Naar de dokter voor de pil

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 20 jaar en wil aan de pil. Klopt het dat je hiervoor een afspraak moet maken bij de dokter? En kun je nog kiezen uit verschillende soorten of schrijft hij gewoon een standaard anticonceptiemiddel voor?

Antwoord

Doorgaans zal een huisarts voor het eerste pilrecept vragen een afspraak te maken op het spreekuur, om de hulpvraag helder te hebben, en om de benodigde uitleg te geven. Een telefonisch consult is daarvoor te kort. Er bestaat een lange rij aan pillen. Er zijn vaak plaatselijke afspraken. Soms hebben dokter hun eigen voorkeuren. In het algemeen zijn ze allemaal goed en betrouwbaar. Soms kan het bijwerkingprofiel iets verschillen. Mocht je een speciale soort willen dan kun je daarnaar vragen.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

de pildokter