Geen seks voor het huwelijk en de bijbel

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Op welk gedeelte of stuk uit de bijbel is eigenlijk de gedachte van geen seks voor het huwelijk gebaseerd? Het staat toch nergens letterlijk?

Antwoord

Geslachtsgemeenschap voor het huwelijk wordt door de Bijbel verboden. Bij ons is het huwelijk geldig als je op het gemeentehuis getrouwd bent. Daarna mag je geslachtsgemeenschap hebben met elkaar. Echtscheiding is verboden.

In de Bijbel neemt de regeling van de familie met de bruidsschat en de openlijke toestemming de plaats in van wat bij ons op het gemeentehuis gebeurt. Bijbels gezien is de eerste geslachtsgemeenschap de sluiting (het begin) van het huwelijk. Als je geslachtsgemeenschap hebt gehad ben je getrouwd. Als je geslachtsgemeenschap hebt in onze cultuur voor het 'burgerlijk' huwelijk en de verkering raakt uit, is dat in feite echtscheiding en als je dan met een ander verkering krijgt en trouwt wordt de echtscheiding tot een echtbreuk. Zo heilig is het huwelijk, dat God heeft ingesteld.

Bijbelse bewijzen zijn de volgende. Ik voer er twee aan. Dat bij de eerste huwelijksgemeenschap in de eerste nacht het huwelijk ten diepste gesloten werd, lezen we in Gen. 29:23 waar het gaat over het huwelijk van Jacob met Lea. Een bewijs dat de geslachtsgemeenschap bij het huwelijk hoort, vinden we in Deut. 22:13-21 waar blijkt dat het uit de eerste huwelijksnacht met bloed bevlekte laken als bewijs mag worden gezien van de maagdelijkheid van de bruid als dit door de man zou worden ontkend.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk