Graag in God geloven

ds. D.M. Elsman / 2 reacties

Vraag

Ik wil zo graag in God geloven en Hem dienen. Maar wat moet ik doen? Ik vertel het zo vaak aan God in mijn gebed; dat ik door Hem vervuld wil worden. Maar nog steeds heb ik niet het idee dat ik tot Zijn kind behoor. Wat moet ik doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend/vriendin, de vraag die je stelt is de belangrijkste levensvraag die er is: "Ik wil zo graag in God geloven en Hem dienen. Maar wat moet ik doen?" Laat ik beginnen je te zeggen, dat waar deze vraag oprecht en waarachtig in je leeft, je ervan verzekerd mag zijn dat Gods Geest in je hart werkt. Van nature leeft in ons niet de vraag naar God. Zonder de genade van de Heilige Geest wíllen wij niet tot God terugkeren.

Twee keer stel je de vraag: Wat moet ik doen? Diezelfde vraag klonk al op de Pinksterdag in Jeruzalem! Lees eens de geschiedenis van Handelingen 2: na de uitstorting van de Heilige Geest houdt Petrus een indrukwekkende toespraak waarin hij de Heere Jezus predikt als de gekruisigde en opgestane en verheerlijkte Heere. De mensen horen dit woord, en dan lezen we, dat ze verslagen worden in het hart, en tegen Petrus en de andere apostelen zeggen: Wat zullen wij doen? En dan luidt het antwoord van Petrus: "Bekeert u, en een ieder van u worde gedoopt in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heilige Geestes ontvangen. Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zovelen als er de Heere, onze God, toe roepen zal."

Wat wij hieruit leren is, dat de Heilige Geest het geloof in het hart werkt door de verkondiging van het Evangelie. Waar Gods Geest werkt, daar werkt Hij een verslagenheid (vs.37, verslagen in het hart, letterlijk het hart doorboord): ik ontdek mijn verloren toestand voor God. Hij laat mij zien dat ik naar Gods heilig recht voor eeuwig moet omkomen, en ik ga daarmee instemmen, word overtuigd van mijn zonde; vanuit die instemming komt de roep in mij op: wat moet ik doen? Namelijk om van mijn zonde en schuld verlost te worden en aan Gods rechtvaardig oordeel te ontkomen. Dan wijst Dezelfde Geest mij de weg tot redding: Hij roept en nodigt mij ernstig en welmenend om te komen tot Hem: Jezus Christus, de Zoon van God, Die gekomen is om het verlorenen te zoeken en zalig te maken. "Bekeert u"; dat heeft hier in het Grieks de betekenis: breek met je oude leven, wend je af van de zonde; in het verlengde daarvan staat de doop als bekrachtiging en verzegeling van de vergeving der zonden en de belofte van de gave van de Heilige Geest (hier is sprake van de Heilige Geest Zélf als Gave!).

Lees met betrekking tot je vraag over het kindschap Gods eens in het doopformulier: "Als wij gedoopt worden in de Naam des vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, en ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt (Rom.8: 16, 17)"

Beste vriend/vriendin, heb je een echt verlangen naar verdieping van je geloof en dienstbaarheid aan Hem, zoek plaatsen en momenten waarop de Heere Jezus Christus verkondigd wordt als de Gekruisigde en Opgestane en Verheerlijkte Koning der ere, bid aanhoudend om de krachtdadige werking van Gods Geest. Lees eens in je Bijbel achterin bij de Dordtse Leerregels wat er staat in het derde en vierde hoofdstuk, artikel 11! En met een woord van de apostel Paulus: "Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zo zoekt de dingen die boven zijn, waar Christus is, zittende aan de rechterhand Gods. Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn. Want gij zijt gestorven, en uw leven is met Christus verborgen in God" (Kol.3). "Vertrouwende ditzelve, dat Hij, Die in u een goed werk begonnen heeft, dat voleindigen zal tot op de dag van Jezus Christus" (Fil. 1).

Ds. D. M. Elsman

ds. D.M. Elsman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

geloofszekerheid
2 reacties
1a2b3c
Ik wil zo graag in God geloven en Hem dienen. Maar wat moet ik doen?

Hij wil ook graag dat je Hem gelooft en dient, dus wat is het probleem?
De stokbewaarder vroeg wat hij moest doen om zalig te worden en het antwoord van Paulus was: geloven.
Jij vraagt wat je moet doen om te geloven...om te geloven moet je geloven, juist niets doen.
Geloof je alles wat Hij zegt, dat Hij betrouwbaar is en in staat is waar te maken wat Hij belooft?
Als je daar ja op zegt dan geloof je het als Hij zegt: Hand.2:21 En het zal zo zijn dat ieder die de Naam van de Heere zal aanroepen, zalig zal worden.
En als je dan zegt: ik weet niet of ik zalig zal worden, dan is het duidelijk dat je niet gelooft wat Hij zegt, iig geloof je dan niet álles wat Hij zegt.

Maar nog steeds heb ik niet het idee dat ik tot Zijn kind behoor. Wat moet ik doen?

Hetzelfde: geloven! Omdat Hij het zegt en omdat alles wat Hij zegt waar is.
Joh.1:12 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven.

