kind Jacob

dr. G. W. Marchal / 4 reacties

Vraag

Vroeger kregen mensen een naam die een betekenis had en daarom vraag ik me af waarom iemand dan zijn kind Jacob noemt, omdat dat bedrieger betekent.

Antwoord

Ik kan tamelijk kort zijn in de beantwoording van deze goede en ook voor de  hand liggende vraag. Het bewuste nadenken over de betekenis van een naam speelt meer en meer een ondergeschikte rol. Andere factoren hebben doorgaans voorrang: traditie in de familie; mooi klinkend; in onze dagen meer en meer: modieus, trendgevoelig enzovoort. Ook in dit opzicht ademen we de atmosfeer van onze samenleving in. "Hoe voelt het?", "hoe hoort het?", is belangrijker dan: "wat betekent het"?

Ds. G. W. Marchal

Lees meer artikelen over:

Jacobnaamgeving
4 reacties
waldboy
Je kind een vrijgekozen naam geven of klakkeloos één van de grootouders benoemen, in beide gevallen is het verstandig om daar goed over na te dneken. Een voornaam geef je je kind voor het hele leven.
waldboy
Het benoemen van één van de grootouders is trouwens niet eens Biibels. Toen koos n men een naam met een betekenis.
jaop
Onze predikant verdedigt de stelling dat ' bedrieger' geen correcte vertaling is van Jacob. Volgens hem is het heel goed te verdedigen dat het 'vasthouder/volhouder' betekent. Een positieve naam dus.
dominerik
Jacob betekent ''hielenlichter''. In onze taal is dat een bedrieger. Maar hij heeft zijn naam te danken aan het feit dat hij in de baarmoeder de hiel van zijn (tweeling)broer Esau vasthield.