Vijanden in Psalmen

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

In de psalmen hebben de schrijvers het heel vaak over de vijanden die hen omringen. Nu heb ik geen aardse maar wel veel geestelijke vijanden, zonden die mij omringen. Mag je die psalmen ook hierop toepassen? Deden de Bijbelschrijvers dat ook?

Antwoord

Deze vraag komt op een bijzonder moment. Ik ben juist bezig met de voorbereiding van een meditatief moment met het oog op de  viering van het Heilig Avondmaal. De tekstkeuze is Psalm 23: Gij richt de tafel toe voor mijn aangezicht, tegenover mijn tegenpartijders. Hoewel voor de psalmdichter hier en elders in de eerste plaats heel concrete vijanden van buitenaf worden bedoeld, mag toch ook gesproken worden over de vijanden van binnenuit: mijn zondige verlangens en gedachten, fouten en gebreken, die vijand zijn van het welzijn van mijn ziel.

Ik kan me herinneren dat ik ooit eerder een preek hier over hield en dat een gemeentelid bijzonder vertroost was door deze toespitsing van de tekst. Er zijn vijanden van buiten en van binnen. God weet er raad mee en bereidt in Zijn genadevol NOCHTANS de tafel toe!

Op een zelfde manier en zonder reserve zou ik graag Psalm 35 uitleggen: Twist, HEERE! met mijn twisters; strijd met mijn bestrijders.

Vraag altijd eerst naar de letterlijke betekenis van een tekst; maar vraag vervolgens ook: wat betekent deze tekst nu voor mij?

Kand. G. A. van Ginkel

Lees meer artikelen over:

Psalmen