Onkerkelijk opgevoed

drs. I. A. Kole / 11 reacties

Vraag

Ik ga nu al lange tijd bij de Gereformeerde Gemeente naar de kerk, ondanks dat ik onkerkelijk ben opgevoed. Ik hoop binnenkort belijdenis te doen en gedoopt te worden. Ik ben nog niet gedoopt, maar ik ben wel bekeerd door God. Ik vraag mij de laatste dagen het volgende af: Waarom zou ik volwassen gedoopt moeten worden, want ik ben toch wedergeboren en dat is toch meer waard dan de de doop? Een goede vriend adviseerde mij met deze vraag naar de dominee te gaan, maar daar ben ik met deze vraag (een beetje) terughoudend in, want dat zaait twijfel over mijn respect voor de doop. Ten onrechte, want de wil voor een 'verzegeling' is er wel! Maar ja, ze zeggen niet voor niets bij die baby's : je moet wedergeboren worden. Wat ik absoluut mag zijn! Ik heb het idee dat de doop voor mij zou kunnen beteken dat "God op deze wijnfles de kurk doet." Maar hoe moet ik dit bijbels zien?

Antwoord

Wat een wonder dat God Zijn genade je geschonken heeft! In het midden van de gemeente geef je je ja-woord voor God en Zijn gemeente. Je bent in de gemeente gekomen en God heeft de prediking willen zegenen; je hebt ervaren dat de gemeente de werkplaats van de Heilige Geest is! De gemeente heeft als een kring van gebeden rond je gestaan; dan ervaar je iets van de gemeenschap van de heiligen (= gelovigen). Wat zal je verwonderd zijn over deze grote genade en de engelen in de hemel zijn ook blij!

Wat er nu verder gaat gebeuren dat lees je in Markus 16:16: "Die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn die zal zalig worden." Die opdracht heeft Jezus zelf gegeven en dat lees je ook in Matt.28:19: Onderwijs en de heilige doop. In de belijdenis belijd je dat je alles uit de genadehanden van Jezus ontvangen hebt en door de doop word je ingelijfd in de gemeente: een verzegeling door de Drieënige God; Vader, Zoon en Heilige Geest! Jij bent van MIJ! Wat heeft het God gekost, Zijn enige Zoon, om ons te verlossen van de toorn van God over onze zonden!

Als je deel neemt aan het Heilig Avondmaal als een verloste zondaar, dan ervaar je door de tekenen van brood en wijn, de onbegrijpelijke genade en liefde dat God niet onze ondergang zoekt, maar ons behoud! Welkom in de strijd!

Leef dicht bij de Heere En ervaar bij elke doopbediening: Het bloed van Jezus Christus reinigt  van alle zonde!

Gods zegen toegewenst!,
Drs. I. A. Kole

Lees meer artikelen over:

volwassendoop
11 reacties
plderoos
Je zegt: "want ik ben toch wedergeboren en dat is toch meer waard dan de de doop"?

Dat is volkomen correct. Paulus schrijft ergens in de bijbel dat hij blij is dat hij maar een paar mensen gedoopt heeft. Hij wil daar op dat moment mee zeggen dat de doop er eigenlijk niet toe doet, het geloof alleen maakt dat je bij God hoort.

Maar dat zegt niet dat de doop waardeloos is. Het is een symbool dat Jezus heel duidelijk heeft opgedragen om dat uit te voeren.

Nou is er over die doop een hoop te doen, al eeuwen lang. Maar in jouw geval is het heel makkelijk. Je bent vanuit ongeloof overgegaan op geloof (gefeliciteerd! het gaat helemaal goed met je komen! ook na dit leven!) En dat betekent dat de doop in jouw geval een antwoord is van God op jouw vraag bij Hem te mogen horen. Het antwoord heb je al, de doop is daar het tastbare symbool van, niet meer en niet minder. Met dat symbool zegt God: vanaf het moment dat jij geloofde ben jij Mijn onvervreemdbare eigendom. vanaf nu is er niets dat jou nog uit Mijn hand kan rukken.