Als je de Bijbel als Gods onfeilbare Woord aanvaart dan geloof je Hem puur en alleen op Zijn Woord. Hoe wij ons daar bij voelen verandert niet aan de feiten.
Hoe weet je dat je het kind van je ouders bent? Omdat zij dat zeggen, je zou je ouders verdriet doen als je ze elke keer zou vragen of je wel echt hun kind bent.
Als je gelooft ben je wedergeboren, dat hoort bij elkaar en als je wedergeboren bent dan ben je Zijn kind.
Iemand die pas is wedergeboren, is een baby in de genade en moet gaan groeien.
Zoals een plantje niet kan groeien als je het steeds uit de grond trekt om te kijken of er toch wel wortels aan zitten, zo kan een gelovige niet tot geloofszekerheid komen, en niet groeien en vrucht dragen als je steeds in twijfel trekt en onderzoekt of je wel een kind van God bent.
Aan de vruchten kent men de boom zegt Jezus.
Als er appels aan een boom groeien weten we dat we met een appelboom te maken hebben, dat ontdek je niet door de wortel te onderzoeken.
Maar die appels zijn er niet van de ene dag op de andere, dat heeft even tijd nodig en water en zon en zorg van de tuinbouwer.
Zo zijn de vruchten van het geloof Gal.5:22 er ook niet gelijk bij de wedergeboorte.
Voed je met Zijn Woord, de Heilige Geest (het levende water) woont in de gelovige 1 Kor.6:19
En wie in Mij (de zon der gerechtigheid) blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht Joh.15:5.
En de zorg van de Vader ??? Ps.103:13 Zoals een vader zich ontfermt over zijn kinderen, zo ontfermt de HEERE Zich over wie Hem vrezen. 14 Want Híj weet wat voor maaksel wij zijn ...
Geloof Hem, vertrouw Hem dat is alles wat Hij van je vraagt.

Gods zegen!
adriano313
Beste vragensteller/ster, precies zo @1a2b3c zegt, zal je hoe dan ook actie "moeten" ondernemen. Je staat denk ik op een kruispunt waar je kan kiezen.
Of je gaat het geloven... of je slaat een ander (uitstel)traject in.

Je mag er van uit gaan dat God je hoort als je tot Hem bidt. Maar als jij niet gelooft, zoals gesteld wordt in Zijn Woord, kan Hij je niet vervullen. Want doordat jij gelooft en Hem aan- neemt als jouw Heer en Verlosser mag je verwachten dat je door de HG vervult zal worden.

Door de zondeval zijn wij van nature van de wereld en hebben wij Jezus niet als Heer. Door te belijden en te geloven dat Jezus jouw Heer wordt voor de toekomst proclameer je, dat je van heer wisselt! Je ruilt je zondige en wereldse heer in voor de HEERE Jezus Christus!
Hierbij doe je afstand van al je zonden en geloof je dat Jezus deze vergeeft omdat Hij deze prijs betaald heeft aan het kruis. Jouw losprijs! Hij is al betaald.

Geloof je dit of niet?

Als je hier weerstand in je denken bij ondervind ga er dan maar eens flink dwars tegen in en bidt er gewoon dwars tegen in. Heere Jezus ik ervaar zo'n weerstand, Help mij, kom met Uw kracht en waarheid en zet mij hierdoor vrij. Want het is Uw waarheid die mij vrij kan maken en wilt U die waarheid ook in mij openbaren door Uw Geest!

Jezus is gekomen om een ieder die door de duivel overweldigd is,
om al die leugens, al die negativiteit, om al die werken van de duivel te verbreken
Om je daarvan vrij te maken. Daarvoor is hij gekomen

En de blijde boodschap is dit: Dat de Heilige Geest komt en dat Jezus is gekomen
om je ogen te openen, ter bekering uit de duisternis tot het licht.
Om je te verlossen van de macht van satan, tot de macht van God
Dat je vergeving zal ontvangen en ook dat erfdeel in bezit mag nemen
Dat jij een lief kind bent van God! Dat je aanvaart bent, dat je gewild bent

Bidt het zondaarsgebed maar als je de stap wilt maken om je te bekeren,
zodat Jezus Christus, Heer wordt van jou leven.

Heere Jezus Christus hier ben ik,
Vandaag geef ik mijn leven over aan U
U bent de enige die mijn leven kan redden
Omdat U gestorven bent, aan het kruis voor mij
Dank U wel dat U gestorven bent voor mijn zonden
Want ik besef dat ik een zondaar ben
Ik nodig u uit Heere Jezus om mijn Heer en Herder te zijn
Ik buig voor U, kom in mijn hart
Want ik open mijn hart voor U en neem U en Uw waarheid aan
Vul mijn hart en vergeef mijn zonden,
Dank U wel dat u mij reinigt met uw kostbare bloed
Dank U wel dat U mij niet afwijst maar mij aanneemt als uw kind
En ik hierdoor vrede met God mag krijgen
En mag zeggen Abba Vader
Vul mijn leven Heere Jezus
Leidt mijn weg, open mijn ogen, vul mijn hart
Omdat ik het zelf niet kan
Heer Jezus, dank u wel dat u er voor mij bent
Ik leg mijn leven in uw handen

Veel zegen en ik zal ook voor je bidden