Te snel ongesteld

A. Kwakernaak / 2 reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van in de dertig en vanwege heftige menstruatie gebruikte ik zo'n anderhalf jaar de pil. Drie weken geleden stopte ik met het gebruik van de pil. Ik wilde kijken hoe het nu ging. Vervolgens werd ik vijf dagen te snel ongesteld, uitgaande van een vier weken-cyclus. Nu was de situatie zo dat we met drie vrouwen op vakantie in de bergen waren. In hoeverre kan de berglucht hier van invloed op zijn? En ooit hoorde ik je als vrouwen elkaar kunt aansteken wat menstrueren betreft. Is dit waar? Alvast bedankt voor uw reactie.

Antwoord

Na het stoppen van de pil kan de menstruatiecyclus verstoord zijn. Dit komt omdat de hormonale cyclus onderdrukt is door de pil. Het lichaam moet weer zelf de productie en regulatie van hormonen oppakken. Ook door reizen en andere atmosferen kan de cyclus verstoord worden, en kun je dus eerder of veel later ongesteld worden. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat menstruatiecycli tegelijk gaan lopen als er sprake is van langdurig bijeen zijn. Dit geldt niet voor een korte vakantie. Het betreft dan een langdurige periode. Men denkt dat door de reukzin stoffen gestimuleerd worden die een cyclus reguleren. Door langere tijd de pil te gebruiken, kan het zijn dat de heftige menstruatie verminderd is na het stoppen van de pil. Helaas, komt het ook vaak voor dat het oude patroon weer optreedt en de pil toch weer nodig is.

A. Kwakernaak

Lees meer artikelen over:

medisch
2 reacties
HJD
Ik heb dit inderdaad ook een keer meegemaakt op een vakantiekamp. We sliepen met 5 meiden op 1 kamer. 1 was er ongesteld, de overige 4 meiden gingen na een paar dagen ook spontaan menstrueren, terwijl het nog niet eens de tijd was, zeg maar. De meiden die op een andere kamer sliepen, hadden nergens last van. Heel apart. Toch leuk om na zo veel jaar een verklaring voor dit rare verschijnsel te krijgen.
HJD
Oh ja, en dit was trouwens ook in de bergen.