Gebruik ladycomp verantwoord?

drs. A. Meijer / 27 reacties

Vraag

Wij zijn een half jaar getrouwd. Nu gebruik ik een ladycomp om te weten wanneer ik wel/niet vruchtbaar ben. In de vruchtbare periode hebben we geen gemeenschap, omdat dan de kans om zwanger te raken groter is. Op het moment genieten wij van ons huwelijk, werk en eerlijk gezegd zie ik erg tegen die verantwoordelijkheid op, zwanger, kinderen opvoeden. Maar aan de andere kant lijkt het gebruik van een ladycomp ook “plannen”. Is het gebruik van een ladycomp wel bijbels verantwoord?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Jouw vraag is meer van ethische dan van medische aard. Aangezien ik een medicus ben, ben je bij mij misschien niet helemaal aan het juiste adres. Enfin, ik zal jouw vraag zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

Allereerst lees ik dat je opziet tegen het zwanger worden en het opvoeden van kinderen. Op zich is dat niet vreemd, het is een hele verantwoordelijkheid. Toch is het vaak zo dat als je eenmaal zwanger bent het iets is waar je min of meer vanzelf in rijpt. Daar mag je ook een stukje vertrouwen in hebben.

Als je met behulp van de ladycomp bewust geen gemeenschap hebt in de vruchtbare periode, dan heet dat inderdaad 'plannen'.

Ik ken jouw situatie niet, maar er zijn zeker wel redenen te bedenken waarom het niet verstandig is zwanger te worden. Met name als de geestelijke of lichamelijke gezondheid van de ouders of het toekomstige kind in gevaar is. Het is belangrijk om eerlijk je redenen onder ogen te zien en het biddend af te wegen. 'Plannen' met behulp van de ladycomp hoeft dan niet verkeerd te zijn.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

medisch
27 reacties
1a2b3c
De ander zegt: er staat: gaat heen en vermenigdvuldigt u, dus het moeten er minimaal 10 zijn.

Ik zou het fijn vinden Annah als je me geen dingen in de mond legt die ik nooit gezegd heb.
Cloudsadmirer
Annah en Hanna,

Dat geld andersom ook. Ik zie het ook zo dat jullie de Bijbel naar je eigen hand zetten en twijfel zaaien.

Als je bewaard wilt worden voor een lange reis, zorg j etoch ook dat je daar zelf zoveel mogelijk aan bijdraagt? Wetend dat dat niet kan maar je rijdt dan wel voorzichtig.

Het is gewoon je verstand gebruiken waar ik het over heb en dat is toch altijd nog een Bijbelse oproep! En alles in gebed met God!
Hanna
Naar mijn weten zaai ik geen twijfel, ik geef alleen mijn mening weer zoals jij die ook weergeeft!

Ik denk dat ze allebei bijbels te onderbouwen zijn, en dat het op je persoonlijke beleving aankomt, hierin kan niemand voor een ander beslissen, hoogstens tips, meningen, feiten aandragen waar de vraagstelster zelf van moet beslissen hoe er mee om te gaan!
ariane
@ Hannah

Maar wat zijn dan nu de tips die jij in bedoeld?
Hanna
Ariane: Mijn tip is: heb vertrouwen, zoals de beantwoorder ook zegt...
ariane
@ hanna

Dat is dus geen tip maar na praten .
En vlgs mij bedoelde de beantwoorder iets anders nl vertrouwen in je lichaam,lees de zin er voor nog maar eens na!
Hanna
Had al een paar keer wat getypt, maar op internet komen veel dingen anders over dan je in een echt gesprek zou zeggen, vandaar dat ik het daarbij wilde laten...en ik was helemaal niet van mezelf uitgegaan dat ik die tips wist hoor! Het was meer een samenvatting van bovenstaande reactie's!

Maar ik was het wel met de beantwoorder eens,
en het gaat idd in vertrouwen in je lichaam, wat dacht jij dan dat ik bedoelde?

Ze mag er toch op vertrouwen, dat als zoveel vrouwen haar voorgegaan zijn met zwangerschappen en kinderen krijgen, dat ook bij haar de liefde voor het kindje er zal zijn, de kracht voor de bevalling en de kracht voor de opvoeding.
(mits er complicatie's komen, maar dat weet niemand van te voren)

Ik was 20 toen ik mijn eerste kreeg, en heb ook vaak gedacht: kan ik dit wel, een bevalling, nog nooit meegemaakt, de 1ste keer weet je echt niet wat je overkomt...en dan een kind opvoeden zoals God dat heeft bedoeld?? Maar je mag toch ook zien op Jakobus 3:5 En indien iemand van u wijsheid ontbreekt, dat hij ze van God begere, en zij zal hem gegeven worden.