Data van herdenkingsdagen

Ds. G. Kater / 1 reactie

Vraag

Laatst was ik in gesprek met mijn stagebegeleidster over het geloof. Zelf is ze Rooms-Katholiek, maar gelooft niet zo vast dat er een God bestaat. Eén probleem bij haar was het volgende: je wordt maar op één dag geboren en je sterf maar op één dag. Dat is altijd op dezelfde datum. Kerst bijvoorbeeld valt ook altijd op dezelfde datum (geboorte van Christus), maar Pasen (Opstanding van Christus) daarentegen is iedere keer weer een andere datum. Waarom valt de geboortedag van Christus wel op dezelfde datum en Zijn sterfdag en opstanding niet? Weet u daar misschien antwoord op?

Antwoord

Beste vriend(in),

Allereerst is het mooi om te lezen dat je in gesprek bent met je stagebegeleidster over deze vragen. Ik hoop dat je in deze gesprekken vanuit de liefde van je hart, goed van de Heere en Zijn dienst zult spreken.

Dan je vraag: voor het probleem wat je noemt, is er een heel eenvoudige oplossing. De data van Kerstfeest (25 december), Goede Vrijdag en Pasen (wisselend) zijn namelijk niet de data waarop Christus daadwerkelijk geboren, gestorven en opgestaan is, maar de data waarop we dat binnen de christelijke kerk herdenken.

We kunnen op onze kalender geen exacte data aanwijzen van de dagen waarop Christus geboren, gestorven, en opgestaan is. Wel weten we dat het gebeurd is, en dat is het belangrijkste. Paulus wijst bijv. in 1 Kor. 15 met kracht op de werkelijkheid hiervan. Omdat deze heilsfeiten het fundament van de zaligheid van Gods Kerk vormen, zijn er dagen waarop we in de kerk deze feiten heel in het bijzonder herdenken: Kerst, Goede Vrijdag, Pasen, Hemelvaart en Pinksteren. Immers, alleen door dit (heils)werk van de HEERE Jezus Christus kunnen verloren zondaren zalig worden, door het geloof in Hem.

Ik hoop dat je iets aan dit antwoord hebt, ook om opnieuw in gesprek te gaan met je stagebegeleidster.

Van harte Gods zegen in alles toegewenst.

Met hartelijke groet,
Ds. G. Kater

Lees meer artikelen over:

KerstPasen
1 reactie
Race406
Ik denk dat de vraagsteller meer bedoelde waarom Kerst op een vaste dag wordt gevierd, en Goede Vrijdag en Pasen niet, maar waarom die data ieder jaar wisselen.