze wilt beantwoorden. Alvast hartelijk dank!

Antwoord

Ik zou je graag dit antwoord willen geven op je tientallen vragen: lees eerst het "Merg van het Evangelie" van Fischer en driekwart van je vragen worden daarin beantwoord.

Eén vraag wordt daar niet in behandeld: Hoe moet ik dat zien, dat Jezus sterven ook ons sterven is? Hieronder een antwoord. Ik hoop dat je ook mag weten in je leven wat de troost is van Zijn sterven en van Zijn dood. Zalig worden is immers een zaak tussen God en God (2 Kor. 5:19). Vriend, wij waren er niet bij. Abraham ging met Izak de berg op. Wij moesten beneden blijven staan (beeldspraak). Daar is God met God verzoend in Christus Jezus. Daar heeft God afgerekend. Hij breng door middel van Zijn dienstknechten de boodschap tot de zondaar. Door het geloof mag de zondaar weten dat Christus niet alleen voor anderen maar ook voor hem de prijs heeft betaald (Rom. 3:24).

Maar er is meer gebeurd daar op die heuvel. Hoor maar: Ik ben met Christus gekruist en ik leef niet meer maar Christus leeft in mij (Gal. 2:20). Of anders gezegd met Paulus in Romeinen 6:3: in Zijn dood gedood. Of nog anders gezegd: we zijn in Zijn dood begraven. Als Hij begraven is, dan ben ik het ook (2 Kor. 5:15). Samen met Hem gelegd in het graf, maar ook met Hem opgewekt in een nieuw leven (Rom. 6:8).

Wat betekent dat dan? Paulus geeft ons antwoord: Het lichaam der zonde is teniet gedaan. De macht van de zonde is in ons gebroken. We zijn gekruisigd aan ons oude leven, aan de zonde, aan onze oude mens. God heeft iets nieuw gemaakt; Christus in ons door de Heilige Geest. Eeuwig wonder. Een nieuw schepsel in Christus (2 Kor. 5:17).

Als er dingen zijn waar je niet uitkomt laat het mij weten na het lezen van het "Merg van het Evangelie" (zie hieronder)

Een hartelijke groet van,
Ds. A.Simons, Vinkeveen