Maya-kalender

Ds. A.S. van der Lugt / 1 reactie

Vraag

Ik las onlangs dit artikel over het aflopen van de Maya-kalender. Ik heb het stellige idee dat dit artikel niet uit reformatorische hoek komt. Hoe dien je hier als reformatorische christenen mee om te gaan?

Antwoord

De tekst op de site Eindtijd in Beeld waarnaar verwezen wordt is een mengeling van zinnige en onzinnige opmerkingen. Het juiste is dat er in onze tijd inderdaad veel mensen zijn die denken dat oude, vergane culturen voorzien hebben wat er in onze tijd gebeuren zal. De Inca’s of de Maya’s of Nostradamus. De boodschap is dan vaak dat er langs de weg van veel onheil een gouden tijd zal aanbreken die beter is dan de onze.

Het weerwoord op de site wijst terecht op de woorden van Jezus Christus, onze Heere. Christus heeft in Matteüs 24 gewaarschuwd je niet te laten misleiden. Maar de manier waarop een verbinding wordt gelegd met Noach helpt niet verder en is niet gebaseerd op goede exegese van de tekst. De “mannen van naam” zoals die in Genesis worden genoemd (Genesis 6,4) waren helden destijds. Dat de Maya’s door dergelijke lieden zouden zijn geholpen, is meer fantasie dan werkelijkheid.

Dat satan met deze plannen werkt, is al te simpel van satan gedacht. Ik geloof niet dat satan zich steeds weer verbindt met verhalen die keer op keer niet uitkomen. De gedachte dat deze voorspellingen wel zullen kloppen, en dat in 2012 de tijd zal aanbreken waarover Jezus spreekt, is onterecht en heeft zelfs een gevaarlijke kant. Het kan je de spanning ontnemen van het verwachten van de Heere in onze dagen. Wie leeft vandaag of morgen in gespannen verwachting als je toch weet dat het tot 2012 duurt? Dat is het bezwaar tegen de leer van de opname van de gemeente, waarover ook op de site wordt gesproken.

Vanuit een gereformeerde traditie hebben wij aandacht voor nuchterheid en waakzaamheid. Nuchter doorgaan met wat de Heere van ons vraagt en onze hand vindt om te doen: niet rekenen met jaartallen, vergelijk wat de apostel Paulus zegt over heilloze bakerpraat en verzinsels (1 Timoteüs 4,7), maar weduwen en wezen helpen in nood, dát is ware godsdienst (Jakobus 1,27). Waakzaam zijn, want de satan is niet zo doorzichtig als dit soort verhalen over Maya’s wil doen geloven. De verleiding zit in afgoderij en onheilig leven. Oefen jezelf in een vroom leven.

Hartelijke groeten,
Ds. A. S. van der Lugt

1 reactie
Antoinette
lees wat er staat in Marcus 13:31,31
31Hemel en aarde zullen verdwijnen, maar mijn woorden blijven.
32 Wanneer die dag of dat uur komt, weet niemand; de engelen in de hemel niet en ook de Zoon niet, alleen de Vader weet het.

Dus niemand kan het weten alleen de Vader!