Gebitsfoto

drs. G.H. Hoek / Geen reacties

Vraag

Tegenwoordig wordt er regelmatig een foto van het gebit gemaakt. Onze tandarts doet dat om de drie jaar. Is dit wel echt nodig? En is dit ook nodig bij kinderen? Mij lijkt namelijk die straling elke keer niet goed.

Antwoord

Wanneer ik op foto’s gaatjes ontdek adviseer ik twee jaar later opnieuw foto’s. Wanneer er heel veel tandrot activiteit is maak ik in uitzonderingen; zelfs wel eens jaarlijks foto’s. Echter, wanneer er op de foto niets te vinden is probeer ik het interval zo groot mogelijk te maken.

Wanneer je tandarts voor diagnostiek alleen in de mond kan kijken zonder röntgeninformatie worden de meeste gaatjes pas in een heel laat stadium ontdekt. Wanneer dan die veel grotere gaten gevuld moeten worden heeft dat ook zijn biologische en financiële prijs. De tandarts moet je adviseren om daarin het optimum te vinden. Om de drie jaar klinkt mij niet onredelijk in de oren.

Kinderen moeten ook met foto’s op gaatjes worden gecontroleerd. Wel is het zo dat het tijdens bepaalde fasen van het wisselen niet zinvol is omdat dan alle zijkanten ook zo geinspecteerd kunnen worden.

Met vriendelijke groet,
Henk Hoek, tandarts

Lees meer artikelen over:

tandarts