Hevige menstruatie

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Mijn menstruatie is zo hevig, dat ik minstens twee weken lang oververmoeid ben. Word ik in die periode ziek, dan kom ik snel in een vicieuze cirkel van ziek zijn en oververmoeidheid. De huisarts adviseert mirena of prikpil. Ik vind het niet prettig om met zoveel hormonen in mijn lijf te lopen. Als ik me steriliseer, is de menstruatie ook minder dan? En minder klachten? Want het is voor mij niet verstandig om ooit kinderen te krijgen i.v.m. spierziekte, psychisch niet sterk zijn. En daarnaast komen in de familie van zowel mijn man als mij erg veel ziektes voor. Kanker, hartklachten, bloederziekte, handicaps, spierziektes, enz. Wat adviseert u mij?

Antwoord

Sommige vrouwen hebben veel last van menstruatieklachten, voor, tijdens of kort na de menstruatie. Vaak is de gewone pil een oplossing. De prikpil (wat ouderwets) of een Mirena zorgen meestal voor een forse vermindering van klachten. De te maken keus hangt af van leeftijd, zwangerschapswens, andere aandoeningen etc.

Belangrijk om te weten zijn de volgende dingen:

-Het is volstrekte onzin dat je lichaam “vol wordt gestopt” met hormonen. Met de prikpil en de gewone pil krijg je inderdaad wel hormonen in je lichaam. Maar met name met de Mirena is de concentratie van de hormonen in het bloed vrijwel nihil, omdat de Mirena werkt op het niveau van het baarmoederslijmvlies. Wanneer het gaat over anticonceptie liggen er bij de Mirena wel wat vragen. Wanneer het gaat om cyclusregulatie is de Mirena een goede optie. Maar ook voor de andere opties geldt: je moet de voordelen afwegen tegen de nadelen. Zo te lezen heb je allerlei klachten van de menstruatie. Naar mijn idee is er niets op tegen te proberen dat te behandelen. Het is natuurlijk je goed recht dat niet te doen. Maar er zijn geen andere reguliere opties.  Zou je trouwens wel medicijnen slikken voor een verhoogde bloeddruk, een hoog cholesterolgehalte etc.? De hormonale medicatie is niet ergere rommel dan andere medicatie. Steeds is er weer de afweging tussen de voor en nadelen. Het leven zit vol van dit soort keuzes.

-Wat de sterilisatie betreft: die heeft geen effect op de hormonale cylcus. Menstruatie en alle gevoelens eromheen zullen waarschijnlijk niet veranderen. Het is dus geen oplossing voor de klachten, wel een goede manier van definitieve anticonceptie.

-Wat de andere medische gegevens betreft: ik kan niet overzien of er een echte contra-indicatie bestaat ten opzichte van een zwangerschap. Dat moet je met je huisarts overleggen. Ook daar geldt weer: de kansen op een probleemloze zwangerschap (het positieve) moet worden afgewogen tegen de mogelijke risico's op problemen het negatieve).

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

menstruatiemirenavoorbehoedsmiddel