Ik ben net 17 jaar geworden, maar ik ben al bijna twee jaar niet meer ongesteld ...

A. Kwakernaak / Geen reacties

Vraag

Ik ben net 17 jaar geworden, maar ik ben al bijna twee jaar niet meer ongesteld geweest. Kan ik nog wel zwanger worden?

Antwoord

Allereerst is het belangrijk om te weten of je voor die tijd een goede cyclus hebt gehad. Indien dit het geval is, functioneren de baarmoeder en eierstokken goed. Vaak is het uitblijven van een menstruatie een hormonale kwestie. Het is van belang om met dit probleem de huisarts te bezoeken. Deze kan dan bloedonderzoek doen of er sprake is van andere afwijkingen. Hij of zij kan onderzoeken of er sprake is van overgewicht, overmatige haargroei. Deze laatste twee kenmerken wijzen vaak in de richting van een PCO, een polycysteus ovariumsyndroom. Dit zijn eierstokken met meerdere cysten waardoor de cyclus niet goed verloopt. Daarnaast kan er ook sprake zijn van een schildklierafwijking of ondergewicht. Omdat je niet weet wat er precies aan de hand is, kun je ook niets zeggen over een zwangerschapskans.

De gynaecologen waar ik mee overleg, adviseren altijd wel om toch drie maanden per jaar een cyclus op te wekken d.m.v. de pil. Dus reden genoeg om toch eens een afspraak bij je huisarts te maken.

A. Kwakernaak

Lees meer artikelen over:

medisch