(...) Er zijn toch ook vriendschappelijke relaties mogelijk met een jongen? (zon...

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Afgelopen jaar heb ik (meisje van 21 jaar, bijna 22 jaar) verschillende vriendschappen opgedaan op mijn studentenvereniging. Heel waardevol... Ik bemerk dat ik het erg belangrijk vind om met enkele gelijkgezinde leeftijdsgenoten dingen te bespreken, ook persoonlijke dingen. Nu is dat in het afgelopen jaartwee keer de situatie gebeurd met een jongen. Ik kreeg meer en meer contact per e-mail of sms en daarnaast met enige regelmaat ook op verschillende activiteiten van onze vereniging. De contacten verdiepten zich: de eerste keer werd de jongen verliefd op mij en ik niet op hem; de tweede keer werd ik verliefd en de jongen niet. Toch vind ik dit erg lastig: als het dan duidelijk is dat één van de twee verliefd is en dit niet wederzijds is, is het contact gelijk over. Hoewel beide keren door mij en de ander benoemd is dat we vrienden blijven, heb ik met beiden geen contact meer. Dit vind ik erg moeilijk, juist omdat het beide jongens waren met wie ik het erg goed kon vinden en veel bespreken kon. Ik heb wel vriendinnen met wie ik gelukkig dingen kan bespreken, maar sommige dingen bespreek ik gewoon makkelijker met een jongen... Ten eerste vind ik het dus jammer dat het contact met die jongens over is. Ten tweede ook dat ik dus eigenlijk geen persoonlijke contacten heb met een jongen en ik daar wel behoefte aan heb. Ten derde ook dat beiden aangeven goede vrienden te willen blijven en dat je dan alsnog geen contact meer hebt. Hoe kan dit? Er zijn toch ook vriendschappelijke relaties mogelijk met een jongen? (zonder verkering te hebben).

Antwoord

Beste studente,

Net als om verkering te hebben, geldt het voor vriendschap ook: het moet wel van twee kanten komen. Je schrijft dat je beide keren afgesproken hebt om vrienden te blijven en vervolgens is er geen contact meer. Als je dingen afgesproken hebt, kun je daar toch zélf op terugkomen? Wacht je niet te veel af? Gelukkig bestaan er vriendschappelijke relaties, zonder meteen aan verkering te denken. Maar nogmaals: daar moet van twee kanten in geïnvesteerd worden!

Ik zou dus zeggen: zoek (opnieuw) contact en leg je vraag aan de desbetreffende jongen voor. Wie weet welke waardevolle vriendschap dan kan opbloeien!

Sterkte ermee.

Een hartelijke groet
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

vriendschap