Waarom heeft God ons behouden?

Ds. H. Korving / 7 reacties

Vraag

Ik zit heel erg met het idee dat God ons had kunnen verderven, want wij als mensen hebben al Zijn mooie dingen kapot gemaakt. Ik snap wel dat Hij Zijn Zoon naar de aarde heeft gestuurd en dat Jezus voor ons is gestorven, maar toch zit ik er erg mee en kan ik voor mezelf nog niet verder met het onderzoeken van de Schrift. Mijn vraag is daarom: Waarom heeft God ons behouden en waarom kunnen wij door Zijn genade ook van de eeuwige dood verlost worden?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Als ik heel eerlijk ben vind ik dit een beetje merkwaardige vraag. Als ik je goed begrijp, zeg je eigenlijk: waarom heeft God ons niet in het verderf gestort, aangezien wij "al Zijn mooie dingen kapot hebben gemaakt?" Verder zeg je dat je wel begrijpt dat God Zijn Zoon naar deze aarde heeft gestuurd.  Je zegt dat Jezus voor ons is gestorven. Je zegt dat God ons heeft behouden. Je vraagt waarom wij ook van de eeuwige dood verlost kunnen worden.

Ik kan dit niet goed met elkaar in verbinding brengen. Ik weet wel dat Jezus niet voor alle mensen is gestorven, maar voor Zijn volk. De Goede herder heeft Zijn leven gegeven voor Zijn schapen. Ik weet niet of Jezus ook voor jou is gestorven. Want dan zou je begrijpen hoe erg de zonde is, namelijk dat Hij daarvoor dat verderf en die helse smart moest ingaan.

Hoe kun je over behoud spreken, of denken dat je behouden bent, als je niet begrijpt waarvan je behouden bent? Schrik je van het feit dat God ons terecht in een eeuwig verderf kan laten? Maar dat is niet strijdig met Gods karakter. God is heilig, rechtvaardig en goed. Hij zal in het verdoemen van de ongelovigen absoluut geen onrecht doen. Maar zo verschrikkelijk zijn de gevolgen van de zonde. Zo hardnekkig is ook de kwaal van het ongeloof, dat menigeen die niet anders verdiend heeft dan de eeuwige dood, weigert in te gaan op de welgemeende belofte van het evangelie die spreekt van behoud van een zo groot verderf.

Je moet het niet vreemd vinden dat God de zonde straft.  Lees zondag 4 van de Heidelbergse Catechismus nog eens na. Je moet het vreemd vinden dat de mens de vuist balt naar een goeddoend God en moedwillig voortgaat op een doodlopende weg. Hebr. 2, 2-3 spreekt over de rechtvaardige vergelding van de zonde. Maar ook: hoe zullen wij ontvlieden, indien wij op zo grote zaligheid geen acht geven? Het is juist een zo grote zaligheid, omdat God redt van een zo groot verderf! Ik hoop dat ik je vraag goed begrepen heb.

Toch maar doorgaan met het onderzoeken van Gods Woord. Want daarin wordt de zondaar op het diepst vernederd en God op het hoogste verheerlijkt.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Korving

7 reacties
Ankie1975
hoi
Ik vind je vraag eigenlijk niet zo raar en snap waarom je hiermee zit.
Misschien denk je wel: wij zijn het toch eigenlijk niet waard dat God nog moeite voor ons doet... ja en daar heb je helemaal gelijk in, wij zijn het ook niet waard. Wij hebben er al vanaf de zondeval een grote puinhoop van gemaakt. In de tijd van Noach was er maar 1 man gerecht in de ogen van God... 1 man die met God wandelde en God had Noach lief... >De rest van de wereld was zodanig verdorven dat God het niet meer aan kon zien en de zondvloed heeft plaatsgevonden. In de tijd van Abraham heeft God aan hem een belofte gedaan. Later heeft het volk Israel vaak tegen God gezondigd, zodat Hij eigenlijk wel spijt had van zijn belofte, maar wat Hij belooft verbreekt Hij niet. Na de dood van Jezus hebben ook de heidenen de mogelijkheid gekregen hun kontakt met God te herstellen, daardoor dat ze de dood van Jezus voor zich persoonlijk aannemen en geloven.
Ik geloof zelf dat Jezus wel voor iedereen is gestorven.. het genadeaanbod geldt namelijk voor iedereen, maar niet iedereen neemt het aan.

Lees Johannes 3:16 nog eens heel goed. Wat staat hier nou eigenlijk?
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Hiet staat dus dat God zijn schepping zo liefhad dat Hij niet wilde dat wij verloren gingen. Dat Hij genadig was en ons nog een kans wilde geven. Die kans krijgen wij door de dood van Jezus.
janvanverweg
God heeft zijn Zoon gestuurd omdat hij om ons geeft! wij kieperen een kind dat het theeservies kapot maakt toch ook niet op de vuilnishoop?
God gaf zijn wet zodat de mens wist hoe te leven. maar de mens kon niet naar de wet leven
daarom Gaf God zijn Zoon zodat we een nieuw hart kunnen krijgen. in christus is het nu wel mogelijk om naar gods wil te leven! God heeft de hoop nooit opgegeven!
1a2b3c
Wij maken niet alleen de aarde kapot maar we hebben onszelf ook ongeschikt gemaakt voor God door onze zonden.
Het is geen kleinigheidje, zoals een 'theeservies' doet vermoedden.
kneusi
een antwoord vol liefde van de ds.Doe er wat mee, vragensteller!
rbrb
?
rbrb
Dominee zegt:"ik weet niet of Jezus ook voor jou is gestorven,want DAN zou je begrijpen hoe erg de zonde is".
Dus met andere woorden zegt dominee","dat vraagsteller géén kind van God is,anders zou vraagsteller het moeten vatten,begrijpen"???
Want zo komt deze ongelukkige formulering op mij over.
Ik vraag mij af of dominee er over heeft nagedacht,dat dit een vraag zou kunnen zijn van iemand die aan het zoeken is?
Iemand die het NOG NIET begrijpt,misschien iemand uit de wereld,die via refoweb advies,antwoorden zoekt.
rbrb
Door JUIST de bijbel te lezen,beste vraagsteller,kom je er achter hoe erg het met ons mensen is gesteld tegenover GOD!
Maar vooral ook DAT ER HOOP EN VERGEVING IS voor ons zondaren,in JEZUS CHRISTUS!
Dus,lees en bid om inzicht door de Heilige Geest,enHij zal je helpen!
GOD BLESS!