Is het niet fantastisch!
zandkasteel
De Heere Jezus zelf is ook gedoopt, het is toch prachtig dat je dat voorbeeld mag volgen?
Net als je straks ook ter gedachtenis aan Zijn lijden en sterven, het Heilig Avondmaal mag vieren!
Gerteke
Uit je vraag denk ik op te merken dat je 'last' hebt van de (door de eeuwen heen) veranderde volgorde van doop. Je noemt namelijk dat bij babydoop wordt opgemerkt dat de gedoopten wedergeboren moeten worden. Jij bent dat, dus waarom zou je nog gedoopt worden? Ik snap je verwarring wel.

Kijk, toen niemand nog christen was en mensen, net als jij, geen christelijke opvoeding hadden gehad, kwam Jezus. Mensen kwamen tot geloof in Hem en werden vervolgens gedoopt als teken van de afwassing van hun zonden en het begin van hun nieuwe leven.

Vaak was het zo dat wanneer een gezinshoofd (vader) tot geloof kwam en gedoopt werd, dat sommige van zijn naasten ook gedoopt werden. Of dat ook om kinderen ging is niet waterdicht te bevestigen noch uit te sluiten. Of dat uit gehoorzaamheid aan het gezinshoofd of uit oprecht geloof gebeurde is ook niet waterdicht te bevestigen noch uit te sluiten.

Door de eeuwen heen is er echter een kerkpraktijk (traditie) ontstaan waarin kinderen al na hun geboorte gedoopt werden. Daarmee werd aangegeven dat zij bij het gelovige (jammer genoeg vaak verworden tot 'kerkelijke') gezin hoorden.

Omdat veel kerken vaak bevolkt worden door gezinnen die generaties lang lid zijn, zie je vaker de kinderdoop dan de volwassendoop. Bij de babydoop door besprenkeling wordt dan de oproep tot wedergeboorte gedaan, omdat het kind nog geen bewuste keuze voor het geloof in God heeft kunnen maken en de doop dus geen teken van geloof is, maar van Gods belofte/oproep aan het kind om tot geloof te komen. Vandaar dat jij dus die oproep tot wedergeboorte hoort bij de doop.

Mijns inziens hoeft dat bij jouw volwassendoop niet te gebeuren, omdat jouw doop dus een teken zou moeten zijn van jouw geloof. Ik weet echter niet of men dat in de gereformeerde gemeenten ook zo ziet, en weet ook niet of de oproep tot bekering wel of niet gedaan zal worden.
Daniel
Ik mocht niet gedoopt worden omdat mijn vader gescheiden was en mijn moeder mocht niet trouwen in de kerk omdat haar man gescheiden was.
Natuurlijk had ik daar alle begrip voor, je moeten boeten voor je zonden. Wat heb ik geboet.
Nu ben ik nog steeds niet gedoopt en ik wil ook niet meer gedoopt worden, want omdat mijn vader gescheiden was mocht ik niet gedoopt worden. Dat was natuurlijk mijn schuld. Gelukkig is er nog muziek, Cuby(Harry Muskee), de kerk heeft even afgedaan bij mij.
Justinus
@Daniel"moet ik dit echt geloven? En zo ja, is dit lang geleden?
Catherine
@Daniel; maar je zit wel op Refoweb! H.M. leeft niet meer, dus wat kan hij jou brengen?
En als je volwassen bent geworden, ben je zelf verantwoordelijk en kun je niet meer de schuld op je ouders af schuiven.
louis2
Ik denk dat Daniel wel genoeg had van alles na zijn jeugd. Ik begrijp het ook niet. Ze hebben bij die gemeente lang genoeg de tijd gehad om hem te vragen of hij gedoopt wou worden.
Hij had zich makkelijk ergens anders kunnen laten dopen, maar hij bleef trouw.
Dan had die gemeente ook best trouw aan hem mogen zijn.
Ik zou ook niet vrolijk worden van zulke bekrompenheid.
het is geven en nemen, ook voor de kerk. Ze doen net of zij de exclusieve organisatie zijn die uitmaakt wie Christen is, ik denk dat dat in alle opzichten onjuist is.
het is zoals Montesqieu zei: de Joden in Portugal zijn veel geloviger dan de inquisitie. Ik wil hier overigens niet de GG daarmee vergelijken, het is enkel ter illustratie.
Johnvb
Ik verbaas me over de antwoorden van zowel van dhr. Kole als van de reageerders. De Bijbel zegt zoveel meer over de doop. Zullen we de Bijbel eens openslaan?

