Zwangerschap onverantwoord

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Een vriendin (20) van mij is ruim drie maanden getrouwd, en heeft een ernstige vorm van borderline. Pas hoorde ik dat ze al drie maanden zwanger is. Dit vind ik zelf onverantwoord. Mij lijkt een zwangerschap helemaal niet verstandig en andere vriendinnen met mij! Zelf vindt ze het helemaal geweldig! Maar onze zorgen nemen in hoge mate toe, omdat het bij haar thuis ook niet altijd vlekkeloos verloopt en een kind hierbij opvoeden lijkt mij erg lastig. We weten het gewoon niet meer. Welke toekomst perspectieven zijn er zo voor haar?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De bezorgdheid over je vriendin vind ik roerend. Maar…. zij leeft haar leven, jij het jouwe. Je vriendin is getrouwd. Zij heeft dus een levensgezel, met wie zij haar leven deelt. Samen verwachten zij een kindje. Daar sta jij buiten. Het doet er niet toe of jij die zwangerschap onverantwoord vindt. Bovendien, het ís zo. Wat zou jij er aan kunnen veranderen? Wees blij met je vriendin en met haar man. Die toekomstperspectieven? Misschien in jouw ogen niet rooskleurig. Maar nogmaals: het is haar leven, met al háár problemen. Het enige wat jij kunt doen is haar -op gepaste afstand- volgen. Er zijn als vriendin, die op z’n tijd met haar lacht of met haar huilt. Die haar respecteert zoals ze is. Dat is iets anders dan dat je je met haar leven bemoeit! Je kunt ten alle tijde voor haar bidden. En wanneer dingen ooit een keer uit de hand dreigen te lopen kun je hulp inschakelen, of een vertrouwd iemand uit jouw omgeving deelgenoot maken van jouw zorgen.

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

borderlinezwanger
3 reacties
Cloudsadmirer
Goed antwoord!
Verder heb je best wel persoonlijke gegevens verteld over je vriendin. Als iemand in haar omgeving dit leest weet je al snel over wie het gaat. Ik vind dat niet netjes.
Samanthi
Helemaal mee eens Rinske
yvonnes
voor haar bidden om genezing lijkt mij het enige belangrijke om te doen!