Verkering uit niet kunnen verwerken

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Een vriend van mij heeft enkele jaren geleden verkering gehad. Hij heeft dat nog nooit echt verwerkt. Inmiddels heeft hij wel weer verkering gehad, maar dat ging fout omdat het niet meer zo was als toen. Hij wil weer datzelfde gevoel hebben, weer net zo verliefd zijn. Maar dat is niet zo. Hij blijft vergelijken en ergens kan hij dat meisje van toen niet vergeten. Inmiddels heeft zij al weer voor de tweede keer verkering. Op welke manier kunnen wij als vrienden hem helpen? Hij kan zo nooit opnieuw gelukkig worden als hij die andere niet vergeet.

Antwoord

Ja dat is precies het grote probleem. Als de eerste verkering uitgaat en je hebt dat zelf niet gewild en je krijgt opnieuw verkering dan loop je heel gauw het risico dat je voortdurend de nieuwe relatie in alle opzichten met de vorige relatie loopt te vergelijken. Dan wil je het het liefst alles weer net zo of nog beter beleven dan de eerste keer, maar dat gaat gewoon niet. De eerste keer ben je nog zo onbevangen en is alles nog zo nieuw dat het je helemaal in beslag neemt. Hij is daar nu zo naar op zoek dat het dan bij voorbaat al niet zal lukken.

Bovendien moet je vriend niet teveel afgaan op gevoelens, dat lijkt wel de maat van alles te zijn. Maak hem dat duidelijk. Het beste zou zijn om voorlopig even helemaal niet aan verkering te denken en eerst het verleden een plaats te geven. En als hij wel weer graag verkering wil, dan is het veel belangrijker om te kijken naar eigenschappen als het goed met elkaar kunnen vinden, delen van het geloof, enz. dan het te verwachten van die verliefdheidsgevoelens.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verkering uitvriendschap