Strepen op bovenbenen

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Ik heb aan de binnenkant van mijn bovenbenen strepen te zitten. Ze zitten er al heel lang en zijn rood van kleur. Wat zijn dit voor strepen?

Antwoord

Jammer genoeg heeft u er geen afbeelding bij gedaan. Uitgaande van strepen die in de huid zitten, niet wegdrukbaar zijn en niet jeuken, is het enige wat mij te binnen schiet als oorzaak: striae. Striae zijn scheuren in het onderhuidse weefsel door overrekking. Over het algemeen ontstaan die bij groei (b.v. zwangerschap of meer algemeen (lokaal) zwaarder worden), maar soms ook zonder dat. Klopt mijn gedachte, dan zijn er geen echte mogelijkheden tot behandeling. Er wordt wel geadviseerd om de huid soepel te houden met olie.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

benen