Injectiebehandeling bij kinderloos echtpaar

A. Kwakernaak / Geen reacties

Vraag

Wat is een injectiebehandeling bij een echtpaar dat geen kinderen kan krijgen? Dit is niet hetzelfde als ivf toch?

Antwoord

Er zijn verschillende redenen waarom een injectietherapie wordt gebruikt. Soms heeft een vrouw geen normale ovulatie of eisporng en kunnen er stimulerende middelen gebruikt worden. Meestal is dit in tabletvorm maar een injectie is ook mogelijk. Ook bij IVF wordt een injectiebehandeling gebruikt om kunstmatige rijping van meerdere eicellen tegelijk te krijgen. Hierdoor kunnen er verschillende eicellen weggehaald worden voor in vitro fertilisatie of tewel bevruchting buiten het lichaam.

Soms wordt er ook kunstmatig sperma van de man ingebracht in de vagina van de vrouw indien gemeenschap niet op de gebruikelijke manier kan plaatsvinden of wanneer er andere oorzaken zijn van verminderde kans op bevruchting. Er wordt dan met een ‘spuitje’ sperma ingebracht. Dit is dus geen echte injectietherapie maar het is voor mij onvoldoende duidelijk wat u precies bedoelt.

A. Kwakernaak

Lees meer artikelen over:

medisch