Jezus aannemen

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

"Ik weet niet goed hoe het zit. Soms zeggen mensen tegen je dat je moet geloven en Jezus moet aannemen. Ze vragen je dan heel indringend: "Geloof je dat Christus ook voor jou gestorven is?" of "Geloof je in Hem?" En dan zeggen ze tegen je dat als je Hem aanneemt, dat je dan vrede zult krijgen.

Als ik eerlijk ben, als ik naar mij zelf kijk, dan voel ik dat ik hem ten diepste helemaal niet wil dienen. Als ik elke dag weer zie dat ik met het belangrijkste niet bezig ben. En dan kan ik wel "Ja, ik geloof" zeggen Of hem aannemen met de mond, maar ik voel dat het dan alleen met mijn mond is. Hoe moet ik dan bijvoorbeeld de volgende tekst opvatten: Johannes 1:12 "Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven."

Antwoord

De Bijbel zegt duidelijk op verschillende plaatsen dat we moeten geloven in de Heere Jezus en dat we Hem moeten aannemen als onze Zaligmaker. Lees de volgende teksten eens uit Johannes 3: vers 17-18 en vers 36. Je kunt denken aan Hand. 2:38 en Hand. 16:31 en vele andere plaatsen in de Bijbel. Die stokbewaarder was in nood en de pinksterlingen waren verslagen. Het onderwijs in Johannes 3 is aan Nicodemus, ook Joh. 3:16. Duidelijk is dat de Bijbel ons voor de keus plaatst en aanspoort om te geloven in de Heere Jezus Christus tot behoud.

De vraag of je gelooft dat Christus voor je gestorven is, is een heel goede vraag. Als je dat geloven mag, ben je gered en zo niet dan ben je verloren. En als je de Heere Jezus door het geloof mag aannemen, krijg je inderdaad vrede met God. Dan wegen je zonden niet meer als een last op je geweten en je voelt je bevrijd.
En hier ligt denk ik je probleem. Je voelt de zonde blijkbaar niet als een last op je drukken en ten diepste wil je de Heere niet dienen. Als je dan alleen met je mond zegt: ik neem Hem aan en ik geloof, heeft dat geen zin. Het gaat om je hart. De vraag is of er in jouw leven wel plaats is voor de Heere Jezus en voor Zijn offer, dat Hij gebracht heeft aan het kruis voor onze zonden. Als dat niet zo is, kun je beter vanaf vandaag de Heere echt met heel je hart gaan zoeken en je bekeren van de zonde tot God. Juist in die weg ga je zien dat je de Heere Jezus nodig hebt om je hemelhoge schuld bij God te betalen.

Mijn advies is dat je je nu niet zo druk moet maken over de vraag of je de Heere Jezus hebt aangenomen, maar dat je de toekomende toorn moet ontvlieden. Geloof je niet dat de toorn van God op je rust vanwege je zonden? Misschien weet je dat met je verstand, maar geloof je het niet echt. Als je immers echt gelooft dat je buiten Christus verloren bent, kun je niet rustig meer doorleven zonder met God verzoend te zijn. Je mag ook tot God gaan en vragen of hij die nood eens op je hart bindt. Wie zou het anders moeten doen? Dat is juist het werk van de Heilige Geest om plaats te maken in je leven voor het verzoenend lijden en sterven van Christus. Als je zo doorleeft zonder het geloof in de Heere Jezus en de verzoening met God, ga je verloren. En dan is dat volkomen je eigen schuld, want je weet uit de Bijbel dat het waar is.

Wat Johannes 1:12 betreft, het is goed om daar vers 11 ook bij te lezen. De Heere Jezus is gekomen tot het Zijne, Zijn volk Israël, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. Ze hebben Hem verworpen. Eigen schuld als je dan verloren gaat. En wie wordt er gered? Die Hem wel aangenomen heeft. Wie Christus aangenomen heeft, is een kind van God, zegt vers 12. En vers 13 legt nog eens de volle nadruk op het genade-karakter van dat alles. Het komt niet uit jezelf voort, het ligt niet aan je familie, maar het is door Gods vrije genade. Wie Christus heeft aangenomen is wedergeboren. Dat betekent dat alles genade is. Ik hoop dat ik je met het antwoord op je vraag voldoende huiswerk heb meegegeven en dat je er ook echt mee bezig zult zijn voor Gods aangezicht. Theoretiseren over het geloof heeft geen zin. Het gaat om de praktijk. En daarin ben je zelf ook voor de volle honderd procent verantwoordelijk.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

gelovenJezus aannemen