Weg van Jan Smit

B.S. van Groningen / Geen reacties

Vraag

Ik ben helemaal weg van Jan Smit.  Ik zat laatst in de kerk (Ger. Gem.) toen waarschuwde de dominee hier erg tegen: Gooi dus al je muziek van Jan Smit maar weg, enzo. Ik snapt dit niet... Hoe kun je dit nu opvolgen als hij veel voor je is? Volgens mij zingt hij hele nette, onschuldige (liefdes)liedjes. Ik kan hem niet op een vloek betrappen. Wat zou hij dan verkeerd doen? Misschien is zulke liedjes luisteren zinloos tijdverdrijf, maar ik vind niet dat God hiermee gelasterd wordt en al helemaal niet Zijn naam. Waarom waarschuwt hij dan? Dat het niet van kwaad tot erger gaat? Bij mij weten kun je beter waarschuwen tegen Cascada of Marco Borsato; een heel andere manier van zingen. Kan misschien een Ger. Gem.-dominee hier antwoord op geven?

Antwoord

Beste vriendin of vriend,

Je stelt wel heel vreemde voorwaarden om naar muziek te luisteren: als God niet gelasterd wordt dan is het niet verkeerd. Je maakt trouwens wel onderscheid tussen Cascade, Marco Borsato en Jan Smit. Ik denk dat ds. Visscher ook zou waarschuwen tegen die andere namen, die jij noemt. Wat doet hij verkeerd? Wat doen wij verkeerd? De Bijbel zegt: we zondigen allen in vele. We kunnen eigenlijk niet anders. Deze Jan Smit leeft alleen voor eer roem en voor zichzelf, al heeft hij wellicht ook veel vriendinnen en vrienden in het land. Mag ik jou een vraag stellen: zeg me wie je vrienden zijn en ik zal zeggen wie jij bent. Jan Smit is een professionele artiest, die bijna elke dag optreedt, ook op zondag. Is daar de dag des Heeren voor? En de reclame die hij maakt voor C&A met wat schaarse kleding? Is dat Bijbels? Wij hoeven niet met stenen te gooien, maar verheerlijk zo iemand ook weer niet, want je zegt: ik ben helemaal weg van Jan Smit. Zijn stijl is echte volksmuziek, meezingliedjes, allemaal over liefde etc. Onschuldig? Lees het onderstaand lied maar eens mee. Dat vind ik niet zo onschuldig...

Daar sta je voor me.
Zo onschuldig, en lief.
En als ik naar je kijk, schieten steeds dezelfde gedachten door me heen.
Ik heb geen andere keus, ik moet het je vertellen.

Nummer 1,
Ik zou je zo graag kussen.
Nummer 2,
Ik streel langzaam je lippen.
Nummer 3,
Ik wil niet alleen maar met je dansen.
Nummer 4,
Je kijkt me diep in m'n ogen.
Nummer 5,
Hou me vast heel de avond.
Nummer 6,
Ik wil nu alleen nog maar bij jou zijn.

Maar de grootste zonde dát is nummer zeven.
Want vannacht ben jij van mij, ik neem je mee naar huis.

Zeven zonden ben jij me waard.
Zeven zonden voor jou gespaard.
Je bent zo bijzonder, veel meer dan een wonder, ik hou het niet uit, daarom zeg ik jou;

Zeven zonden in een nacht.
Zeven zonden als je naar me lacht.
Ik wil met je zweven, en alles beleven, de zon en de liefde zijn voor ons gemaakt.

Nummer 1,
We drinken samen champagne.
Nummer 2,
Jij laat m'n hart sneller kloppen.
Nummer 3,
En op m'n bed liggen rode rozen.
Nummer 4,
Ik wil je lichaam voelen.
Nummer 5,
Je naar m'n kamer leiden.
Nummer 6,
En ik fluister zacht ik hou van jou.

Maar de grootste zonde dát is nummer zeven.
Want vannacht ben jij van mij, ik neem je mee naar huis.

Zeven zonden ben jij me waard.
Zeven zonden voor jou gespaard.
Je bent zo bijzonder, veel meer dan een wonder, ik hou het niet uit, daarom zeg ik jou;

Zeven zonden in een nacht.
Zeven zonden als je naar me lacht.
Ik wil met je zweven, en alles beleven, de zon en de liefde zijn voor ons gemaakt.(2x)

En wat te denken van het volgende lied?

Je schaduw blijft me volgen
je pijlen zijn gericht
ik voel dat jij hier ergens bent
maar telkens uit het zicht
waarom ben jij zo bezig
met dat leventje van mij
je wilt als in een sprookje
een prinsesje aan m’n zij
toch is er nog niet één
die jouw m’n liefdesvuren blust
oh cupido laat me toch met rust
In de lente de zomer de herfst en de winter
weet jij me te vinden
waarheen ik ook ga
in de lente de zomer de herfst en de winter
weet jij me te vinden
op zoek naar een meisje voor mij

Je hoeft me niet te helpen
als ik jou daar niet om vraag
toch lijk je niet te luisteren
op dagen als vandaag
probeert m’n weg te wijzen
naar de schat die ik niet vind
zal de ware mij ooit vangen
als amore mij verblind
toch is er nog niet één
die jou mn liefdesvuren blust
oh cupido laat me toch met rust

In de lente de zomer de herfst en de winter
weet jij me te vinden
waarheen ik ook ga
in de lente de zomer de herfst en de winter
weet jij me te vinden
op zoek naar een meisje voor mij

toch is er nog niet één
die jou m’n liefdesvuren blust
oh cupido laat me toch met rust

In de lente de zomer de herfst en de winter
weet jij me te vinden
waarheen ik ook ga
in de lente de zomer de herfst en de winter
weet jij me te vinden
op zoek naar een meisje voor mij
voor mij...

Ik kan het niveau niet erg hoog vinden. Hij is typisch een idool voor een bepaald slag meisjes: sterk gericht op het gevoel en met weinig diepgang.

Beste vriendin of vriend, ik hoop dat je in je leven van Iemand anders diep onder de indruk komt. Van Hem staat: Hij had geen gedaante noch heerlijkheid, maar in Hem ligt wel je zaligheid, je verlossing. Dat is meer dan tijdelijk genot en opgeklopte liefde, maar Zijn liefde is van eeuwigheid tot eeuwigheid en zo zuiver als kristal. Ik hoop dat je me begrijpt en eerlijk met je zelf omgaat. Dan blijft er een ander lied over: het lied van de ware liefde uit 1 Corinthe 13. Die liefde vergaat nimmermeer. En in de hemel zingen al God kinderen het lied van Mozes en van Het Lam, dat de zonde op Zich nam. Met Hem kom je niet bedrogen uit, maar mensen wel, hoe goed zij het ook bedoelen. Hij geeft je een nieuw lied in je mond: Zingt zingt een nieuw gezang, de HEERE, Die grote God, Die wond’ren deed. En die wonderen doet hij nog! En wil Hij ook bij jou werken. Dan krijg je een andere leven, maar wel rijk, omdat dat leven nooit meer sterft.

Met hartelijke groeten,
B. S. van Groningen

Tags in dit artikel:

popmuzieksongtekst