- Romeinen 6 vers 4: Wij, (de gelovigen, de bekeerden) zijn dan met Hem (Christus) begraven door de doop in de dood; en lees dit vers in de gehele context.
- Kolossenzen 2 vers 12: U (de gelovigen, Gods kinderen) bent immers met Hem begraven in de doop, waarin u ook met Hem bent opgewekt, door het geloof van de werking van God, Die hem uit de doden heeft opgewekt.
- 1 Petrus 3 vers 21: Het tegenbeeld daarvan, de doop, behoudt nu ook ons. Maar niet als een verwijderen van het vuil van het lichaam, maar als vraag aan God van een goed geweten, door de opstanding van Jezus Christus

Als een mensenkind tot geloof komt, tot bekering komt dan sterft de oude mens en moet de nieuwe mens aangedaan worden. De oude mens moet worden afgelegd en men moet in een nieuw leven gaan wandelen. Dit symboliseerd de (volwassen)doop.
Als de mens tot geloof komt dan is hij gestorven met Christus, dan moet hij ook met Christus begraven worden en met Christus opstaan in een nieuw leven.

Niet de doop behoudt de mens, de wedergeboorte behoudt een mens, maar de doop beeld uit wat er in de wedergeboorte werkelijk is gebeurd. Dus nogmaals het sterven van de oude mens (met Christus gestorven) het afleggen van de oude mens (met Christus begraven) en in een nieuw leven wandelen (met Christus opstaan)

Laat ik besluiten met Galaten 3 vers 27: Want u allen (wederom weer de gelovigen, Gods kinderen)die in Christus gedoopt bent, hebt zich met Christus bekleed. (de nieuwe mens aangedaan, wandelen in een nieuw leven)

Ik hoop dat deze teksten voor de vragensteller/stelster extra zullen spreken en de doop als een logisch gevolg van het tot geloof komen mag zien en ervaren. Een gezegende dienst tooegewenst!
Secretaresse
@ Daniel
Ik vraag me af waarom jij dit soort antwoorden geeft?!
Dat jij twijfelt aan sommige dingen oké, en daar heb jij vast redenen voor die heel begrijpelijk zijn. Maar waarom zou je nog meer mensen aan het twijfelen brengen? Mensen die hier een vraag stellen willen een goed antwoord en zekerheid, en ze vragen niet om nog meer twijfel dan ze al hebben..
Justinus
@Secretaresse: uw opmerking richting Daniël betreur ik; voor mijn gevoel is het wat u hem min of meer kwalijk neemt het wegkijken van iets dat u onwelgevallig is. Denkt u nu werkelijk dat hetgeen Daniël schrijft nog meer mensen aan het twijfelen brengt? Als een "goed" antwoord geen twijfel kan oproepen, dan begrijp ik er niets meer van... Of is het héél wat anders wat u min of meer dwars zit? Is het wat Daniël zegt té pijnlijk voor u, voor ons? Voor mij is het pijnlijk en een teken van liefdeloosheid! Wat ik persoonlijk nog het ergste vind: mensen gaan op de stoel van onze genadige Heer zitten en gaan oordelen... Ik dacht dat we inmiddels wel weten dat zoiets niet meer van nú is... en vroeger ook niet mocht zijn.
waldboy
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>