Stijve vingers

drs. J. de Jongh-van Hoof / 2 reacties

Vraag

De laatste paar weken heb ik regelmatig last van twee stijve vingers aan mijn ene hand. 's Morgens is dit vaak erger dan 's avonds, maar weg is het dan ook niet. Kan dit duiden op overbelasting, of misschien op beginnende reuma? Wat kan het anders zijn?

Antwoord

Reuma is vaak symmetrisch en betreft met name de gewrichten van pols, de knokkels en de eerste vingerkootjes. Het klinkt dus niet naar reuma. Wat het wel is, weet ik niet. Misschien kan je het oordeel van je eigen huisarts vragen: deze kan de gewrichten voelen en de functie ervan beoordelen. Ook kan hij de huid zien. Op afstand is dit niet te beoordelen.

Groeten,
José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

medisch
2 reacties
Kornelie
Precies hetzelfde ervaar ik ook de afgelopen weken, aan de rechter ring- en middelvinger, die 's nachts ook regelmatig 'slapen'.
Dacht eerst aan het carpale tunnelsyndroom maar kan me niet vinden in de symptoombeschrijving.
Het lijkt of bij het dalen van de temperatuur en/of sneeuw de stijfheid hinderlijker wordt, en inderdaad 's morgens erger en 's avonds niet over.
Rustig blijven, afwachten en eventueel later de huisarts eens bezoeken.
Catherine
Magnesium slikken, helpt vaak prima.