Kerkshoppen

Redactie Refoweb / 6 reacties

Vraag

Is shoppen in een andere gemeente bijbels?

Antwoord

Kijk eerst of je vraag niet in het archief staat. Gebruik de zoekopties aan de rechterkant van deze pagina. Het trefwoord 'shoppen' levert diverse hits op. Namens de redactie hartelijk dank!

6 reacties
waldboy
Vind dit een prachtige vraag. Wat er toen geneurde was dat de mesnen zich van de ene god naar de God van Israël bekeerden.Niet, zoals nu, allerlei kerken, gemeentes of hoe je die ook maar wilt noemen.
We hebben nu de keus. Voeln we ons niet thuis in de kerk waar we door traditie of geboorte bij horen, dan kunnen we ruim rondshoppen in om dat te zoeken wat ons aanspreekt.
Swimmie
Ik heb moeite met het woord shoppen. Dat suggereert consumeren. Alleen maar tot je nemen en niet zelf ook delen.
Gemeente zijn ben je met elkaar. Dus lever ook je bijdrage in het gemeente zijn.
Roozemond
@Swimmie, dat is ook mijn moeite. Dank voor je reactie.
Ik vraag me altijd af wat er nu echt gaande is als mensen gaan shoppen.
Ik ken talrijke voorbeelden van mensen die gingen shoppen en het vervolgens nergens meer vonden. Laat je licht schijnen op de plaats die God je Zelf gaf. Als we daar van doordrongen zijn weet ik zeker dat je niet meer met gemak overal heen shopt.
boulanger
Ik denk dat het je verantwoordelijkheid is om te zorgen dat je in een gemeente zit waar het Woord bijbels en onvoorwaardelijk gebracht wordt. Dus als je in een gemeente zit waar dingen gezegd worden die onbijbels zijn, dan zul je daar niet kunnen blijven, tenzij God je een speciale taak heeft gegeven om in die gemeente te zijn. Als Christus niet voluit gepredikt wordt, zul je er geestelijk niet of onvoldoende gevoed worden, dus kun je daar niet blijven. Dit is iets anders dan gaan 'shoppen' omdat de persoon van de dominee je niet aan staat, of omdat er te langzaam wordt gezongen of weet ik veel wat.
waldboy
Als we het woord shoppen-winkelen-letterlijk nemen, betekent het inderdaad consumeren. Hier en daar zoeken en nemen wat je aanstaat.
In dit geval zal dat niet worden bedoeld.
We worden vaak geplaatst in een gemeente waar we ons niet thuis voelen. We hoewven toch ook niet te geloven wat onze voorouders geloven.
Als voorbeeld mijn vrouw. Haar (bet)overgrootouders kozen voor de Gereformeerde Kerk. Een kerk die haar totaal niet aansprak. Net zomin als de kerk waar ik, doordat mijn ouders mij er lieten dopen, mij totaal niet thuisvoelde. Heb zelfs op een bepaald moment mijn dooplidmaatschap opgezegd.
Nu gaan we naar een gemeente waar we ons thuisvoelen. Door ons zelf gekozen.
EllyMeko
Wat is de reden dat er zoveel verschillende gemeenten zijn? Volgens mij alleen maar deze ene: men begon weer een nieuwe kerk, omdat men dacht dat de oude kerk niet bijbels genoeg was. Wat een scheuringen en verdeeldheid... weet jij nog waar het "Woord volledig bijbels en onvoorwaardelijk gebracht wordt??" Vaak komt het door eigen veranderde inzichten of contacten met andersdenkenden dat we ons niet meer thuis voelen waar we geboren. God heeft me hier geplaatst en dus moet ik hier blijven vind ik zo'n enorme afknapper. Al die 'ongelovigen elders' zijn die ook met dat doel daar geplaatst om te blijven waar ze zijn? Wie mag zich nog verroeren ? Zo komen we toch nooit bij elkaar?