Wortelontsteking aan tand

drs. G.H. Hoek / Geen reacties

Vraag

Als je vaker last hebt van een wortelontsteking/zenuwontsteking van je tand of kies, kan dat dan te maken hebben met de vultechniek (manier van vullen) bij een gaatje van je tand of kies? Als dit niet zo is hoe ontstaat dan zo'n ontsteking?

Antwoord

Wanneer een vulling niet volgens de regels van de kunst wordt vervaardigt is een wortelkanaalbehandeling als gevolg mogelijk. Een wortelkanaalbehandeling wordt uitgevoerd als het levende weefsel in de holle ruimten van tandkroon en –wortel (= het endodontium) onherstelbaar ontstoken raakt of afsterft. De oorzaak hiervan is infectie van mondbacteriën in dit endodontium door bijvoorbeeld  een diep gat of een lekkende vulling. De meest voor de hand liggende verklaring voor jouw probleem van meerdere wortelkanaalbehandelingen is dat je lijdt aan ernstige tandcariës (cariës = rot) met diepe gaten en infectie van het endodontium tot gevolg. De belangrijkste oplossing is nieuwe tandcariës geen kans te geven door het aantal keren suiker (vast of vloeibaar) tussen de maaltijden ernstig te beperken.

Wanneer je reden hebt tot twijfel aan de kwaliteit van de vullingen is er maar een oplossing. Ik adviseer je een second opinion af te spreken bij een andere tandarts in een andere plaats. Wij kennen strenge regels rondom de second opinion en je wordt hierbij goed geholpen.

Met vriendelijke groet,
Drs. G. H. Hoek, tandarts

Lees meer artikelen over:

medischtandarts